2 av 3 tärnor, mamma sur, hjälp
Om du och din mamma inte har någon bra relation och om din 10-årig lillasyster avskyr dig, varför är er mamma upprörd? Det känns som att din syster förmodligen inte vill vara delaktig i ditt bröllop då och det bör väl er mamma vara medveten om.
En 10-åring är ju dock bara ett barn och hon är trots allt din syster. Vill du gå vidare genom livet och låta din syster avsky dig pga vad er mamma har sagt? Eller vill du försöka visa henne att du är en snäll storasyster som bryr sig om henne? Bara för att du och din mamma har en tråkig historia, så behöver ingen av er låta det gå ut över din syster och din relation till henne. Nu verkar dock din mamma redan gjort det, så varför ska du också?
Att ni inte har något gemensamt, är det så konstigt? Hon är 10år! Och jag förmodar att du är vuxen, eftersom du ska gifta dig. Det betyder dock inte att ni inte kan vara goda vänner om ytterligare 10år, men då måste du lägga manken till! Du är vuxen, du bör veta bättre. Hon är ett barn och även om det är tråkigt i vissa fall, så ser hon förmodligen upp till er mamma och därför lyssnar hon på vad er mamma säger om dig. Bryt det mönstret!
Om jag var du, så hade jag väldigt tydligt markerat för min syster att det inte är okej att er mamma snackar skit om dig och att du bryr dig om henne och vill ha en relation med henne. Visa att du är bättre än er mamma, visa hur en mogen och ansvarsfull vuxen agerar. Låt henne vara med under bröllopet med någon form av uppgift.
Nu är hon väl lite på gränsen mellan att passa som tärna eller brudnäbb. Oavsett, så kan hon faktiskt vara med dig och dina andra två systrar och äta och klä sig och få håret fixat. Min dotter, som var 4,5år, var med mig och mina två tärnor hela förmiddagen på vår bröllopsdag och gjorde sig i ordning. Nog klarade hon av det och en 10-åring bör definitivt klara av det.
Och på tal om. Jag valde min syster som tärna, för hon står mig nära, men jag valde också makens syster som tärna. Inte för att vi står varandra nära eller för att vi har mkt gemensamt eller umgås ofta. Nej. Vi träffas på middagar hos deras föräldrar ibland och på tex kalas. Varför valde jag då henne som tärna? Jo, för att jag tydligt vill visa för henne att all familj är viktig. Att hon också räknas, att vi bryr oss om henne och att hon alltid är välkommen hos oss.
Självklart får du göra som du vill, men jag tycker det är oerhört egoistiskt att utesluta sin 10-åriga syster pga en dålig historia med er gemensamma mamma och pga hennes ålder.