• caroline2013

Bordsplacering, honnörsbordet

Hur viktigt är det att alla sitter enligt etikettreglerna? Som jag uppfattat det så är de de som är nära i släkten som ska sitta där. Min färstman har mindre släkt och mindre familj, Så det kommer inte att bli jämt på båda sidor, om vi inte drar upp fler av hans släkt där?  Planen är att ha E-bordsplacering. Kanske borde gå över till runda bord istället. Jag ville att alla skulle sitta med varandra, men det kanske blir mer personligt med runda bord i alla fall? Vad tycker ni vilken form av bord är bäst? Vi blir ca 65 gäster som det ser ut.Jag vill bara kasta om bland alla regler och sätta personerna med dem där jag vet att de skulle trivas bäst. Själv tex så har jag en okej relation med pappa men jag vill inte ha honom bredvid mig, inte mamma heller. Jag är inte jätteavslappnad i deras sällskap tyvärr. Min kära morfar skulle jag vilja ha bredvid mig men jag vill även ha honom med min fästmans moster och man för jag vet att dem skulle ha väldigt roligt. Morfar är bara 70 och han är riktigt charmig, eller så skulle jag vilja ha någon av mina bröder bredvid mig. Jag antar att det inte är riktigt acceptabelt, eller?

• Svar på tråden Bordsplacering, honnörsbordet
  • Tulle2000

Gör som vi och gör ett bröllop precis så som ni vill ha det. Är det inte meningen att ni ska ha trevligt och njuta av denna dag? Varför måste då vissa gamla regler sätta stopp för att ni placerar gästerna där ni tror att de, men framför allt ni själva, kommer att kunna njuta av festen bäst?Jag tycker att ni ska strunta i sederna och bestämma själv. Det är ju ändå er dag.Lycka till!!   

• Chicita

När det gäller runda - respektive långbord så föredrar jag långbord alla gånger.

Vid runda bord så är det extremt viktigt att man får till bordsplaceringen.
    Jag har mer än en gång hamnat mellan två "grupper" som bara pratar med varandra oavsett hur mycket jag försöker komma in i konversationen. Och den enda jag känner vid bordet sitter på andra sidan. Typ 2 meter bort eller nåt (om det är bord för 8-10 personer). Då kan man inte prata med den personen om man inte skriker. Och dom typ en plats eller två bort från där man sitter är ju inte så lätta att få kontakt med heller.

Vid långbord kan jag inte bara prata med dom som sitter direkt bredvid mig, utan även den som sitter mittemot och dom som sitter diagonalt emot mig så jag får alltså 5 alternativ mot 2 vid runda bord.

Men även vid långbord så måste man ha en bra bordsplacering.
    Att låta alla sätta sig där dom vill kan bli katastrof.
    Den (speciellt) svenska mentaliteten säger att man inte fyller på direkt bredvid folk man inte känner, Så en grupp sätter sig i ena änden av bordet, en annan ungefär mitt på och en tredje grupp i slutet av bordet, vilket innebär att flera andra grupper med människor måste splittra sig och fördela sig på ströplatserna mellan dessa grupper och då blir man rätt isolerad.

När det gäller honnörsbordet så behöver det inte vara så stort.
    Enligt gammal tradition så är det 6 platser.
    Om man står framför bordet och tittar från vänster till höger så sitter man så här: (B = brud, BG = Brudgummen)
    BG's mamma, B's pappa, Bruden, Brudgummen,  B's mamma, BG's pappa

Sen sätter man nära släktingar nära honnörsbordet på tungorna som utgår från honnören om man har långbord.
    Om man behöver göra ett långt honnörsbord så kan man fylla på med hedersgäster utanför dessa 6. Och det kan vara vilka man vill... 

• PiaB

Jag tycker ni kan göra som ni vill, men som sagt så finns det "regler". Jag ser mer dessa regler som en hjälp om jag inte visste/hade varit rädd att stöta mig med någon. Jag har inga svärföräldrar, så vi kommer att sätta brudgummens äldsta bror och hans fru på deras platser. Och vad jag förstått så skulle hans far förmodligen inte blivit bjuden på bröllopet om han levt, så då hade någon annan fått ta hans plats.
    Sedan sätter vi våra närmaste närmast oss på tungorna. Och toastmadam så vi kan ha ögonkontakt.

• JonnaDennis

Vi har gjort en otraditionell bordsplacering! Dock har jag min mamma bredvid mig men det är för att jag vill ha henne där. Men för oss skulle det inte fungera att ha min blivande svärfar bredvid mamma då han inte pratar svenska eller engelska. Så vi har placerat ut som du (TS) vill ha det. Alla får sitta bredvid dem de känner bäst.

Jag personligen tror att det blir lättare för mig att slappna av och slipper oroa mig för om alla har trevligt när jag vet att man sitter vid sin egen familj och vänner. Skulle vara typiskt mig att gå och oroa mig för detta annarsFlört  Alla gäster som jag pratat med har blivit väldigt lättade när jag berättat om vårat val av placering. Har själv lite svårt för det där att bli placerad med folk jag inte känner. Är väldigt social och utåtriktad, men känner ofta att jag hamnar vid människor som känner varann men inte mig, då hamnar man lätt utanför.
    Tycker att det de säger att man ska placera en blyg person bredvid en pratglad är konstigt, ofta blir det väl så att den pratglada pratar mest med någon annan pratglad!? Placera ist en blyg bredvid någon den känner (om möjlighet finns såklart:)
    Sen finns det såklart många som tycker det är jätte bra med den traditionella placeringen, att det är spännande att träffa nya personer. Vi ville göra det vi trodde var roligast och bäst för våra gäster. 

