Inlägg från: kj79 |Visa alla inlägg
  • kj79

Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

Hej, kanske kan få lite tips i denna tråd. Vi ska gifta oss i slutet av augusti och jag har inte riktigt bestämt vad det blir för blommor. Rosor är den enda blomma jag bestämt. Vi har grönt, silver och vitt som tema. Så en vit ros i ett glas eller någon vas tänkte jag som bordsdekoration. Och brudbuketten tänkte jag nog göra själva av vita rosor och...? Vad passar fint till rosor och som är antingen grönt eller silver-aktigt? Kanske något som skulle vara fint att ha även i själva dekorationen tillsammans med rosen.. kom med tips!

• kj79
    Sara1991 skrev 2013-06-08 18:36:43 följande:
    kj79: Hej :) en sak som Jag gillar väldigt mycket om du bara vill ha någonting enkelt är att istället för vaser använda sig av vaser. Blir väldigt elegant samt att man får det en bit från bordet :) antingen så kan man ha bara en ros eller att man ringlar lite gräs inuti glaset. Om du bara Vill ha någonting grönt till buketten så skulle Jag välja eucalyptus. Väldigt elegant och vackert och har även en grå ton som är fint till de vita . Lite tips som Jag kan ge till dig om du ska göra buketten själv är främst att öva öva öva. Främst så behöver man öva på spiralen , för att få blommorna på rätt plats och få till rätt form . Med övning så kommer du att få in en bra känsla för buketten och rätt form :)
    Tack för dina tips! Häftigt det där med eucalyptus. Men växer de i naturen och hur länge isf? Kan man köpa det i en blomaffär? Ska googla lite och läsa på och även se om det finns några bilder där man ser hur det skulle se ut. Men en intressant tanke..:) En sak tänkte jag på, du börjar med att skriva såhär "en sak som Jag gillar väldigt mycket om du bara vill ha någonting enkelt är att istället för vaser använda sig av vaser". Förstår inte?:P
  • kj79
    Sara1991 skrev 2013-06-10 10:18:43 följande:

Här hade du två exempel , första med eucalyptusblad och den andra med bäreucalyptus :)
    Ah, okej. Vill gärna ha mindre glas då jag ska höga ljusstakar...Men det där med eucalyptus verkar fint. Andra bilden var häftig! Även första var fin men väldigt sådär vanlig. Kanske man skulle testa bäreucalyptus? Eller någon annan sort...tack för dina tips. Kan tänka mig att ha i brudslöja också, väldigt fint. Vad tror du det skulle kosta om man gör själv, en bukett med vita rosor, bäreucalyptus och brudslöja? Typ lika stor som på bilden här?
  • kj79
    Sara1991 skrev 2013-06-10 23:05:08 följande:
    Kj79 : Okej :) finns som sagt massor med.olika sorters eucalyptus så hör med din florist Vad dem kan få hem för sorter :) Jag gillar bär eucalyptus och småbladig bäst :) kan absolut bli fint med lite brudslöja tunnt imellan. Buketten på bilden är en tärnbukett och är därför mindre i storleken än en klassisk brudbukett som brukar vara kring 20-22 cm . Men kanske är det en liten bukett du är ute efter :) detta med priser är väldigt svårt då alla butiker sätter priser på olika vis. Men Jag kan ge dig ett ca pris baserat på priserna i min butik i Stockholm så de kan variera både upp och ned från de Jag säger :) för materialet till buketten på bilden skulle Jag tro ca 700-800 :)
    Okej, rätt så dyrt då. Har inte tänkt lägga så mycket pengar på blommor faktiskt. Jag hade kanske tänkt köpa en bukett med rosor och sedan köpa till andra blommor och göra min bukett av den. Nja, jag vet inte, jag vill gärna ha lite större men jag vet inte ännu. Får se hur det blir men har fått en del tips, tack!
  • kj79
    Sara1991 skrev 2013-06-10 23:39:30 följande:
    700 är ett lågt pris när de kommer till brudbuketter:) då har jag dessutom räknat på en liten bukett med 15 rosor, till en normalstor bukett brukar de gå åt ca 25-30 st rosor. Priset på blommorna i sig är inte så högt utan det är antalet blommor som behövs till den modellen som drar upp priset . I tighta buketter så används oftast inget grönt utan man vill få en så rund och kompakt form som möjligt och då går de åt mkt blommor. Ca 30 st för att få till rätt form och storlek :)
    I mina öron låter det mycket då vi också ska ha rosor i dukningen. Okej, men eftersom jag tänkt göra den själv så behöver det inte kosta så mycket. :)
  • kj79
    Sara1991 skrev 2013-06-10 23:50:44 följande:
    Kj79 : Okej :) hör med din florist vad dem har möjlighet att få hem :) Brukar finnas mindre rosor att få tag på för ung 25 :- :) men hör med din lokala florist , dem har koll på sånt :)
    Ja, eller så köper jag bara en helt vanlig bukett med rosor, typ från Ica och sedan resten från blomaffär. Eller nåt. Jag har inte tänkt lägga så mycket pengar på blommor, de är inte så viktiga för mig att jag skulle lägga flera hundra på enbart min bukett.
Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)