Inlägg från: Imsevimse |Visa alla inlägg
  • Imsevimse

JUNIBRUDAR 2014, här träffas vi och planerar allt inför det stundande bröllopet

Här kommer en till som ska stå brud i juni!

Vår plan var att gifta oss i september men ödet ville annorlunda då det nu bor en liten i magen som beräknas att födas just på det datum som vi hade bokat in vigseln =) Så nu har vi bokat om vigseln till den 7/6 och från att ha planerat ett höstbröllop blir det nu istället ett sommarbröllop. De största posterna så som kyrka, festlokal, fotograf, kock m.m var bokat och klart, så nu blir det att planera om och se vad som går att boka om/försöka hitta nya alternativ.

Jag var och provade klänningar igår och har sån beslutsångest över två av dem, så tänkte höra om ni vill ge lite feedback. Kvinnan som jobbade i butken var oerhört kunnig och hade massor med tips för vilken typ av klänning som kan passa mig och min växande mage. Min tanke var att köpa en kinaklänning men efter besöket igår så blir det definitivt att hyra!

• Imsevimse
    meandmylove: Vilket trevligt sammanträffande =) Jag bor i södra norrland, själv då? Aha, ja själv kommer jag att vara i vecka 24 =)  Våra föräldrar och syskon vet om det, men vi lär behöva skicka ut inbjudningar ganska snart för att folk inte ska hinna boka in annat, särskilt till dem som har långt att resa, och då kommer säkerligen en hel del frågor om varför vi ska tidigarelägga bröllopet hehe.
    Det kändes först lite besvärligt att boka om bröllopet med tanke på att den 7/6 är pingstafton, men som genom ett under så var varken kyrkan eller den festlokal vi bokat sen tidigare uppbokat av någon annan, trots att det tydligen är en av de mest populära helgerna att gifta sig på. Tack, ja den med ärm är efter lite fundering min favorit också. Har verkligen drömt om en klänning med släp och lite spets men trodde aldrig att jag skulle hitta någon som magen får plats i. Var faktiskt iväg och bokade den nu ikväll så att ingen annan ska hinna boka den =)

tess: Nej de är inte i töjbart material, men överdelen har snörning i ryggen och kjolen börjar strax under bysten och flyter sedan ut över kroppen utan att smita åt. Så det finns gott om möjligheter att justera. Jag var själv väldigt tveksam till att jag kommer att kunna ha den, men kvinnan som äger brudbutiken sa att det absolut inte ska vara några problem och att hon kommer att ändra ryggplattan och annat för att den ska passa. Så jag får lita på henne =)
  • Imsevimse

Aha :) Ja det var nog meningen att det skulle bli så här, med tanke på att det gick så lätt att boka om menar jag. Vi har kommit på att det blir lite extra mysigt att vi gifter oss på pingstafton, för både min sambos föräldrar och min sambos "extraföräldrar" gifte sig för 25år sedan på just pingstafton :)

