Inlägg från: Larssonmaria86 |Visa alla inlägg
  • Larssonmaria86

JUNIBRUDAR 2014, här träffas vi och planerar allt inför det stundande bröllopet

20110519: Vilken ring blev det? :)

• Larssonmaria86

Milli: Det blev jättefint och tycker absolut du ska ha med fotona Glad

Vi beställde precis våra inbjudningskort och förväntas få dem inom en vecka, sååå spännande! Vi har inte heller skickat ut några save the date utan bara talat om för folk att det är dags den 7 juni. Inbjudningskorten ska vi skicka ut den 13 februari så gästerna får dem på Alla Hjärtans Dag, tycker det blir lite romantiskt Flört
    Och sen har vi satt OSA till den 30 april.

• Larssonmaria86

Vi bokade förresten vår smekmånad i söndags, känns så skönt att ha det gjort och vi fick sista sviten. Vi åker den 31 augusti då vi vill ha något att se fram emot efter bröllopet samt önskar vi oss bidrag till resan i present och den ska inte slutbetalas förrän 22 juli Glad

Vi ska till Karpathos och hoteller heter Alimounda Mare, vi har aldrig varit på denna ön innan men älskar Grekland och varit på många andra öar Skrattande
    Här är lite bilder:

Vår svit med två badrum, vardagsrum och en stor balkong med två utegrupper mot havet, samma utsikt som på andra bilden ungefär Skrattande LÄNGTAR!!

• Larssonmaria86

Hellebelle85: Om ni skickar med A-post (vanliga frimärken) så kommer det alltid fram dagen efter (om det inte blir något problem) så vi ska skicka våra den 13/2 :)

LinaNordstrom: Om ni ska använda pengarna för festen så tycker jag ni ska ha kuvertavgift men om det är till ert hem eller resa eller liknande så tycker jag ni ska önska er pengar. Vi önskar oss pengar iaf till husrenovering och smekmånaden och då blir det ju mer spännande också hur mycket vi får, vissa par ger kanske bara 300 kr medan andra ger 1 000 kr. Har ni kuvertavgift på 250 kr så vet ni ju vad ni kommer få in i pengar :P
    Sen är jag allmänt emot kuvertavgift och ger hellre pengar om jag ska på fest eller bröllop men alla är vi olika och det betyder ju egentligen samma sak :)

• Larssonmaria86

Men då tycker jag ni ska köra på kuvertavgift, det är ju faktiskt väldigt vanligt nuförtiden :) Och som sagt är det ju inte så stor skillnad mellan pengabidrag och kuvertavgift..
    Jag tycker det känns snålt att ens be om bidrag till resa men samtidigt vill vi ju precis som ni inte ha massa prylar.. Och jag (vi) behöver ju faktiskt pengarna så vi vill ha en present och vill inte skriva som många skriver "att huvudsaken är att ni kommer men vill ni ge något..." :P

• Larssonmaria86

Ja herregud bara 4 månader kvar!! När vi började planera var det 17 månader kvar, vart har tiden tagit vägen :P
    Vi ligger nog bra till iaf med all planering och känner mig inte så stressad förutom när det gäller tärnklänningarna. Den ena tärnan är gravid och ska föda vilken dag som helst och vi vill vänta med att beställa (Kina) så långt som möjligt så hon hinner gå ner lite i vikt, hade vi beställt nu så hade den ju aldrig passat om fyra månader och svårt att uppskatta hur snabbt hon kommer gå ner :)

Idag har jag iaf beställt en tärnklänning till min andra tärna (den tredje tärnan har redan köpt en). Alla mina tärnor ska ha olika klänningar och färger men alla är långa, i chiffon och ljusa pastellfärger. Det blev från DinoBridal och nu är man sjuuukt nervös! Denna blev det:

Fast i ljuslila, dem andra tärnorna har ljus persikofärg och ljusblå. Tror det blir bra :)

• Larssonmaria86

Vi har skrivit: Barn är välkomna till kyrkan men middagen och festen vill vi fira med de vuxna. Spädbarn/bebis som behöver sina föräldrar är givetvis välkomna.
    Vi har inga egna barn och har bara två syskonbarn som inte heller ska komma men ni kan ju bara lägga till (så gäster inte blir sura när dem ser att det finns barn på bröllopet) "våra egna barn och syskonbarn är undantagna" eller något liknande :)

Jag tycker själv det är så sjukt svårt med att skriva korrekt så man inte stöter sig med någon och samtidigt skriva så att alla förstår. Min kusin fick t.ex. precis en liten dotter men p.g.a. komplikationer så kan mamman inte amma och därför ville vi inte skriva ammande barn...

