Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Bordsplacering, honnörsbordet

När det gäller runda - respektive långbord så föredrar jag långbord alla gånger.

Vid runda bord så är det extremt viktigt att man får till bordsplaceringen.
    Jag har mer än en gång hamnat mellan två "grupper" som bara pratar med varandra oavsett hur mycket jag försöker komma in i konversationen. Och den enda jag känner vid bordet sitter på andra sidan. Typ 2 meter bort eller nåt (om det är bord för 8-10 personer). Då kan man inte prata med den personen om man inte skriker. Och dom typ en plats eller två bort från där man sitter är ju inte så lätta att få kontakt med heller.

Vid långbord kan jag inte bara prata med dom som sitter direkt bredvid mig, utan även den som sitter mittemot och dom som sitter diagonalt emot mig så jag får alltså 5 alternativ mot 2 vid runda bord.

Men även vid långbord så måste man ha en bra bordsplacering.
    Att låta alla sätta sig där dom vill kan bli katastrof.
    Den (speciellt) svenska mentaliteten säger att man inte fyller på direkt bredvid folk man inte känner, Så en grupp sätter sig i ena änden av bordet, en annan ungefär mitt på och en tredje grupp i slutet av bordet, vilket innebär att flera andra grupper med människor måste splittra sig och fördela sig på ströplatserna mellan dessa grupper och då blir man rätt isolerad.

När det gäller honnörsbordet så behöver det inte vara så stort.
    Enligt gammal tradition så är det 6 platser.
    Om man står framför bordet och tittar från vänster till höger så sitter man så här: (B = brud, BG = Brudgummen)
    BG's mamma, B's pappa, Bruden, Brudgummen,  B's mamma, BG's pappa

Sen sätter man nära släktingar nära honnörsbordet på tungorna som utgår från honnören om man har långbord.
    Om man behöver göra ett långt honnörsbord så kan man fylla på med hedersgäster utanför dessa 6. Och det kan vara vilka man vill... 

• Chicita
    caroline2013 skrev 2013-06-22 18:08:18 följande:
    Kan man inte ta bort honnörsbordet? om vi har långbord som går paralellt med varandra utan att det går ihop vid ena änden, då får vi några mittemot oss också, typ bästa vännerna, så får vi ha några släktingar på sidan av oss också. Min fästman är rätt mån om att ha sin mamma vid oss och det vore konstigt om jag då väljer bort mina..
    Det finns ju ingen lag som säger att man måste göra på ett visst sätt. Så ni kan göra hur ni vill.
    Största problemet med den placeringensom du pratar om nu är att det ju då garanterat kommer sitta några med ryggen rakt emot er.
    Jag skulle istället valt ett U eller E-bord (beroende på hur många ni är) och ändå ha gäster på båda sidor om bordet.
    Då kan ni sitta mitt på U:et och man sitter som sämst så att man får vrida huvudet en del åt sidan. Men man kan ändå se er. Mot att ni sitter rakt bakom ryggen på några som alltså måste vända sig om på stolarna för att kunna se er om ni väljer att sitta på ett av långborden 
  • Chicita
    caroline2013 skrev 2013-06-22 19:09:32 följande:
    U-bord alltså, ja varför glömde jag att de fanns haha.. alla grenar lika lång kanske, vill inte markera det som ett honnörsbord
    Nej ni behöver inte markera det på något sätt alls Glad
    Fila lite på placeringen bara så löser det där sig nog själv sen med hur långa dom olika tungorna ska vara Glad
  • Chicita

Det låter som en bra plan.
    Ingen av våra tungor gick ihop med honnörsbordet, men vi hade bara kanske 60 cm emellan så det fick ju inte plats några stolar där.
    Vi gjorde så för att det skulle bli lättare för dom som satt längst in att komma iväg på toa mm och även för serveringspersonalen som då kunde tränga sig förbi om dom behövde Glad 

Svar på tråden Bordsplacering, honnörsbordet