passionsblomman skrev 2013-07-02 12:37:24 följande:
Om det inte står något om klädkod-hur ska man då veta ifall paret menar att det ska vara högtidsdräkt, eller om man menar att det är fritt att klä sig som man vill? Det är ibland inte så lätt att få ihop de gamla etikettsreglerna med hur folk tänker idag. Det är ju inte precis så att alla som ska gifta sig och skickar ut inbjudningar, är så vidare bra på etikett själva. Alltså kan man mycket väl behöva fråga. (Utan att man har ifrågasatt-man bara undrar)
Varifrån har du fått att just klarrött är fel, medan tex hallonrröd skulle var OK-det måste du ju ändå förstå att den skillnaden gör du i ditt eget huvud-det är inte något någonannan kan eller borde veta.
Om man inte hört, vet eller tror på snacket om att rött är fel-hur kan det då vara ett "statement" att välja rött? Det är ju just för att det INTE är en vedertagen sanning, som det blir så dumt-som om om gästen medvetet skulle försöka provocera, fast den kanske bara aldrig hört dumheterna andra väljer att ta fasta på?
Och sedan måste jag bara säga att man faktiskt har en dag själv också, även om någon annan gifter sig. Det kommer aldrig att vara enbart brudparets dag-mina gäster har en dag de med och inser man inte det som brud tycker jag man ska ta och gifta sig lite mer enskilt, med enbart sin make och fira på tu man hand. En alldeles egen dag.
Jag tycker helt på allvar att just den inställningen verkar ställa till med bra mycket allvarligare problem än något annat av alla ämnen som kommer upp på det här forumet.
Det jag syftade på med hallonrött är att om man nu verkligen vill ha rött, även om brudparet har en hänvisning, så kanske det är smart att välja en dovare färg (som ex hallonrött) än klarrött som sticker ut väldigt mycket. Jag menade inte på att det är okej med rött - för det tycker inte jag. Men det är som jag nämnt i min tråd om röda klänningar - att det är absolut ingenting jag kommer haka upp mig på om någon kommer i rött och det är
inte en absolut regel som måste följas, utan det är bara en hänvisning att undvika helrött/svart/vitt som vi skrev ut när väldigt många frågade om hur det brukar vara. Sen kanske det inte brukar vara så i allas ögon - men det är det i mina.
Det här är inpräntade klädkoder som var självklara för mig tills jag började läsa om det i forumet och insåg att det inte är självklart för alla.
Dock finns det många som har samma uppfattning som jag har.
Och ja, det är gästernas dag också, absolut - annars hade de ju inte varit bjudna - men det är först och främst brudparets dag och det tycker inte jag är något konstigt. Alla ska ha trevligt och skoj och kan man inte ha det utan en röd klänning så...
Det kan vara ett statement att välja rött om brudparet skrivit ut en hänvisning - det handlar inte om sanning utan om det här paret valt att ha ett tema, hänvisning eller liknande så är det bröllopets sanning - vad samhället tycker generellt kan vara en bra riktlinje - men en privat tillställning kan ha olika teman, klädkoder, regler där samhällets åsikt är oväsentlig. Oftast är det ju ingen som tvingar någon att följa teman - det brukar finnas alternativ. Om det inte står någon klädkod brukar det vara valfritt och då kan man ju läsa på om vett & etikett för att få en idé.
Klart man får fråga - det är ju det våra gäster gjort - men om man inte kan acceptera svaret och tycker något personligen och absolut vill ha en röd/svart/vit klänning då kan man ju kontakta brudparet personligen och fråga.