Nej till att vara Toastmaster då respektive ej är bjuden.
Intressant tråd med mycket olika vettiga perspektiv och synpunkter där jag önskar lägga till någonting att kanske fundera på.
I mina ögon så kommer en bit av vilken inställning man har till detta med inbjuden/ej inbjuden partner lite från hur man ser på bröllop.
För mig är bröllop FRÄMST en släktangelägenhet och det påverkar definitivt min reaktion i olika situationer.
När vi gifte oss var det en tydlig markering till båda våra släkter att partnern nu är etablerad och ska ingå i släkten. Det gjorde oxå att släkt för oss hade "förtur" på gästlistan och endast ett fåtal goda vänner var med.
Detta färgar min syn på det hela och skulle jag vara bjuden på en släktings bröllop utan min man skulle jag ifrågasätta det hela, medans jag inte alls skulle tycka det var konstigt om jag blev ensam bjuden till en barndomsväns bröllop.
Vissa vänner känner man ju som "par" och vissa som "singel". Sedan hade jag uppskattat om brudparet hade nämnt det innan eller på något sätt kommunicerat kring det eftersom det trots allt frångår etiketten men i slutändan hade jag inte tyckt att det var konstigt.