Annonsera i tidningen innan vigsel
Är det nån som har eller ska annonsera i lokala morgontidningen att ni ska gifta er? Datum, tid och plats liksom?
Är det nån som har eller ska annonsera i lokala morgontidningen att ni ska gifta er? Datum, tid och plats liksom?
Nej, varför? Man har väl skickat ut inbjudningar till dom man vill ska komma?
Någon annan kanske vet, men var det inte ett brudpar som gjorde det, som blev rånade? Tjyvarna hade passat på medan dom var i kyrkan och gifte sig.
Jag och min ex man gjorde det när vi gifte oss 98. Kändes som ett fint sätt att bjuda in bekanta och även andra från vår församling som ville vara med och dela vår dag utan att behöva skicka inbjudningskort och förklara att bara dom närmaste är bjudna till middagen.
Jag hade inte riktigt väntat mig att det skulle komma så många som det gjorde till kyrkan och jösses så glada vi blev och så omtyckta vi kände oss!
Jag tycker det är en fin idé även om jag inte skulle göra det själv. Då har fler möjlighet att komma som inte formellt är inbjudna till vigseln. Andra lite ytliga bekantskaper, arbetskamrater etc kans känner sig lite obekväma att komma till kyrkan fast de egentligen skule vilja. Med en annons blir det tydligt att alla som vill får närvara just under vigseln.
Att bli rånad under sitt bröllop låter fruktansvärt, människor kan gå hur långt som helst. Det är samma sak när folk lägger ut på fb att nu reser vi på semester i två veckor.
Alla (3) bröllop jag har varit på har även annonserat i lokaltidningen. Om inte annat tycker jag det är trevligt att det blir "officiellt" för allmänheten att man ska gifta sig.
Jag vet inte om vi ska göra det själva, men det är mest för att det känns som en onödig kostnad. Många bäckar små..
Vi valde att bjuda in de lite mer bekanta till vigseln genom att muntligt tala om det, göra en grupp på facebook (sluten) samt att skicka ut mejl med kyrkoinbjudningar :) Då blir det inte allmänt känt, men även dom som inte var bjudna på middagen, fick veta att dom var varmt välkomna till kyrkan och många av dom dök också upp :)
Kan säga att jag tycker väl det där med Facebook och mail inte faller oss i smaken alls. Endel drar det så långt att de tom skickar bröllops inbjudan vi facebook till alla gäster. Att sätta in en annons är ett väldigt trevligt sätt att sprida det hela på och ger tex andra som man haft runt omkring sig under sin uppväxt tex chans att komma som tycker det är trevligt. Och vi tycker bara det är kul att se att fler vill dela glädjen med oss för att bjuda alla till middag osv har man inte alltid råd med. Samt att det känns lite konstigt att skicka ut inbjudan endast till kyrkan oxå..så jag röstar för!
Vi kommer skriva:
Idag gifter vi oss!
Forshaga Kyrka kl 16.00
Heléne och Per
Det är väl mest vanligt här att folk skriver:
Idag gifter vis oss,
på gran canaria,
Namn namn
typ, men jag tror vi iaf kommer skriva så det står överst.
Precis så tänker vi åxå, att barndomskompisar/vänner till mina föräldrar osv (såna som man känner men som vi tyvärr inte har råd / vill bjuda på själva festen) ändå får känna sig hjärtligt välkomna på endast vigseln.
Annonserar man så slipper man ju förklara att dom inte är bjudna på festen :D
Tycker åxå att jag själv känner mig mer bjuden att närvara vid tex en kompis systers vigsel, om jag läst om den i tidningen och inte bara fått en muntlig inbjudan av systern..tex..
Sen är jag obotlig romantiker..kan ju åxå ha med saken att göra :D
För det här med :)
Vi gjorde det inte, istället hade vi dagen efter, men det är ju inte samma sak
I min hemtrakt är det väldigt vanligt att folk har samma dag eller dagen innan i tidningen. Jag har själv varit på vigslar då bjudparet bjudit in så, och jag tycker det inte är ngt konstigt med det. Däremot tror jag inte jag skulle ha deltagit i ovannämnda vigslar om de inte hade bjudit in på tidningen.
