• NBFN

Nej till att vara Toastmaster då respektive ej är bjuden.

Jag kan bara utgå ifrån hur vi tänker kring våra inbjudningar och gäster..

Det är självklart, för oss, att om vi bjuder en person som vi VET har en partner, oavsett om vi träffat denne eller inte, även ska ta med sin respektive, punkt. Inga konstigheter, inte för oss i alla fall. Jag menar, jag har inte hunnit träffa alla hans vänner, han har inte hunnit träffa alla mina, men dem blir bjudna iaf för dem är viktiga för oss. Och dem som är viktiga för oss och har partner, ja, för dem är ju partnern viktiga för dem. Jag menar, jag har blivit medbjuden på flera bröllop det senaste året, trots att jag inte träffat brudparet tidigare.  Nu är jag också inbjuden på möhippa och bruden har jag endast träffat en gång lite snabbt, och är givetvis bjuden på bröllopet.

Så nej, sånt går bort. Bjuder man en person som har en respektive, oavsett om man träffat personen tidigare eller inte, så är det självklart att även respektive är inbjuden.

• NBFN
    magicadespell skrev 2013-04-11 22:36:05 följande:
    Det är så skönt att få "bolla" med tankar och funderingar här på forumet. Jag anser också att Toastmaster ska få ta med sig sin blivande. I detta fall hade paret vänt sig emot min blivande och fortsatt och hävdat att vi hemlighöll vår relation. Det är ju ok att inte veta vilken status vi har men dom vidhöll att jag inte var bjuden. Den blivande bruden hade blivit ledsen och gråtit men nej jag var inte bjuden. 

Jag har aldrig varit med om ngt liknande men varje erfarenhet lägger jag till samlingen av erfarenheter.
    Vad grät hon över? Alltså, egentligen... För jag kan inte tänka mig att man gråter enkom för att en gäst är missnöjd och ifrågasätter. Det känns som att annat kan ligga bakom... Och hur då hemlighållit? Har de inte vetat att ni är tillsammans och snart ska gifta er, eller hemlighållit som i att ni ännu inte hunnit träffas?
  • NBFN
    magicadespell skrev 2013-04-11 22:55:57 följande:
    Jag har ingen aning om varför hon grät, jag utgår ifrån att det var tungt för henne att höra att min blivande tackar nej till att vara Toastmaster och att dom nu behöver hitta en ny? Bra fråga! Dom vet om att vi är tillsammans, vi sågs på en tillställning i början av året men sa då bara hej. Varken jag eller min blivande har gått ut med att vi ska gifta oss men det är vår tanke, att gifta oss. Hemlighållit som i att Vi ännu inte hunnit träffas! Vi har minimalt med tid just nu tyvärr. 

Ju mer jag funderar på det här ju märkligare blir det.  
    Ja, jag förstår att du tycker det är märkligt, för märkligt beteende är det, helt klart. Jag tycker i alla fall att din blivande gör helt rätt i att tacka nej, av principskäl. Skulle jag ha gjort alla dagar i veckan, för det där handlar om vett och etikett, och är man tillräckligt vuxen att gifta sig, då är man också tillräckligt vuxen att förstå sig på just vett och etikett.

Se det så här, då vet ni vad dem går för, jag förstår att det är tufft för din blivande att det blir så här då det är en vän/kamrat till honom, men det kanske visar sig att det inte är någon större förlust. Eller, så gör ni helt tvärtemot när det är er tur, bjuder in dem båda, lite som "bara för att".
  • NBFN
    magicadespell skrev 2013-04-11 23:40:14 följande:
    Tack för dina kloka ord! Jag tänkte samma tanke, att bjuda in båda två. Mer vett åt folket!
    Mer vett var det! Flört

Pussa och krama på din blivande, och gläds åt att ni har varann, det är det viktigaste!
  • NBFN
    Marjasinus skrev 2013-04-12 17:14:02 följande:
    Särskilt om man är i den positionen så att man har planerat/planerar ett eget bröllop så borde man ha förståelse för det rent praktiska/ekonomiska.
    Såklart förstår man att det både praktiskt och ekonomiskt ska fungera för brudparet, för man sitter ju och dividerar om gästantal osv., men ja, alla är olika och tänker även så, men jag tycker väl att man redan i planeringsstadiet tittar på gästantal, och då räknar in alla som har respektive som par. Förstår du hur jag tänker?
    Om jag bjuder en vän till mig, som har en partner, så skriver jag upp dem som par redan från början på gästlistan.

Sen kanske vi planerat på ett annat vis. Vi har satt gästlistan först och sedan gjort budget utifrån denna. Kanske fel tänkt av oss. Men som sagt, alla tänker ju olika, tycker personligen bara att det är lite märkligt beteende.
  • NBFN
    Marjasinus skrev 2013-04-12 18:31:26 följande:
    Du är inte mer otydlig än någon annan. Men som i fallet ovan då, att brudparet inte känner till att det finns en partner så man bjuder bara den ene - måste man göra plats för partnern då?

Det var ju en het diskussionstråd för någon månad sedan om gäster som OSA:de för respektive som inte var namngivna i inbjudan och jag tror att det till åtminstone 80% var så att folk inte tyckte det var okej och att de inte ville ha folk på sitt bröllop som de inte kände.

