Jag kanske anses som en gammal stofil i sammanhanget som gillar Magdalena Ribbing, men jag gör det. Sen kan man ju tycka vad man vill om henne men hon är ändå ansedd som den främsta experten på vett & etikett i Sverige. Hon har som ni kanske vet en frågespalt i DN och till den har hon många ggr fått frågan just om att bjuda den ena men inte den andra i ett par. Hon svarar såhär på två olika frågor med samma innehåll, dvs Kan man bjuda bara den ena personen i ett etablerat förhållande?:
1. Frågan återkommer ofta i min spalt, men problemet pågår tydligen ständigt och jag tar därför upp ämnet på nytt. Mitt svar är som alltid nej. Man kan inte bjuda en person som om den personen vore singel när det finns en etablerad partner.
När man har etablerat sig i ett stadigt parförhållande är man en enhet, socialt sett, och bjuds som en enhet.
Så du kan bjuda XX med sina partners. Då finns möjligheten att dessa samboende tackar nej eftersom de inte känner dig eller övriga, och då är det ju som du vill. Eller så tackar de ja och då får du klämma in dem bland alla andra.
Eller så avstår du från att bjuda XX. Då kan du berätta för dem varför. Det är bra om du säger som det är: “vi har för många gäster, tyvärr ryms inte fyra personer ytterligare, men ni ska veta att vi så gärna hade velat bjuda er, och får vi några återbud står ni överst på listan att bjudas.”
Det är en rimlig förklaring och XX bör förstå den. Och blir det återbud bjuder du dessa fyra.
2. Så här är det: om två personer bor ihop och samboendet avser en gemensam framtid räknas de som etablerat par och då är de en enhet och bjuds tillsammans. Det går inte för en inbjudare att stryka den ena halvan. Det kan man bara göra om det är en bjudning med en kategori som enbart kvinnor, eller bara män, eller inga andra än klasskamrater. Annars måste båda i ett par ingå i inbjudan. Den som är en halva av ett etablerat par och får en bröllopsinbjudan utan den andra halvans namn kan normalt utgå från att båda är bjudna.
Länken till sidan där jag hittade dessa svar är
http://www.dn.se/blogg/etikettfragan/kategori/brollop/page/8/