Om du vill att folk som inte är bjudna på själva baketen skall komma så är det ett jättebra sätt! Ex. kanske din mormors väninna, eller granne gärna vill se er och fira med er och de är knappast på FB.
de vanliga brukar vara;
Välkommen att närvara på vår vigsel idag kl XX i XX
namn & namn
Jag kan verkligen inte förstå det, hur man kan känna sig mer inbjuden med en allmän inbjudan riktad till precis vem som helst och alla som råkar läsa tidningen, än en muntlig inbjudan specifikt till personen i fråga eller ett mejl utformat personligen till de man vill bjuda in på vigseln.
Jag skulle aaaaldrig få för mig att gå på ett bröllop som är annonserat i tidningen av två anledningar. Dels för att brudparet inte bjudit in mig, specifikt jag och min familj och dels för att det känns som att brudparet på något sätt har fått storhetsvansinne och bara vill fylla upp kyrkan/lokalen med random människor som kan tänkas vara nyfikna.
Alla tycker vi olika och givetvis får man annonsera i tidningen, men jag tycker det är långt mer smaklöst och opersonligt än muntligt, via mejl, facebook eller sms.
Och självklart har kanske inte mormors granne facebook, men våra bekanta har det, som är i ungefär samma ålder som oss och flera av dom ville vi gärna ha med på vigseln och många av dom ville vara med, men vi hade inte plats eller råd att bjuda in alla på middag/fest, för riktigt så nära stod/står vi inte varandra. Personerna som inte har facebook, fick en inbjudan via mejl och personer som inte har någon mejl bjöd vi in muntligt. Jag tycker det är långt mycket trevligare att säga "Vi ska gifta oss XX/XX i XX-kyrkan, du/ni får hemskt gärna komma dit om ni har möjlighet!" till tex mormors kusin eller makens föräldrars vänner, även att skicka ett mejl med liknande text, än att låta dom läsa en annons i tidningen.
Håller helt och hållet med!! Jag vill inte använda fb för att"annonsera" inför mitt bröllop. Jag tror heller inte att alla som läser det i tidningen kommer att dyka upp, utan de som känner att de har någon relation.
Sön 28 apr 15:07#6 Kan säga att jag tycker väl det där med Facebook och mail inte faller oss i smaken alls. Endel drar det så långt att de tom skickar bröllops inbjudan vi facebook till alla gäster. Att sätta in en annons är ett väldigt trevligt sätt att sprida det hela på och ger tex andra som man haft runt omkring sig under sin uppväxt tex chans att komma som tycker det är trevligt. Och vi tycker bara det är kul att se att fler vill dela glädjen med oss för att bjuda alla till middag osv har man inte alltid råd med. Samt att det känns lite konstigt att skicka ut inbjudan endast till kyrkan oxå..så jag röstar för!
Jag trodde det var ett krav for att man skulle fa gifta sig som en del i hindersprovningen. Det ar sa i bade England och Grekland och sakert manga andra lander ocksa. Det kanske var ett krav forr i tiden men inte langre, och sa fortsatter en del av ren tradition att gora det?
Här där jag bor så brukar man skriva i tidningen och det kommer lite extra folk till kyrkan eller så har man brudvisning och den annonseras i tidningen , antar att båda dessa grejer är typiskt landet :)
Vi skall inte gifta oss i kyrkan men på en annan allmän plats, vi har valt bort både annons och brudvisning för att vi bjudit så många och inte är så traditionella.
Annars är ju kyrkan öppen för alla så man vet ju aldrig vilka som kan tänkas sitta med på cermonin, likadant blir det för oss, vi har dock inte valt vigseln under största turistmånaden så vi räknar inte med mer än ett par åskådare :)