• Chicita

vill ha fest men inte "bröllop".....

Vad sägs om att ni kompromissar.
    Din mamma och hans mamma eller pappa får komma med som vittnen på själva vigseln.

Om ni väljer en borgerlig vigsel så är den väldigt kort om ni inte lägger till musik och sådana saker. Ett par minuter bara och sen är det klart Glad 
    Även om din mamma då inte får hela grejen med kyrka, vit prinsessklänning och allt så får hon ändå känna sig speciell som blir en av bara 2 inbjudna att bevittna vigseln. (och den är som sagt kort. Många här inne som vill gifta sig borgerligt brukar be om tips för att förlänga det så att det inte bara blir 3-4 min långt)

Och sen möter ni upp resten i festlokalen.
    Lägg all energi på att planera festen. Försök se själva vigselbiten som en liten "vägbula" på vägen till festen. Det är snabbt och smärtfritt men ett litet mindre hinder att överkomma bara.

Vi hade kyrklig vigsel med 2 solosånger och 2 psalmer. Vigseln tog nog ca 30-35 min.
    Jag hatar att stå i centrum så vi valde temabröllop istället och lät temat vara centrum. Men så fort vi kom fram till prästen så hamnade vi liksom i en egen liten bubbla och allt annat runtomkring försvann.
    Jag tänkte inte ens på att det satt folk i bänkarna bakom oss Glad

• Chicita

Fokusera på din make under vigseln. Stå med ryggen till din mamma och det andra vittnet och titta inte på dom.
    Förklara också för din mamma vad det är som gör dig illa till mods så kanske hon inte pressar fram några såna där "man måste gråta på bröllop-tårar" i alla fall...
    Det är lätt att man liksom hypar upp sig själv till att tänka att man måste vara på en speciell plats rent känslomässigt när man ska gå på ett bröllop. Som om man inte hedrar brudparet om man inte gråter...
    Men så är det ju inte. Glad 

Men tja det kanske är något du behöver bearbeta för andra delar i livet också Glad 

• Chicita

Det där är nog något du måste ta upp med din mamma.
    Berätta just det där att det känns som att du måste fokusera på henne och hennes känslor och inte kan få vara liksom närvarande i ögonblicket med din make.
    Hon kanske förstår?  

• Chicita

Ja jag skulle nog ha skickat ut inbjudan med tid för dom att komma till festlokalen samtidigt som ni vigs.
    Typ om ni ska vigas kl 15 så ber ni att dom samlas kl 15 i lokalen för lite fördrink, tilltugg och mingel.
    Be någon (din mamma kanske om ni absolut inte vill ha henne med på vigseln) att hälsa gästerna välkomna och kanske ha något planerat ifall det drar ut på tiden innan ni kommer och gästerna börjar tröttna. 

• Chicita

Ja bra idé av daniiel med fotograf under vigseln.
    Fotografen kanske kan vara ett av vittnena om denne går med på det (alltså en inhyrd person som ni inte har någon relation till).
    Gör en fotobok från vigsel + fest och ge till era närstående som julklapp kanske?  

Svar på tråden vill ha fest men inte "bröllop".....