Vad jag vill få fram är att det är inte lätt att bjuda in till bröllop. Alla dessa oskrivna regler och preferenser som är så olika för var och en. Dessutom är det ju så att de flesta har aldrig arrangerat något i den här storleksordningen tidigare och kanske inte känner till allting heller (eller inte hänger på BT) . Man gör nog bäst i, som inbjuden eller oinbjuden, att ta det med en nypa salt och inte ta allting så personligt. 
    Jag uppfattade det som att brudparet kände till att partner fanns, men ansåg att hon, eller förhållandet "hemlighållits", då de ännu inte träffats.

Hur som, alla gör som man själv vill och anser vara rätt på sin egen bröllopsdag, blir bara så förvånad då jag aldrig tidigare stött på detta.
  • NBFN
    Marjasinus skrev 2013-04-12 23:01:10 följande:
    Min sambo har gått med mig på åtminstone tre bröllop med mina släktingar/kompisar när hennes första möte med brudparet har varit när man kramar om varandra utanför kyrkan/vigselplatsen. Det är ganska knasigt egentligen. Såhär i efterhand fattar jag inte att hon har följt med varje gång. 

Det har hänt mig en gång, i höstas. Anledningen till att jag valde att följa med var dels för att jag blev inbjuden, dels för att jag tycker det är trevligt att gå på bröllop tillsammans med min partner.

Anledningen till att jag inte hunnit träffa brudparet innan var därför att de hade fullt upp med planeringen, vilket jag förstår. Vi pratade många gånger om att träffas och äta middag tillsammans, men det blev liksom aldrig av. Saker och ting kommer ivägen osv.

Jag har faktiskt aldrig reflekterat över varför jag gick trots att jag aldrig träffat brudparet, men jag tror det ligger i äran att bli bjuden och att få vara med och fira deras stora dag.
  • NBFN
    Marjasinus skrev 2013-04-12 23:24:37 följande:
    Folk borde se möjligheterna. Att gå på fest, bli lite full och dansa med slipsen på huvudet utan att min sambo är på plats och behöver skämmas tycker jag låter ganska lockande...
    Hahaha! Flört
  • NBFN
    blacksugar78 skrev 2013-04-13 00:44:55 följande:
    Skärpning till er som tar det som en rättighet att också bli bjudna till ett bröllop fast ni inte känner brudparet.
    Vi har ju dock redan kunnat konstatera att alla tänker vi olika kring det här.

Jag skulle inte be dig att skärpa dig för att du tycker annorlunda än vad jag gör. Jag tycker absolut att det är märkligt att man inte bjuder med en respektive, det handlar inte om att leva kvar i det förgångna, för mig handlar det om respekt för dem som par, oavsett om jag träffat båda parter eller inte.

Anser du då också att vi gör fel som bjuder in vänner som vi båda kanske inte hunnit träffa innan? Jag menar, min hederstärna är min barndomsvän och bor en bra bit bort, och min blivande har ännu inte träffat henne. Visserligen kommer de att hinna träffas innan. Men som en av min blivandes närmaste vän, som bor i Thailand, kommer jag nog inte hinna träffa förrän innan den stora dagen, ska han då inte bjudas för att jag inte kommer att ha träffat honom innan?

Bara intressant att höra vad andra tycker och tänker i den frågan. För min del anser jag inte att vi gör fel i det. Jag vill att min blivande ska ha med alla dem som är viktiga för honom, lika åt andra hållet, oavsett om vi hunnit träffas innan eller inte. För jag menar, några av hans vänner kommer att vara totala främlingar för mig.
  • NBFN
    Chicita skrev 2013-04-13 05:48:53 följande:
    Man kan säga samma sak på fler än ett sätt.
    Att säga åt folk att skärpa sig utan att veta mer om bakgrunderna än det lilla dom har skrivit här är rätt hårt.
    Tyck det du tycker, men respektera att andra tycker annorlunda.

Sen kan det väl diskuteras om det är en "rättighet" att bjudas med.

Det hör till vedertagna ettikettregler att man bjuder par till större fester, och speciellt till bröllop där man firar just kärleken mellan ett speciellt par den dagen.
    I vissa fall kan det vara en stark markering om att man inte gillar personens sambo, fru eller vilken nivå nu relationen ligger på. Och det är rent ut sagt fult.
    Sen finns det olika anledningar till att man inte bjuder par.
    Det finns bra anledningar och det finns dåliga.

Jag tror inte att de flesta skulle kräva att få följa med heller.
    Men om man tar illa upp över att inte bli bjuden så har man rätt att känna den känslan. Och den som är bjuden har rätt att tacka nej till att gå om man tar illa upp över att ens partner inte är bjuden.
    Utan att brudparet ska sitta och sura sen.
    Även om det är en viktig dag i brudparets liv så är inte alla runtomkring marionetter som man kan flytta runt som man vill.
    Om det är viktigt att ha med en viss person och den inte vill komma utan sin partner så får man ju välja. Antingen bjuder man med partnern också eller så accepterar man att personen inte kommer.

Som jag sagt tidigare - Om brudparet kan ge en vettig förklaring till varför dom inte bjuder respektive så är det lättare att acceptera och inte lägga någon värdering av "dom gillar inte mig" i det.
    Men om det är knasiga anledningar eller att det blir tydligt att jag fick inte komma, men dom bjöd någon annan dom inte kände bara för att det var respektive... Tja då har man rätt att bli både ledsen och besviken. Men det betyder inte att man ansåg det som "sin rättighet att bli bjuden" från första början. 
    Mycket bra!
Svar på tråden Nej till att vara Toastmaster då respektive ej är bjuden.