Inlägg från: Kala |Visa alla inlägg
  • Kala

Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

Jag planerar ett höstbröllop kring september/oktober och är sugen på en bukett med en fläskig (annorlunda) blomma, exempelvis en king-protea eller en glameliaros (se bilderna). Finns sådana ens att få tag på kring september/oktober? Vad kostar dem ungefär? En vänninas florist plockade hem en (ett par?) king-protea från Afrika till hennes bukett. Har ingen aning om vad den kostade men det låter som att sånt får priset att dra iväg? Å andra sidan kanske det är så alla florister jobbar för jag misstänker att detta inte är blommor som man har liggandes på hög? Tacksam för input kring king-protea och glameliaros till brudbukett!

• Kala

Stort tack, Sara! Klänningen kommer troligtvis vara i en mer romantisk stil så jag funderar om jag ska köra på glammelirosen just för att det är lite samma stil eller om det kan bli schysst att bryta av med proteans lite kaxigare look (eller kommer det skära sig, ve och fasa). Egentligen är protean lite mer "jag" men av okänd anledning har jag fallti pladask för en klänning som inte är så typisk "jag" dvs romantisk.  Tack igen!

• Kala

Hej,Stort tack för din rådgivning och kunskap i denna tråd! Nu har jag snöat in mig på kungsprotea men den verkar väldigt ovanlig och då misstänker jag att den är dyr.   Vad kan en sån gå loss på? Det är ju inte så mycket "binderi" som behövs om man bara har en, två eller tre feta kungsproteor i buketten tänker jag så då kanske det inte gör så mycket om blomman i sig är dyr....? Om en blomsterbutik normalt inte tar in kungsproteor, är det något dem bara kan göra som en engångsgrej? Hur tänker butiker i sådana lägen? Tack på förhand!

• Kala

Cuddly skrev 2013-11-27 23:30:06 följande: Sara1991 Du har säkert sett konversationen jag haft här med Chicita angående mossa och nu undrar jag. Vad tycker du om mossa som dekoration? Det skulle passa bäst till vårt tema. Har du en lösning eller tankar kring det som du vill dela med dig av. Har svårt att tro att det skulle vara riktigt så problematiskt som Chicita verkar tycka. Har sett många versioner av kransar och bollar av mossa...Hej Cuddly,Jag skrev först ett svar till dig gällande mossa som bordsdekoration men såg sen att din fråga gällde en dekorationsboll så jag raderade mitt svar. Är det mossa som ligger på ex ett matbord som dekoration så har jag positiv erfarenhet jag gärna delar med mig av. Säg till isf om det är detta det gäller.

• Kala

Hej!
    Vad finns det hos floristen som liknar "bär"? Det enda jag känner till är Hypericum. Finns det andra, liknande växer/blommor som påminner om bär?
    Vi kommer ha ett höstbröllop och jag är sugen på att ha en annorlunda bukett utan snittblommor men istället något som liknar bär (en eller flera sorter) och gärna/ kanske något annat i ex trollhassel, råg, löv etc.
    Ett annat allternativ jag tänkt på är en brudbukett gjord av rönnbär. Tror du det är något som en florist kan jobba med eller är det risk att rönnbären trillar av? Har googlat "brudbukett rönnbär" men hittar väldigt lite. Egentligen bara denna:

Jag önskar dock inte så mycket grönt som i denna bukett, mindre spretig och mer fokus på bären. Hur tänker du om du brainstormar kring en bukett av "bär"? Och, som sagt, vad finns det hos floristen som liknar bär förutomj Hypericum? Tack på förhand!

Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)