• förvirrad25

Förvirrad till tusen!

Hej!
    Känner mig extremt förvirrad i alla valen man kan göra runt ett bröllop.
    Min sambo har friat och tanken är att vi skall gifta oss nu 24 augusti.
    Vi tänker jag och han, utomhus med en vigselförättare( om jag nu fattat det rätt) ;)

Ska boka in en fotograf som får vara med, och hoppas på att kunna ha fotografen som vittne också, allra helst att dom är två som kommer och vill vara vittnen.

vart börjar jag i allt? kostar det med vigselförättare? vart ringer jag?

En fråga till, någon som har ett bra tips om ett underbart spa, vid landet. Som vi kan åka till efteråt och vara borta ett par dagar. :)

• Svar på tråden Förvirrad till tusen!
  • daniiel

Du ringer till kommunen och bokar där in tid för vigsel och blir då tilldelad en vigselförrättare som arbetar den dagen. Vanligtvis kostar det inget, men du kan få betala resekostnad om ni vill vigas någon annanstans än i stadshuset. Du kan fråga om allt sånt när du ringer :)

Två vittnen behöver ni ja och vilka det är, spelar mindre roll. Fråga direkt när ni bokar fotograf om den personen kan/vill vara vittne. Om ni ska ha två fotografer, så kanske båda kan vara vittnen, annars måste ni ju hitta en person till som kan ställa upp.

Till sist så behöver ni en godkänd hinderprövning och där är det skatteverket som gäller. Ni kan skicka in den redan nu, eller vänta någon vecka kanske, för det kan ta någon/ett par veckor innan ni får tillbaka den och den är giltig i 4 månader.

När ni har allt det, en vigselförrättare, två vittnen och en godkänd hindersprövning så har ni allt ni behöver :)

• Eleya

Hejsan!

Grattis och stressa inte för mycket.
    Vi ska osså gifta oss den 24 augusti, men vi har officiellt planerat sedan slutet av juli -12. Liiite tråkigt med allt väntande mellan varven då jag är en person som vill ha klart allt på en gång.
    Men ni har gott om tid, 4 månader är lång tid om det bara är ni två och en spahelg!

Jag har alltid trott att vittnet vid en borglig vigsel skall vara en person som känner en. Jag tror inte det är en bra ide att välja fotografen som vittne då hans jobb är att fånga ögonblicket med sin kamera. Men ni väljer såklart själv.
    Börja med om ni vill vigas utomhus i en park eller i stadshuset?
    Sedan klänning/kostym, skor, smycken/slips/fluga, hår, smink.
    Googla på olika spa runtomkring där ni bor.
    Om ni vill fira med någon liten fika eller lunch efter vigseln?

Eftersom ni väljer att bara vara ni två så går många många punkter bort som tex jag måste tänka på.

Strukturera, skriv ner allt, spara alla mail och andas! Det kommer gå superbra!!

*Sträva efter att vara tilfreds med livet, Lycka är bara en känsla, att vara tillfreds är ett tillstånd*
  • förvirrad25

åh de var inte svårare än så alltså ;)
    Nu måste vi bara hitta vid vilken strand vi vill gifta oss vid innan då :)
    tack så mycket.

• daniiel
    Eleya skrev 2013-04-22 12:44:47 följande:
    Jag har alltid trott att vittnet vid en borglig vigsel skall vara en person som känner en. Jag tror inte det är en bra ide att välja fotografen som vittne då hans jobb är att fånga ögonblicket med sin kamera. Men ni väljer såklart själv.
    Vittnen kan vara vem som helst, som är myndig då och vittnena behöver ju inte göra något speciellt. Ibland kan dom vilja ha namn och adress till vittnena redan när man bokar vigseln. Fotograferna kan lugnt fotografera under vigseln och ändå vara vittnen :) Dom hinner med både och ;)
  • förvirrad25

Eleya.
    Beställde min klänning med skor igår, ska ha en ganska enkel håruppsättning med ett diadem. Har en privat frisör som fixar det till mig.
    Sminket fixar jag själv, så min man behöver ordna en kostym.
    Ska kolla lite på hur det är att hyra någon som kör dit oss och till spaet också.

Annars räcker det gott och väl nu för oss. Enkelt smidigt, ingen som vet något , förutom min frisör då ;)

• förvirrad25

Hur blir det när man skall byta namn? är det extra papper där med, ller sköter sig allt det själv?

• Chicita
    förvirrad25 skrev 2013-04-22 11:59:53 följande:
    En fråga till, någon som har ett bra tips om ett underbart spa, vid landet. Som vi kan åka till efteråt och vara borta ett par dagar. :)
    Du hade fått väldigt bra rekommendationer angående resten redan så jag fokuserar på den här biten. Glad

Jag gillar Selma Spa i Sunne och Yasuragi Hasseludden (utanför Stockholm) men även hela miljön runt Tällberg i Dalarna.

Det finns många hotell i den lilla byn Tällberg (11 om jag inte minns fel) och flera av dom har spa.
    Du har Åkerblads, Quality Spa & resort, Tällbergsgården, Villa Långbergs, Gyllene Hornet, Klockargården och Masesgården.
    Jag kommer inte på fler på rak arm Flört 
    Alla dessa har inte spa eller så har dom en spaavdelning men erbjuder inte spa-behandlingar  utan jag skulle klassa det mer som en bättre relaxavdelning Glad
    Men naturen runt Tällberg är helt otroligt vacker.
Svar på tråden Förvirrad till tusen!