Inlägg från: Emster |Visa alla inlägg
  • Emster

Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

Hej Sara,

Jag ska gifta mig i början av augusti och tänker mig att ha en massa blommor i håret. Då min lokala blomsterbutik inte hade någon aning om hur de skulle anpassa enskiljda blommor för håruppsättningar (fästen till håret, klämmer etc) så tänker jag nu på att försöka fixa något själv. Hittade denna bild på hur man fäst blommor vid kvistar, som en midsommarkrans kan man säga men nättare... Det kan jag nog fixa själv. Jag är ganska pysslig men jag vet inget om blommor!

Undrar därför om du kan tipsa mig om vilka blommor som står sig bra över dagen? Eller är det enda rätta att använda sig av sidenblommor? I så fall undrar jag om någon vet vart man kan hitta naturlika sidenblommor till ok pris... Jag älskar pioner men har förstått att det inte är säsong för dessa. Gillar också typ ranunkel och gammeldagsa rosor. Jag är öppen för förslag att använda ngt helt annat bara det är i samma stil, lite större blommor med vintagekänsla. Färgtoner jag tänkt mig är offwhite/gulvita  till ljusrosa till starkare rosa (gärna korall).

Tack på förhand!
  • Emster
    Sara1991 skrev 2013-06-25 11:00:14 följande:
    Hej :)

Nemen vad konstigt :o Är såklart lite olika vad man lär sig under utbildningarna , men någon genomgång av kransar och smycken brukar man ha . Det finns ingen annan florist på orten du kan besöka :) ?

I princip alla blommor kommer att stå sig över dagen om de inte är så att du vill torka kransen de vill säga. De bästa är att du gör kransen innan och sedan lägger den i en plastpåse som du sprayar vatten i och sedan lägger i kylen :) Låt sedan kransen vara i kylen tills du ska ta på den . Jag gjorde i torsdags midsommarkransar som jag förvarade i kyl, på fredagskvällen så såg dem fortfarande ut som nya :)

Pioner och ranunkler är tyvärr ur säsong . Men finns mycket annat fint som : nejlikor, kvistrosor, dahlia, prärieklocka, freesia, brudslöja mm .
    Riktig korallfärg är tyvärr svårt i blommor , den enda som finns i korall är hypericum , annars är de aprikos :)
    Hej Sara,

Jag ville bara säga tack för svaret. Det var hjälpsamt :) bra tex att känna till detta om att spraya med vatten och lägga i kylen över natten.

Nu har jag läst här på tråden tills ögonen går i kors och känner även lugn över att du säger till andra att man bör kunna gå in till floristen och be dom snöra ihop något enkelt för en viss summa, enligt det som finns till hands där och då. Har varit lite orolig att trampa någon på tårna (floristen) då man kommer in och ber att få en brudbukett för billig peng, då jag förstår att det kan vara ett pillrigt konstverk som de kan tjäna en större slant på. Känner liksom att de kanske tar det som om jag inte uppskatter deras kunskap, men inte så jag menar alls. Vill inte bemötas med mindre entusiasm för att jag vill keep it simple... Men jag är lite paranoid.

Iaf... Jag bor utomlands och försöker planera mitt bröllop härifrån så gott det går härifrån. Det är en massa emailande fram och tillbaka, annars stiger mobilräkningen i taket :P så en del missförstånd får man ju räkna med. Jag kommer hem en vecka innan vigseln så förstår att det är försent att gå in och beställa blommor speciellt då, men eftersom jag inte heller vill att buketten skall kosta skjortan så  accepterar jag att det får bli som det blir :) Jag är estetiskt lagd och stilen spelar roll för mig - men som tur är så råkar jag gilla shabby chic!

Det finns några olika butiker så jag går nog in på den närmsta och hoppas att någon där har tid för mig, bra ideer och glatt humör. Hur man blir bemött spelar så stor roll! Härligt att du ger så mkt av din tid till alla dessa fundersamma och nerviga brudar! Tack igen :)
  • Emster

Hej igen,

Nu är mitt bröllop överstökat sen en månad och jag tänkte meddela hur det gick för mig att sätta blommor i håret... Jag har ett problem. Jag kan inte fatta mig kort. Om ni inte är intresserade av min livs historia så hoppa till punkterna på slutet ;)

Det var inte det lättaste! OM jag bara hade provat innan, kunnat se in i framtiden, haft en frisör-vän som jag litade på och vågade vara rak med, listan kan göras lång. Ja det är lätt att vara efterklok. Jag ville alltså ha en maffig samling storbladiga gammeldagsa rosor på ena sidan av huvudet á la Alphonse Mucha. Jag arrangerade mitt bröllop från utlandet och hade väldigt begränsad kontakt med frisörskan, men vi sågs vid två tillfällen innan dagen och gick igenom bilder och detaljer. Jag som är ett kontrollfreak fick inse att jag inte kunde kontrollera allt, jag var för det första inte på plats i Sverige, för det andra så kan jag ju inte om friserande... Så lämna det till proffsen liksom. Jag tejpade några rosor med spännen så hon kunde testa fästa i håret och vi kom överens om att jag skulle köpa de blommor jag ville ha och fästa hårnålar i dem på samma vis inför dagen i fråga.

Under sommaren funderade jag på om det skulle vara stabilare att satsa på något slags diadem eller en nätt krans (med blommor endast pa ena sidan till skillnad från en klassisk midsommarkrans) och nämnde detta i ett mail till frisörskan men fick inte svar. Man kan fråga sig varför jag inte yrkade på mer exakt information och bekräftelse att hon förstått mina instruktioner, men ni vet man tror att man ska ha koll på allt i minsta detalj när man gifter sig men verkligheten blir annorlunda då magen vrider sig av stress månaderna innan och det är tusen bollar i luften... Jag kände att nu måste jag våga deligera jobb till andra, lite på andra. Och den allra sista veckan innan bröllopet ja då kände jag bara att "så länge det inte är absolut katastrof så får det duga!". Det åndrar man sen när man ser bilder kan jag lova.

