Hortensia och pion
Hejsan :) Har du tänkt plocka från trädgården eller köpa i butik ?:)
Hejsan :) Har du tänkt plocka från trädgården eller köpa i butik ?:)
För hallbarhetens skull så skulle Jag köpa , de blommorna odlas på annat vis och har därför en betydligt längre hallbarhet än våra trädgårdsväxter. Tänk också på att pioner slår ut rätt fort i rumstemperatur så välj inte de allra största, ta gärna några i lite olika stadier , blir lite mer levande då tycker Jag :)
De var så lite :) ja Jag jobbar som florist:) De går alldeles utmärkt , temperaturen i en vanlig hushållakyl är ung desamma som i våra butikskylar så de blir superbra :D långa fina snitt och ljummet vatten och sedan kyl :) kan nog bli superfint :D så glad Jag blir av att någon Vill ha nejlikor , så många som tycker illa om dem . Men Jag tycker dem är superfina i ex brudbuketter :) Vad har du tänkt för färg ?:)
En sak som jag tycker är väldigt fint till romantiska pastell buketter är eucalyptus. De är ju visserligen inte grönt direkt :P men tycker att de passar fint i färg till :)
här kommer två exempel :)
Här kommer lite inspiration :)
För att få en vild känsla, som att du plockat den själv så är de finast att ha ganska många blandade sorter men få av varje . Då får du in mer liv i Buketten :) fina och somriga blommor är :lövkoja ,sommarriiddarsporre, flox, stjärnflocka , alchemilla , pioner , skabiosa mm :) grönt som vore fint till tycker Jag är bräken och fontängräs :) de ser alla väldigt somriga och naturliga ut så kommer se ut som du plockat den:) Mitt tips är att öva , om du inte är väldigt van sedan tidigare . A och o är att lära dig att få till spiralen :)
Hur mkt blad du ska ta bort beror helt på vilken form du ska göra :) om du ska göra ett tight och kompakt klot så ska alla blad bort , ska du göra en luftigare bukett spar då bladen ovanför bindstället. men inga blad i vattnet :) en corsage görs av en så kallad t nål , i den binder du fast blomman , linda med flora tejp och sedan band :)
Hej :) börja med att snöra bandet uppifrån och ned , spar ung 3 cm så att den kan dra vatten . Fäst sedan bandet med en pärla :)
Hej :) De stämmer att de på grund av vintern så är pionsäsongen lite försenad mot normalt men de är absolut inte omöjligt att få tag på :) I butiken jag jobbar så har vi redan haft 3 brudbuketter med bara pioner och de var inga problem att få tag på :) Säsongen har avtagit, bör gå att få tag på men till ett dyrt pris tyvärr :(
Vart bor du ?:)
Tiotiotio: Men hör med butiken Ang ranunkler om du gärna Vill ha de :) så kan dem höra med grossisterna Ang pris.:) Jag jobbar också i Stockholm :) är bara glad att kunna hjälpa till med nåt som Jag är bra på :)