• Larssonmaria86

LinaNordstrom: Vi hade också läst igenom vår inbjudan hur många gånger som helst och skickade iväg beställningen, vi beställde dessutom med korrektur så vi kunde dubbelkolla att allt blev rätt. ÄNDÅ kommer jag på när vi godkänt korrekturen (cirka tio minuter senare) att vi skrivit fel på osa-datum, 31 april (som inte existerar) istället för 30 april. Fick fullständig panik och både ringde och mailade Calligraphen direkt som tur var inte skulle skicka det till tryckeriet förrän om fem minuter så vi hann ändra :P
    Även om det är en liten skitsak för alla hade ju förstått att det var den 30 april så känns det sååå surt när man lagt ner så mycket tid..

Idag ringde förresten vår präst och ville prata lite om vigseln samt bestämma datum där vi går igenom allt, kändes så himla bra :D Man har ju läst här på bröllopstorget om präster som hört av sig en vecka innan så kändes skönt att hon precis som jag gillar att planera i förväg ;)
    Ska förresten gå på en gudstjänst med henne i nästa vecka för att se hur hon är, prästen tycker iaf jag gör sjukt mycket om hur vigseln blir och stämningen. Har ni andra spanat/tänkt spana in era vigselförrättare?

• Larssonmaria86

Meandmylove: Ja det ska vi absolut ta upp för precis som er vill vi ha en "modern" präst :)

Jessi85: Vi har gjort en speciell mail dit gästerna mailar sin närvaro (frånvaro) och om dem vill hålla tal eller hitta på något. Det kommer bara vara toastmastern som kollar denna så vi inte vet vilka som ska hålla tal m.m. Vi ville inte att gästerna först skulle ringa oss, vi har dessutom jobb där vi inte alltid kan svara i telefon, och sen maila toastmastern (han jobbar inom flottan så kan inte alls svara i telefon) för att meddela tal och spex. Dem enda vi tror kommer ha problem med mail är min sambos morföräldrar men dem får svara till svärmor om dem kommer :)

• Larssonmaria86

Jag skriver alltid från IPad:en eller min iPhone och om man skriver fast utan mellanslag så blir det en radbrytning och vill man göra nytt stycke skriver man det bara två gånger efter varandra.

Så här :) Lite klyddigt men det blir radbrytningar iaf :P

• Larssonmaria86

Caisa: Jättefina kort du har gjort! Vi har köpt från Calligraphen och priset blev 28 kr per styck men då beställde vi med specialtryck och lite sånt vilket gjorde att priset steg. Sen beställde vi inte så många och dem har fastpris på de olika trycken så hade man köpt fler hade det blivit billgare per kort. Men vi är supernöjda iaf och jag är ingen pysslartyp så hade aldrig haft fantasin till att göra dem själv :)

Imorgon ska vi skicka våra inbjudningar och får nu lite panik av vårt infoblad (har det löst vid sidan om så kan fortfarande ändra i texten). Vissa saker i texten är jag inte jättenöjd med men vet inte hur jag ska ändra det så det vore super om ni ville kolla på det och komma med feedback om det finns något ni hade ändrat eller reagerat på som gäst :P

"Osa och ev. tal meddelas till Toastmastern ................... på mail ……………………

Meddela även specialkost vid osa.

Söderslätts bygdegård ligger i Håslöv cirka 15 minuter från kyrkan.

Barn är välkomna till kyrkan men middagen och festen vill vi fira med de vuxna. Spädbarn/bebis som behöver sina föräldrar är givetvis välkomna.

Eftersom vi levt under samma tak i flera år har vi det mesta och skulle därför uppskatta ett bidrag till vår bröllopsresa genom ett presentkort på Apollo eller ett bidrag till vår husrenovering. Vi blir lika tacksamma för små bidrag som för lite större."

På inbjudan står det osa-datum, vart bröllopsfesten hålls (Söderslätts Bygdegård) så här är det bara lite mer info. Sen är det ju inte uppspaltat så här på infobladet utan snyggt designat och centrerat och lite så men vad tycker ni om texten? 

