blacksugar78 skrev 2013-04-13 00:44:55 följande:
Vi lever år 2013. Ser det inte som någon självklarhet att bjuda någon respektive som jag inte känner till mitt bröllop. Det är en ekonomisk fråga. Gjorde inte det heller förra gången jag gifte mig och kommer inte göra det nu heller. De av mina kompisar som har respektive som jag inte träffat tycker det är helt ok att bara de går. Förväntar mig inte heller att min sambo skulle bli bjuden till ett bröllop där enbart min kompis känner mig och inte honom. Skärpning till er som tar det som en rättighet att också bli bjudna till ett bröllop fast ni inte känner brudparet.
Man kan säga samma sak på fler än ett sätt.
Att säga åt folk att skärpa sig utan att veta mer om bakgrunderna än det lilla dom har skrivit här är rätt hårt.
Tyck det du tycker, men respektera att andra tycker annorlunda.
Sen kan det väl diskuteras om det är en "rättighet" att bjudas med.
Det hör till vedertagna ettikettregler att man bjuder par till större fester, och speciellt till bröllop där man firar just kärleken mellan ett speciellt par den dagen.
I vissa fall kan det vara en stark markering om att man inte gillar personens sambo, fru eller vilken nivå nu relationen ligger på. Och det är rent ut sagt fult.
Sen finns det olika anledningar till att man inte bjuder par.
Det finns bra anledningar och det finns dåliga.
Jag tror inte att de flesta skulle
kräva att få följa med heller.
Men om man tar illa upp över att inte bli bjuden så har man rätt att känna den känslan. Och den som är bjuden har rätt att tacka nej till att gå om man tar illa upp över att ens partner inte är bjuden.
Utan att brudparet ska sitta och sura sen.
Även om det är en viktig dag i brudparets liv så är inte alla runtomkring marionetter som man kan flytta runt som man vill.
Om det är viktigt att ha med en viss person och den inte vill komma utan sin partner så får man ju välja. Antingen bjuder man med partnern också eller så accepterar man att personen inte kommer.
Som jag sagt tidigare - Om brudparet kan ge en vettig förklaring till varför dom inte bjuder respektive så är det lättare att acceptera och inte lägga någon värdering av "dom gillar inte mig" i det.
Men om det är knasiga anledningar eller att det blir tydligt att
jag fick inte komma, men dom bjöd någon annan dom inte kände bara för att det var respektive... Tja då har man rätt att bli både ledsen och besviken. Men det betyder inte att man ansåg det som "sin rättighet att bli bjuden" från första början.