• Imsevimse

Usch, förra helgen rev vi ut en stor bit papper och gjorde en mindmap över vad vi har kvar att göra inför den stora dagen. Jag visste att det var en hel del kvar, men både jag och sambon ryggade tillbaka lite över alla punkter vi kom fram till. Det som känns lite mest akut är sambons kläder och maten. Sambon vill gärna beställa skräddarsytt från någon hemsida men verkar inte riktigt vara införstådd med att sånt kan ta lång tid, samt att risken för att det kanske blir fel och inte hinner rättas till är ganska stor. Ibland får jag lust att själv helt sonika gå in på närmsta Dressman, köpa något där och säga:"Se här, det här ska du bära!" =P
    Inbjudningarna blev klara i helgen iallafall, vårt värdpar har hittat på något hyss som de ville lägga in info om i kuverten innan de klistrades igen, och som vi inte fick se. Kuverten ska skickas imorgon men det kliar ordentligt i fingrarna av nyfikenhet nu när de ligger här i hallen och väntar på leverans till brevlådan!
    Vårt tema är second hand, lantligt, hemmagjort/gjort med kärlek, vitt, lila och spets. Inbjudningarna är därför inte jättevackra eller perfekt gjorda, men vi blev rätt nöjda ändå (kortet på bilden är en prototyp och därför ser därför lite bubbligt ut och har en del veck). Vi ville gärna smycka kuvertet med något, men tyckte att det var sjukt dyrt att köpa färdiga kuvert med motiv. Därför ritade jag upp en bild för hand på ett kuvert och sedan scannade vi in det i datorn, för att sedan skriva ut det på vanliga vita c6-kuvert. Inspiration till bilden har jag dock hämtat från ett färdigt motiv. Materialet till själva inbjudningarna är golvpapp och ett oblekt papper som båda fanns hemma och skräpade i en garderob. Tårtpappret köptes på Tradera. Allt som allt kostade våra inbjudningar med tillhörande kuvert ca 60 kr, men desto mer i tid, svordomar och tårar. Hade jag vetat hur lång tid det skulle ta hade vi beställt färdiga kort på en gång. Inte värt allt klippande, klistrande och otaliga försök att få ett papper som inte är tänkt för skrivare att ligga rätt.

• Imsevimse

Just nu känns det som om all vår planering för bröllopet bara går bakåt, inte ett enda steg framåt... Den fotograf vi hade bokat ringde idag och meddelade att hon blivit tvungen att sjukskriva sig och därför inte kommer att kunna fota oss. Jag tycker verkligen jättesynd om personen, men det ställer ju till det en hel del för oss eftersom vi nu måste hitta en ny fotograf inom sex veckor, och jag tvivlar på att vi kommer att hitta någon med så kort varsel till det pris vi hade planerat för. Vidare så var det från början tänkt att vi skulle laga maten själva, men då tyckte mina svärföräldrar att det verkade vara ett onödigt stressmoment, och erbjöd sig därför att dels leta reda på ett lämpligt cateringföretag samt sponsra till den kostnaden. Eftersom de kom på den idén för inte alls länge sen och bröllopet närmar sig med stormsteg så ser det just nu ut som att det inte finns något företag som har tid att åta sig uppdraget, och därför blir det förmodligen ändå till att laga all mat själva. Ett tidskrävande jobb som ska pressas in i ett nu redan fulltecknat schema. Karln min har ännu inte tagit sig i kragen och fixat kläder, vi har inte hittat någon trubadur (en för oss ganska viktig punkt då vi båda älskar musik) och "min" frisör som ska hjälpa till med hår och smink har än så länge inte kunnat hitta en enda dag då hon är ledig för en provuppsättning/sminkning. 

Näe, nu ska jag sluta gnälla. Som min syster sa; "Hur det än går med allt annat så blir ni gifta i slutändan".

• Imsevimse

Hej allesammans!

Ser att det går framåt i planeringen för er alla, även här börjar det äntligen hända saker. Igår var vi på vigselsamtal och måste säga att vi är helnöjda med den präst vi blivit tilldelade, han är ganska ung och hade många bra idéer och tips. Gubben min har äntligen hittat de kläder han vill ha, cateringföretag är bokat, planering för blommor till vigsel och bordsdekoration är i full gång (vi ska hämta så mycket som möjligt från naturen/egen trädgård), några osa har börjat trilla in och vigselringen ligger nu här hemma. Det vi måste ta tag i snart är vigsel- och festprogram samt att bestämma smaker och provbaka tårtan. Tur att det är långhelg nu!:)

• Imsevimse
    Caisa: Vilken bra idé det där med kameran! =)

Nu har klänningen som jag har tänkt byta till senare på kvällen kommit =) Beställde den från Ellos och är jättenöjd, tog en storlek större än normalt samt att det är stretch i den så det finns goda möjligheter att få plats med bebismagen även om fyra veckor. Bandet över magen kommer att vara lila och inte rött.
    Vårt värdpar/toastmasterpar kom hem till oss igår och vi lyckades pricka av många saker på planeringslistan. De tog även in oss en och en i ett rum och frågade massor med olika konstiga frågor, så vi är väldigt nyfikna på vad de ska ha dem till hehe =)

