Presenter till manliga gäster
Alyllyra skrev 2013-04-17 17:53:48 följande:
Är inte alls förtjust i idén med att ha olika presenter för herrar och damer, det är så lätt att det blir könssteriotypt vilket långt ifrån alla känner sig bekväma med. Men det är ju naturligtvis upp till brudparet att besluta om och vad man vill ge som gåva. Jag vet inte om jag skulle vilja ha ett billigt smycke från ebay när jag går på bröllop. Man tar hem det och slänger det eller lägger det i en låda där det blir liggandes. Jag använder inte ens smycken och vet flera som inte gör det, vissa använder bara ett par specifika smycken och jag känner dom med väldiga allergier som bara kan använda vissa smycken. Samma sak om man köper något som tex slipsnål eller sedelklämma, så är det nog långt ifrån alla gästerna som har användning för det.
Ska man nu absolut ge något till gästerna, så tycker jag att det ska vara något som verkligen speglar brudparet eller bröllopet. Tex en brudgum till en brud som fanns här på BT för ett tag sedan, han brukade jobba med lera och göra saker, så han hade gjort en liten figur till varje gäst. Eller som Chicita, som gav trollkors till sina gäster och det speglade ju deras medeltidsbröllop väldigt bra. Jag vet en brud som jobbade som trädgårdmästare som gav små växter, i såna minikrukor, till gästerna. En annan som jobbar som konditor som bakade och gav gästerna. Ja, osv osv.