• Larssonmaria86

Meandmylove: Tack! Ja det är fri bar annars håller jag med om att det måste man skriva. Hade en kompis som var på ett bröllop där det var betalbar (hade inte nämnts i inbjudan) och dem tog bara kontanter men ingen hade ju tagit det med sig så festen dog ut ganska snabbt och det blev irriterad stämning, och det vill man ju inte ska hända :P

• Larssonmaria86

Nu får ingen mer kommentera mitt inlägg med Infobladet för nu är det utskrivet och säger ni nu något så får jag fullständig panik :P
    Ska lägga ut bilder sen ikväll på våra inbjudningar :) 

• Larssonmaria86

Nu är våra inbjudningar skickade och det känns sjukt pirrigt :D
    Här kommer lite bilder på vår inbjudan som vi beställde från Calligraphen, vi blev supernöjda då vi gillar stilrent och klassiskt. Dessutom var det viktigt att vi kunde få inbjudan, vigselprogram, festprogram och bordsplacering i samma tema :)

Sen har vi bundit fast infobladet på baksidan med hjälp av sidenbandet.

På kuvertet klistrade vi dit två guldhjärtan då de ju får dom på Alla Hjärtans Dag och på baksidan av kuvertet på "flärpen" ett klistermärke med två guldringar, är såå nöjd och hoppas gästerna tycker om dom :)

• Larssonmaria86

Kittwn: Jättefina skor!

Caisa: Ja nu när jag provade mina skor med klänningen så blev jag nästan ledsen för att man inte ser skorna :P Men får ta många foton på skorna så folk kan se dem i efterhand ;) Sen ska jag färga om mina skor efteråt så kommer ju använda dem många fler gånger än på bara bröllopet. Ballerinaskorna var jättefina!

Jennie1414: Jag är väl inte jättenervös utan mer sjukt pirrig och förvantansfull inför möhippan. Jag hade en tärnmiddag för någon vecka sen och då fick jag gå och sätta mig i ett rum med hög musik så jag inte skulle höra vad dem sa men helt plötsligt hör jag hur dem gapskrattar så då blir man ju lite nervös.. Men dem har känt mig i över tjugo år så dem vet ju hur jag är och jag litar fullt på att dem kommer anordna en underbar och minnesvärd dag :)

• Larssonmaria86

LinaNordstrom: Vad tråkigt att höra om er katt, vi har själva tre st och dem är våra bebisar så förstår att det känns jobbigt. Håller tummarna att den blir frisk och att det inte kostar för mycket, fick själv åka in med min ena katt när han fick andnöd och det kostade 2200 kr. Naturligtvis började han andas normalt när vi precis kommit in till veterinären och där var inga fel på honom :P Men hellre betala och få reda på att han var frisk :)

Milli: Som jag föstod det så skulle man skicka in båda blanketterna nu och sen när prästen skickar in vigselbeviset så sker allting automatiskt. Vi lär väl märka i slutet på juni om man hade rätt :P

• Larssonmaria86

Fick förresten precis min ena tärnklänning levererad, tur jag var hemma :D Vi beställde från Dinobridal och den var jättefin! Mycket finare än vad jag vågat hoppats och kvaliteten kändes jättebra. Jag provade den direkt och den var tyvärr lite för stor för mig så vill inte lägga ut bilder än för såg inte klokt ut men tärnan är lite större än mig så förhoppningsvis sitter den perfekt :D

Den andra tärnan ska ha bebis vilken dag som helst så ska avvakta några veckor till innan vi beställer hennes men den kommer också bli från Dinobridal. Den tredje tärnan köpte sin själv från Nelly så känns skönt att tärnklänningarna börjar komma på plats :)

• Larssonmaria86

Jag gör precis som Milli, är inne och läser varje dag men oftast från Iphone och då blir det att man inte skriver något :P

Jag känner mig oroväckande lugn i vår planering och känner att det finns inget alls jag/vi kan göra nu. Nu pysslar vi iofs ingenting som du gör Milli :)
    Mitt nästa projekt är att åka till lite tygaffärer och se om jag kan hitta något tyg vi kan ha som löpare på borden, jag tänker mig någon organza eller tyll liknande (är inte så duktig på tyg :P) i en ljusgrön färg.

Sen såg jag här att någon hade lagt upp bordsplaceringskorten som Blondinbella använde och blev helt kär i dem, så enkelt och stilrent, precis som vi vill ha det :) Så har kollat runt en massa på nätet nu efter något liknande men hittar inget så blir väl dags att ge sig ut och leta efter något papper och så får vi skriva ut dem själva.

Men tillbaka till min panik att jag inte har panik ;) Vad är det man borde ha gjort eller ska göra nu? Har tittat i lite olika checklistor men känns som att vi ligger ganska bra till.. 

Svar på tråden JUNIBRUDAR 2014, här träffas vi och planerar allt inför det stundande bröllopet