Visar en bild på "kvällsklänningen":
  • Imsevimse
    meandmylove: Ja eller hur =) Till bröllopet är jag i vecka 24, det är vårt första barn och det jag känner mig lite nervös över är att jag kanske får foglossningar tills dess, eller svimma i kyrkan. Jag har märkt att jag har svårt att stå upp en längre stund, antar att det har att göra med förändrat blodtryck iom graviditeten. Vår präst och alla gäster vet dock om att jag är gravid, så jag tror inte att någon kommer att tycka att det vore märkligt om jag behöver sätta mig eller knäböja ett litet slag. Som prästen sa, den enda som har riktigt full koll på när vi egentligen ska knäböja är ju han. =) 
    Är du nervös över något? Såg att du kommer att vara i v. 33 vid ert bröllop, och vet ju att det är väldigt individuellt hur magen växer, men tycker du att din mage växte väldigt mycket mellan v. 21 och 24? Är lite orolig för brudklänningen, även om sömmerskan jag ska hyra den av sagt att det absolut inte kommer att bli några problem och att vi gör de sista ändringarna dagarna strax innan bröllopet. 
  • Imsevimse
    meandmylove skrev 2014-05-10 19:46:57 följande:
    Ja vi berättade ganska tidigt, bebisen är beräknad just den dagen vi från början hade planerat för och bokat att gifta oss och vi tänkte att folk ändå skulle bli lite misstänksamma när vi ändrade datum för vigseln =) Jo det är ju sant som du säger, alla kroppar är olika och beter sig olika vid en graviditet. Jag tror egentligen inte heller att det kommer att vara några problem med klänningen, är nog bara lite nervositet som börjar sätta in =) Eller ja, jag har nu i fem dagars tid försökt få tag på kvinnan som äger butiken där jag ska hyra klänningen. Det är ingen där under de öppettider hon har satt upp, och hon svarar varken på sms eller samtal. =( Det har säkert en naturlig förklaring, men man blir ändå lite orolig. 
    Jag håller tummarna för att du slipper både ischias och foglossning!=)
    Haha ja, jag kommer definitivt också att se till att det finns något ätbart i bilen på väg från kyrkan.
    Tack =) Jodå, jag har lagt upp den en gång för längesen men visar gärna igen. Den ser kanske lite svår ut att få plats i, men kjolen går att ha ovanför magen och överdelen har snörning i ryggen så att den går att justera efter kroppen.

• Imsevimse
    Micaelan skrev 2014-05-19 15:19:06 följande:

Har någon tips på något ställe med en snygg spetsbolero till bra pris och snabb leverans?

Jag har sett att bonprix.se har några boleros i spets under 200 kr, kanske kan vara något?

Vi har lite otur nu då jag har lyckats dra på mig en ordentlig förkylning samt att bilen gått sönder och behöver lagas för ca. 5000 kr. Känns lite surt så här nära inpå bröllopet, men det är bara att bita i det sura äpplet och betala! När jag inte ligger och sover eller hasar omkring här hemma i feberdimma så syr jag lite på de girlanger med vimplar som vi ska ha i festlokalens tak och eventuellt ovanför entrén. Känns skönt att kunna beta av några små saker här och där ändå, nu är det ju bara 19 dagar kvar. Helt otroligt vad fort tiden går nu! Slingning av hår, provsminkning och provuppsättning är äntligen inbokat, det ska bli väldigt kul och se om jag och frisören delar samma vision hehe =) 
  • Imsevimse

Vår tårta kommer att bestå av sockerkaksbottnar med ett lager rårörda jordgubbar, ett lager lemoncurdgrädde och så ytterligare ett lager med rårörda jordgubbar mellan. Utseendemässigt kommer tårtorna att vara spacklade med grädde, ha ett rutmönster (quiltat?) på sidorna och ovanpå är tanken att vi ska ha en lila pion och några mindre rosor i rosa och vitt på varje tårta. Det går dock inte som vi tänkt med att tillverka blommorna i sockerpasta, så får se om de slutar med att vi sätter dit riktiga blommor istället. 

