• iser

Arvegods ringar. Hur skulle ni göra?

Idag fick jag leverans från min mormor som bestod av min gammelmormors förlovningsring och vigselring, min gammelmorfars vigselring samt hennes förlovningsring och vigselring. Alla ringarna är släta guldringar på 18 k men hennes är ganska breda.

När vi nu ska gifta oss den fjärde så ska min sambo ha min gammelmorfars ring och jag funderar på att ha gammelmormors tunna förlovningsring samt mormors lite bredare vigselring.

Nu till mina frågor:
    . I ringarna är det ju inskriptioner från deras förlovning samt vigesel. Jag tycker att det skulle kännas sorgligt att ta bort dem och sätta våra namn. Skulle ni ha gjort det?

. Brukar det vara dyrt att förminska ringar?

. Jag skulle vilja sätta en sten i vigselringen. Vad finns det för billiga men snygga stenar? Tror ni att det kostar mycket?

Vi ska till guldsmed på måndag men jag är så jädra otålig...

• Svar på tråden Arvegods ringar. Hur skulle ni göra?
  • daniiel

Vad roligt att ha tillgång till och kunna använda ärvda ringar. Jag hade gärna velat göra det :)

Jag hade valt att ha kvar den gravyr som finns i ringarna. Det känns som att det hör till ringens historia och jag skulle aldrig kunnat ta bort det.

Så vitt jag vet brukar det kostar några hundra att storleksändra ringen, men det beror säkert på hur pass mkt det handlar om, alltså hur dom måste göra det.

• PimPim83

Jag har en ring som jag ärvt efter min gammelmormor. Det kostade 500 kr att förminska den inklusive putsning. Från början tänkte jag ha den som förlovningsring och då var det tänkt att den gamla gravyren skulle stå kvar. Nu köpte jag en ny förlovningsring istället men använder den ärvda ringen på andra handen.

• Principisessan

tror inte det var många hundra som det kostade att storleksändra. Min ena ring var i perfekt storlek. Förlovningsringen som också är vintage är en enstensring så för storleksändring, rhondiering och bygga på klorna så att stenen satt bra kostade 1900 kr. då var storleksändringen den minsta posten och klo-delen det dyraste eftersom det var sånt finlir med mer guld. 

Jag hade nog låtit namnen stå kvar om det gick med tanke på storleksändringen, och lagt till min mans om det fick plats.

• iser

Skönt att höra att det inte kostar multum att få ringarna mindre. Men det var en sak jag inte tänkt på. När de minskar ringarna så kommer ju lite av graveringen försvinna... Nå får se hur mycket som går att behålla.

Jag undrar hur det kommer kännas att gå runt och vara ringmärkt. Jag har aldrig burit ringar eftersom mina fingrar är så smala så jag aldrig hittar några som passar. Tar man av sig dem när man duschar etc eller har man dom alltid på?

• Mustikka

Jag har alltid på mig min ring. Enda gången den åker av är när jag tränar på gymmet. :)

• iser

1500 kr kommer det kosta för våra ringar. All gravering kommer inte gå att rädda i mina eftersom de ska minskas med 6mm men det gör inte så mycket känner jag.

• Allis

För att få två ringar lite mindre, bort med gravyr i ena (ingen släktring, auktionsfynd min mamma sparat på sig) och ny gravyr i densamma betalade jag 1200. Putsade och fina blev de också och all gammal text är kvar i min mormors systers ring.

Guldsmeden tyckte det var lite kul med gamla ringar och frågade om jag kunde ringarnas historia, via stämpeln kunde man se var någonstans de var gjorda från början.

Svar på tråden Arvegods ringar. Hur skulle ni göra?