• Rin

Jag tycker ni gör precis som ni vill. Ni kanske ska vara beredda på att det blir en del kommentarer och höjda ögonbryn men det kan man ju strunta i. Så länge ni vet att ni bryter mot traditionen kan ni ju säga till folk att det är ett medvetet val ifall någon frågar.
    När min bästa vän gifte sig för ett år sedan valde de att placera brudföljet vid honnörsbordet. Så bruden hade mig och hennes andra tärna till höger om sig, brudgummen hade sin marshalk samt marshalkens sambo till vänster.
    Främsta anledningen till detta var att bruden helt enkelt inte jättegärna ville ha sin pappa till bordet och inte kände att det var rätt att ge honom hedersplatsen. Att hennes mamma gift om sig gjorde också saken lite komplicerad.

• caroline2013

Jag tror mer på att dem kommer bli sårade utan kommentarer.. Eller så oroar jag mig för mycket.. De e inte ett traditionellt bröllop så dem borde ju vara lite beredda.. Hmm. Men om brudföljet då sitter där.. Var sitter släkten i så fall? Min ena brudtärna är även min toastmadame

• PMB

Vi kommer ha brudföljet vid honnören. Min sambos föräldrar kommer eventuellt inte vara nöjda med det men samtidigt har jag hört min svärmor klaga över vilka hon suttit med vid hennes övriga söners bröllop (dvs om inte brudens far/bror inte varit särskilt pratglad har det inte funnits så många fler att prata med) så jag tänker det kommer gå ändå. Dessutom vill min mamma absolut inte sitta vid honnören som hon anser tråkig pga att man inte får prata med så många Glad

Så vi löser det som så här att vi har honnörsbord med brudfölje och toastmasters. Ut från det kommer vi ha tre tungor och utanför det ytterligare några bord (vi har en långsmal lokal så det blir många korta långbord). I mittentungan närmst oss kommer våra respektive föräldrar sitta så de kan prata med varandra men även med oss då det kommer vara placerat i direkt anslutning till honnören. Vi tror det kommer lösa alla problem med tradition och så. De sitter på sätt och vis närmst oss men samtidigt kommer de antagligen få det trevligare med att sitta som en grupp istället för utspridda på varsin sida om oss. Kanske kan du göra något liknande? Sätta släkten närmst honnören på tungorna.

• caroline2013

Kan man inte ta bort honnörsbordet? om vi har långbord som går paralellt med varandra utan att det går ihop vid ena änden, då får vi några mittemot oss också, typ bästa vännerna, så får vi ha några släktingar på sidan av oss också. Min fästman är rätt mån om att ha sin mamma vid oss och det vore konstigt om jag då väljer bort mina..

• Chicita
    caroline2013 skrev 2013-06-22 18:08:18 följande:
    Kan man inte ta bort honnörsbordet? om vi har långbord som går paralellt med varandra utan att det går ihop vid ena änden, då får vi några mittemot oss också, typ bästa vännerna, så får vi ha några släktingar på sidan av oss också. Min fästman är rätt mån om att ha sin mamma vid oss och det vore konstigt om jag då väljer bort mina..
    Det finns ju ingen lag som säger att man måste göra på ett visst sätt. Så ni kan göra hur ni vill.
    Största problemet med den placeringensom du pratar om nu är att det ju då garanterat kommer sitta några med ryggen rakt emot er.
    Jag skulle istället valt ett U eller E-bord (beroende på hur många ni är) och ändå ha gäster på båda sidor om bordet.
    Då kan ni sitta mitt på U:et och man sitter som sämst så att man får vrida huvudet en del åt sidan. Men man kan ändå se er. Mot att ni sitter rakt bakom ryggen på några som alltså måste vända sig om på stolarna för att kunna se er om ni väljer att sitta på ett av långborden 
  • caroline2013

U-bord alltså, ja varför glömde jag att de fanns haha.. alla grenar lika lång kanske, vill inte markera det som ett honnörsbord

• Chicita
    caroline2013 skrev 2013-06-22 19:09:32 följande:
    U-bord alltså, ja varför glömde jag att de fanns haha.. alla grenar lika lång kanske, vill inte markera det som ett honnörsbord
    Nej ni behöver inte markera det på något sätt alls Glad
    Fila lite på placeringen bara så löser det där sig nog själv sen med hur långa dom olika tungorna ska vara Glad
  • caroline2013

Okej, ny har vi löst det som så att vi kommer att ha bordet i ett E, men mittenbordet kommer inte att gå ihop med honnörsbordet utan där kommer vi att ha "flygande" stolar så att vem som helst kommer kunna sätta sig å hälsa på=)

• Chicita

Det låter som en bra plan.
    Ingen av våra tungor gick ihop med honnörsbordet, men vi hade bara kanske 60 cm emellan så det fick ju inte plats några stolar där.
    Vi gjorde så för att det skulle bli lättare för dom som satt längst in att komma iväg på toa mm och även för serveringspersonalen som då kunde tränga sig förbi om dom behövde Glad 

• caroline2013

Det är ett väldigt bra tips att göra så också. man kan ju ha 60 cm utrymme på de yttersta tungorna. vi har ju buffe nu å de kommer ju bli mer spring då..=) tack!

• ClaraH

Vi gjorde så att vi hade ett eget bord med gäststolar framför. Då sårar man inga andra. Glad 

Jag skulle nog också vara lite orolig för att såra om man inte har en traditionell bordsplacering.

Svar på tråden Bordsplacering, honnörsbordet