Med hjälp av en väninna tejpade jag ett dussin kvistrosor och snittrosor kvällen innan bröllopet som jag sprayade med vatten och förvarade i plastpåse i kylen under natten enligt instruktionerna Sara gav mig på denna tråd och det gick alldeles utmärkt! Den höll sig också fina dagen efter precis som du sa :) problemet var bara uppsättningen.

Vad som hände till slut var att frissan inte riktigt fick till mitt hår såsom jag bett om - jag ville ha mjuka lockar bekåtdragna över huvudet och en låg retrouppsättning bak. Hon blev förvånad när jag påminde om detta på självaste bröllopsdagen, då jag hindrade henne mitt i akten av att kamma en slät sidbena (!), så hon kan ju inte riktigt ha lyssnat eller tittat när jag visade bilderna 5 månader innan, och sen igen 5 dagar innan bröllopet. Det blev tydligen svårt för henne att ordna hela kombinationen av lockar, uppsättning och blommor, så det slutade med att jag blev utan lockar på skallen. Då jag har naturligt lockigt hår som därför är ganska yvigt och gör sig bäst lockigt eller rentutav "plattångat" så blev det tuperade mellantinget nu istället vädligt Kristina Lugn.

Blommorna var för tunga för den frasiga håruppsättningen och slet ner håret vid tinningen dvs skapade en fet oavsiktlig sidbena där blommorna fästes. Frisörskan lade mycket tid och kärlek på uppsättningen baktill och det blev jättefint ut, men jag kände att hon började bli lite frustrerad och nästan uttråkad sedan när det var dags för sluttampen. Hon kämpade med att fästa nålarna (som satt fast i blommorna) utan att riva upp håruppsättningen och ryckte till slut ut alla nålar ur tejpen och fäste stjälkarna på annat vis. När blommorna var fästa så hade jag en konstig hårtjorv stickandes ut framför blomarrangemanget, orsakat av hennes vilda kamp med nålarna, som hon nu pillade lite nervöst med men valde att ignorera.  Jag kände att dessa blommor kommer att lossna snart, fanns inte mycket stabilitet i det hela.

För detta kalas, som var klart 40 minuter innan beräknad tid, fick jag betala takpriset av vad som kunnat bli "lite dyrare eller lite billigare beroende på arbetet". Och jag som inte sovit en blund, dock pigg av adrenalin men samtidigt med en känsla av utsatthet ifrågasatte inte vad som hände med mina lockar eller varför blommorna hängde så. Jag påpekade att det inte var stabilt men det är inte så mycket man kan göra då när man liksom är på väg hem för att byta om till brudklänning. Hon förklarade att det var tärnans jobb att vakta detta under dagen. Det var skitläskigt att känna att nu ramlar de ur närsomhelst... Tack och lov satt de kvar genom ceremonin sen fick vi börja reparera många utfallna knoppar här och var. På bilderna kunde jag sen också se att blommorna inte riktigt var arrangerade så värst balanserat rent estetiskt.

Men alltså efter denna långa harrang, vad vill jag säga egentligen?

Är ni petiga när det gäller det estetiska, ta inga risker! Kräv att få veta att frisörskan har jobbat mycket med blommor av den mängd och tyngd du önskar ELLER be dem testa att det funkar så att det inte finns några frågetecken på hur det skall monteras och hålla ihop!! Man vill inte bli varse om det 3 timmar innan vigseln. Bestämm träff med några olika frisörer och nämn för dem alla när du ringer eller kikar in att du ska prata med några olika innan du bestämmer dig. Think twice innan ni väljer en hårdekoration som ni inte kan få tag på förrän dagarna innan bröllopet (levande blommor), för man vet ju faktiskt inte riktigt vad man får. En tiara kan man ju prova på förhand. Jag är skitsur på frissan, men jag är också sååå besviken på mig själv att jag inte krävde mer av henne. Det är så vackert med en stor klunga blomster i håret men om man kan tänka sig små spröda blommor eller en enstaka ros så minskar risken för ras under kvällen. Har du lockigt hår som jag och vill ha "ditt" lockiga hår som brud, så ifrågasätt om du faktiskt inte känner ditt hår bäst själv och kanske kan komma färdiglockad till uppsättningen. Jag fönar fram mina lockar med mousse på ett sätt som ingen frissa kunnat imitera hittills för de har inte övat 500 gånger som jag. Vill du ha en bohemisk uppsättning som jag så tänk på att du kanske kan fixa frisyren själv med en kompis. Min frisyr var supervacker och proffsigt gjor bakifrån men det syns inte på några av mina bilder, och var heller inte det viktigaste för mig. Experimentera i förväg om du kan!! Jag kände aldrig att jag hade tid. Jag tyckte att jag skulle kunna lämna det till proffset som betalade dyra pengar till för en tjänst (tycker jag fortfarande) men det blev för improviserat. Jag önskar så att jag gjort provomgångar hemma! Acceptera inte en attityd från frissan att "det löser sig på dagen" såvida det inte 100% är din egen inställning också OCH du inte bryr dig så hårt om resultatet. Skriv en lista i lugn och ro för dig själv vad som är viktigast med frisyren. För mig var det lockigt hår, typen av blommor, retrostuk ca 30-tal. Jag påpekade allt detta för frisörskan och hon valde ändå att lägga fokus på uppsättningen baktill. Ta med din lista så det finns där svart på vitt! Påpeka vad som är högsta prio.
Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)