Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

2 av 3 tärnor, mamma sur, hjälp

Visst är det helt upp till dig att välja vilka du vill ha.
    Men i den här sitsen när du väljer bort 1 syskon (för det är nog så det känns för henne) så skulle jag nog ha gett henne en annan uppgift eller så hade jag haft henne som tärna också, men utan att lägga några uppgifter på henne annat än att gå med dom andra tärnorna och finnas på plats där ni gifter er. Hon kanske kan få hålla din bukett medan ni gifter er. Eller om hon ska ha en korg med blomblad och strö ut framför er på vägen fram till präst / vigselförrättare (inte alltid ok att strö ut blomblad på alla ställen då dom trampas in i mattor och golv, men det finns ju andra alternativ) 

I det här fallet när du väljer 2 av 3 syskon så blir det nästan som en markering att du inte väljer henne. Och det kan vara väldigt sårande och kan skada er relation framöver 

• Chicita

Det är rätt mycket att begära av en 10-åring att förstå varför...

Jag skulle hellre valt ingen av syskonen än bara några, även om jag inte har så mycket kontakt med dom.
    Vi bad både makens brorsbarn + min brorsdotter att vara näbbar. Även fast vi vet att min brorsdotter nog inte skulle klara det så bra.
    Vi var villiga att ta risken att hon skulle "balla ur" och försöka liksom stjäla rampljuset eller vad man ska säga.
    Som ensambarn är hon ju van att få stå i fokus hela tiden (och det ligger lite mer bakom också som jag inte vill gå in på).
    Nu blev hon sjuk innan, så även om dom kom den dagen och hon fick på sina fina kläder och prinsesskrona på huvudet osv så orkade hon inte fullfölja, utan gick och satte sig hos sin pappa i bänken i kyrkan istället. Och sen kom hennes farbror och hämtade henne efter första serveringen av maten för hon orkade inte längre. Men hon fick i alla fall känna sig önskvärd.

Och det är väl poängen.
    Du behöver inte ha henne som tärna. Men ge henne någon uppgift så hon känner sig viktig och omtyckt.
    Ska ni ha såpbubblor att dela ut efter vigseln så kanske hon kan ha en korg och göra det.
    Eller hon kanske kan stå med och välkomna folk till vigseln och dela ut påsar med godis och pyssel till andra (mindre) barn. Eller kan hon "ansvara för barn-bordet" eller något?
    Gör henne delaktig. Men det behöver inte vara tärna och det behöver inte vara något som egentligen är viktigt. Bara hon känner sig viktig och uppskattad av dig. För du är hennes storasyster och hon ser säkert upp till dig hur familjerelationerna än är. Glad

• Chicita
    sassa87 skrev 2013-04-18 12:25:35 följande:
    Som sagt så förstår jag er hur ni tänker men som jag skrev innan så finns det andra saker bakom som är jobbiga.

Kortfattat:
    Mamma har förstört hela min barndom med misshandel, hållt mig hemma från skolan, slavat i hemmet mm mm och fått mina syskon där vända sig emot mig, därav knappt ingen kontakt. Jag och morsan har vid en tid brutit kontakten då jag va sjukskriven i 3 år och gick hos psykolog på grund av henne och hon har tryckt i mina syskon skitsnack om mig.

Därav jag inte vill ge dem något sånt här alls då vi inte är sams på något vis.
    För mig är det en ännu större anledning att visa att det din mamma sagt inte stämmer.
    Jag skulle hellre då säga att "du är inte välkommen mamma, men min syster är det"... 
  • Chicita

Jag kan ändå inte säga "gör som du vill" och att det är helt rätt tänkt.
    Så om du vill ha den reaktionen så får det bli av andra.

Hur som helst så ska ni ha en bra dag vad som än händer med den familjerelationen Glad 

Svar på tråden 2 av 3 tärnor, mamma sur, hjälp