• ThereseV

rött på bröllop?

Fröken J skrev 2013-09-29 10:17:42 följande:
    Haha alltså jag kan inte låta bli att skratta! I helgen var vi bjudna till ett bröllop och klädkoden i inbjudan var angiven som Valfri. Innan jag läste här på BT om det här påhittet (enligt mig) om vad det innebär att bära röd klänning på ett bröllop så hade jag aldrig hört talas om det, och jag har känt bruden länge och vet att hon verkligen inte tror på eller bryr sig om sånt här. Nåväl, min garderob består i stort sett bara av svarta eller grå kläder, men jag hade en (tycker jag) jättefin röd klänning som jag tycker passar väldigt bra till ett bröllop. Döm om min förvåning när det sedan på bröllopsfesten kommer fram en kvinna som tydligen tyckt att någon (och att hon visst passade utmärkt för uppdraget) måste upplysa mig om mitt fatala misstag att bära denna klänning på bröllopet. Jag, som fram till nu, känt mig fin och glad tog faktiskt illa vid mig och jag kan ju säga att partyhumöret sjönk drastiskt. Ibland undrar man vart folk stoppar undan vettet någonstans....
    Men herregud. Ibland undrar man ju hur folk tänker.. 
    Du skulle ha kontrat med att visa vad magdalena ribbing anser i den frågan, även om det kanske hade blivit lite märkigt att dra fram telefonen och börja googla haha. Pinsamt att gnälla på etikettsbrott sådär och själv vara den som har fel.. 
  • ThereseV
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2013-09-29 20:55:38 följande:
    det var flertalet röda klänningar när både kronprinsessan Victoria gifte sig och även när prinsessan Madeleine gifte sig..

prinsessan Kate hade själv en röd kläning på sig vid en släktings bröllop-  där hade även tärnorna röda klänningar by the way.  
    I finare kretsar har man koll på etiketten och väljer inte bort fina färger på grund av påhittat trams;)

Nä men jag hoppas att fler och fler förstår att det inte är ett etikettsbrott. Att det bara är ett påhitt på samma sätt som att någon här skulle hitta på något och sprida det.. För det är ju trist att begränsa folk i onödan.  
Svar på tråden rött på bröllop?