veronica84: jag blir helt svettig när jag läser om vilka summor en del brudpar lägger på sitt bröllop! Jag förstår det inte, men om man har pengarna, så är det ju upp till var och en, förstås.
Vi har oxå en tajt budget men kommer ha ett "riktigt" bröllop med fest men vi gör i princip allting själva: all mat, allt pyssel, inbjudningskort, blomsterdekorationer på borden, övriga dekorationer i lokalen osv. Vi har en vän som är fotograf, en annan vän är musiker, en tredje vän som är guldsmed ger kompispris på ringen och jag ska sminka mig själv. Min bästa kompis dotter m kompis ska vara serveringspersonal och vi köper alkoholen i Tyskland när vi ändå ska åka dit i april. Jag kommer (troligen) beställa en kinaklänning och behövs det ändringar på den, så gör min mamma dem. Mannen köper sin kostym på en outlet som finns nära där vi bor. Det enda vi betalar "riktiga proffspengar" för är frisören, buketten + corsage (vi har inget brudfölje), limousinen samt bröllopsnatten på hotell.
Vi skippar ju mycket saker oxå, såsom vigselprogram, festhäfte osv. Vi kommer inte att ha någon öppen bar, utan den alkohol som finns, är den som serveras till mat och skålande, sambons släkt dricker inte mycket alkohol pga sin kultur. Jag passar oxå på och köper lite saker efter hand när det är rea, då blir utgifterna lite mer smygande
Jag lägger mycket hellre pengar på bröllopsresan eller en ny bil! haha
Sen begriper jag att inte alla har det förspänt med folk omkring sig som kan göra ollika saker billigt eller gratis (som vår fotograf t ex), men för oss gör det hela skillnaden, annars hade vi inte haft råd att gifta oss det här decenniet!