• Imsevimse
    Nokaro skrev 2014-05-21 13:06:44 följande:
    Oj vad gått det lät med lemoncurdgrädde! Det kanske skulle funka med hallon oxå. Gör ni själva eller beställer via en konditor? 
    Ja det var överraskande gott. Jag gillar att baka och satte ihop fyra minitårtor för att vi skulle kunna bestämma vilka smaker vi ville ha. Min sambo hade på förhand dömt ut den med lemoncurd, men var ändå den han tycket bäst om i slutändan hehe =). Vi gjorde faktiskt den minitårtan ihop med hallonmousse, men tyckte att det blev bättre med de rårörda jordgubbarna. Men det där är ju så olika vad man tycker, för vår del kanske det hade funkat med hallon om de också hade varit rårörda, med moussen blev det så klen smak. Vi tänkte göra tårtorna själva.
  • Imsevimse

Åh jag har börjat inbilla mig att det kommer att bli fruktansvärt varmt med den klänning som jag hade bestämt mig för, samt att när jag provade den idag så kändes den inte alls bra då den klämmer åt om magen iom att det är korsettliv i överdelen. Så nu behöver jag råd, vilken av följande två klänningar röstar ni för? Börjar ju dra ihop sig så har inte tid att hålla på vela =) 

• Imsevimse

Tack för era synpunkter på de två brudklänningarna jag la upp, valet föll på den med fyrkantig urringning fram och bak. Den var bekvämast och jag älskar släpet på den, så tror att den blir superbra.
    Häromdagen gick jag in på Ur&penn och hade sån himla tur att de har rea på alla sina Montini-smycken, så lyckades roffa åt mig ett smyckesset med halsband och örhängen för 20 kr. Jag är inte så noga att det måste vara äkta vara, utan oäkta strass funkar fint =)
    Annars är det lite småpanik med det mesta känns det som, sitter och syr vimplar som vi ska ha i taket tills symaskinen luktar bränt, försöker få ordning på festhäftet, bordsplaceringen är inte ens påbörjad och massor med annat som ännu inte är klart. Plus att jag har skola med ett flertal uppgifter som ska in innan terminen slutar och sambon har extra mycket på jobbet som ska skötas. Man skulle fått ta två veckors semester nu innan det är dags att skrida fram i kyrkan!;) 

• Imsevimse

Åh alltså nu är det bara två dagar kvar! :D Igår var vi och övade i kyrkan, det kändes så varmt och rätt i hjärtat när vi gick nedför altargången <3
    Idag ska jag till frisören för slingning och provsminkning. Det var även bestämt att vi skulle göra en provuppsättning men så ringer människan igår och säger att hon nog inte kommer att hinna det. Jag är lite smått ett kontrollfreak och jag vill ju gärna att vi åtminstone lite slarvigt gör den frisyr vi kommit fram till så att jag inte sitter där på lördag och känner mig skitful för att hon inte tänkt på samma sätt som jag menat...
    Nåväl, får se vad hon säger sen idag. I övrigt tror jag att vi har koll på det mesta, hyresvärden för lokalen ska resa bort så vi fick nyckeln två dagar tidigare än vad vi räknat med, vilket gjort att vi kunnat börja flytta grejor och ställa iordning lite.

Såg att ni pratar in- och utgångsmusik, vi kommer att ha Allegro i C-dur - JH Roman som ingångsmusik och Song of storm från tv-spelet Zelda (min blivande är lite av en spelnörd hehe) som utgångsmusik. Solosånger blir Buicks to the moon - Alan Jackson samt Utan dina andetag - Kent. 

Nu får det allt bli lördag!=D

• Imsevimse

Äntligen är över ett år av planering och väntan över, idag blir jag fru till världens bästa man!<3

Svar på tråden JUNIBRUDAR 2014, här träffas vi och planerar allt inför det stundande bröllopet