Inlägg från: Maj12 |Visa alla inlägg
  • Maj12

JUNIBRUDAR 2014, här träffas vi och planerar allt inför det stundande bröllopet

Till jessi85: Vi ska dela upp vigsel och bröllopsfesten. Visserligen inte samma dag som ni, vi har vigseln med bara föräldrar och syskon för att vi tycker det känns bäst att ha det litet och intimt, passar oss. Sen har vi bröllopsfesten 2 veckor senare med våra kompisar för att vi vill ändå ha festen. Ingen av våra kompisar har reagerat på detta utan förstår när vi förklarat varför. Men det viktigaste är väl att det blir som ni båda vill och det som känns bäst för er, tror att era vänner är glada bara dom får vara med.

• Maj12

Googla: Blondinbella Bröllopsdukning ,så kommer det upp. Välj den översta. Den där hon själv lagt ut bilder på sin Bröllopsdukning. Där hittar ni bland annat en bild på bordsplaceringarna kort satt i en gaffel.

• Maj12
    20110519 skrev 2014-04-10 15:49:11 följande:

En fråga: Måste man skicka in ansökan om efternamsnbyte samtidigt som man skickar in hindersprövningen?

Vi har inte skickat in hindersprövningen ännu, för vi kan itne bestämma oss för vad vi ska heta i efternamn. 

Nej det behöver du inte! Jag ringde och pratade med dom förra veckan och frågade, för vi åker på en resa 2 dagar efter bröllopet och vill ju inte chansa på att efternamnet ändras och jag får problem med passet. Hon rekommenderade att vi skickade in efternamnbyte när vi kommit hem.
  • Maj12

Nu är ja egentligen inne på fel tråd :) vi gifter oss i slutet på maj men vi ska bröllopsfest i juni så därför är jag här inne och tjuvläser lite :)

• Maj12
    Milli skrev 2014-04-13 20:00:23 följande:

Oj, vi ska åka på smekmånad 2 dagar efter bröllopet och skickade in namnändringen samtidigt som hindersprovningen, hoppas inte att de gör något... Har bokat i gamla namnet iaf och kommer även ta med vigselbeviset ifall om att så hoppas de inte blir några konstigheter....  

Du kan be din präst att lugna sig några dagar med att skicka in papperna efter vigseln för då blir det inga bekymmer. Hur länge ska ni va borta???
  • Maj12
    Milli skrev 2014-04-13 21:42:29 följande:

Aha okej :)) ska till koh samui Thailand, är bara borta8 dagar pga att barnen stannar hemma. Aldrig varit i från dom mer än ett dygn.

Då tror jag nog inte att det är några bekymmer men be prästen och lugna sig med papperna så är ni på säkra sidan.

Åh va härligt att åka till Thailand! Vi åker också utan barnen men vi tar en snabb resa på 5 dagar för att vi också är rädda för att vi skulle längta ihjäl oss :) men också lyxigt att kunna ligga still på en solstol utan att behöva kolla konstant va dom gör/är.
  • Maj12
    Milli skrev 2014-04-14 07:13:04 följande:

Förstår de, vart åker n?

Vi åker till Malta! Hoppas verkligen vi blir nöjda :) Vi skulle egentligen inte åka på någon resa direkt efter bröllopet utan ta två nätter på spahotell ,men när vi hittade den här billiga resan kunde vi inte låta bli.

Planerna va först att vi skulle åka med barnen på en resa på hösten men eftersom resan till Malta är så billig så funderar vi på att lyxa till det med en resa till hösten ändå.
  • Maj12
    tess skrev 2014-04-14 19:54:53 följande:

Det tar minst 4-8 v efter att prästen har skickat in sina papper innan namnändringen slår igenom. Enbart om man åker på en längre resa eller väntar ett tag efter bröllopet innan man åker så kan det bli problem om man har bokat i sitt gamla namn. Denna info fick jag av Skatteverket när jag frågade.

Vad konstigt för när jag pratade med dom så rekommendera hon mig att vänta med papperna på namnändringen tills vi kom hem från resan för att det oftast går så snabbt sa hon till mig på Skatteverket. Intressant vilka olika svar man kan få :)
  • Maj12
    meandmylove skrev 2014-05-22 20:25:30 följande:

Många frågor poppar upp i hjärnan..

Går vi in huvudentrén till kyrkan på dagen D?

Vilken sida går jag på?

Måste min släkt sitta på min sida?

Har jag förlovningsringen på mig när vi går in och sätter bara på vigselringen?

Han då? Han har förlovningsring som nu blir vigselring. Ska han också ta på den vid altaret?

Håller vi handen när vi går in?

Sitter båda bak i transporten från kyrka till festlokal, som i film?

Om min dotter (1,5) sitter i kyrkbänken och ropar "mamma mamma mamma mamma man mamma mamma". What to do?

Så många frågor som gör mig nervös..

Fråga du prästen som vet bäst men så här ska vi göra angående några av dina frågor:

Vi ska hålla handen! Min sambo ska inte ha någon ring på sig när han går in utan han tar på sig sin enda ring som är förlovningsring/vigselring i ett när jag tar på mig vigselringen. Jag kommer ha på mig min förlovningsring.

Tanken är att våra barn (7,6 och 1.5år) ska gå in med oss men dom får välja själva :) börjar våran minsta ropa mamma eller pappa och blir ledsen så får han gå in med oss. Detta bröllopet är för hela våran familj och lika spännande för dom. Vill våra barn stå framme med oss så får dom det!

Förstår verkligen att du blir nervös av alla frågor :) det kommer nog kännas bra efter mötet med eran präst ska du se.
Svar på tråden JUNIBRUDAR 2014, här träffas vi och planerar allt inför det stundande bröllopet