Inlägg från: Noli |Visa alla inlägg
  • Noli

Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

Hej! Slänger in en fråga här jag med och hoppas på svar :)

Gifter mig i mitten av augusti och har en väldigt tight budget. Hade tänkt fixa blommorna själv men har börjat tänka om då det nog blir ett alltför stort stressmoment. Funderar på att ge floristen fria händer att ordna en bukett för max 500kr (helst 300-400kr). Problemet är att jag inte kan någonting om blommor och inte alls förstår hur en sådan kan tänkas se ut, jag inser ju att de flesta av de fina buketterna man ser i bildtrådarna här är mycket dyrare än så. 

Känslan jag vill ha är romantiskt, spretigt, lite vintage. Inte tillrättalagt eller "stramt". I färgpaletten finns grått, teal, champagne, korall. Vill gärna ha mycket färg men kanske inte tex rött då det skulle skära sig ordentligt mot resten. Kan du tipsa om hur en sådan billigare bukett skulle kunna se ut? Kanske visa några bilder? 

• Noli
    passionsblomman skrev 2013-07-10 15:43:45 följande:
    Hortensia är ju härliga, bulliga blommor somger mycket på varje blomma. De finns i vitt, rosa, blått och även flera "smutsade" kulörer där färgerna vandrar mellan limegrönt till brunrött och ibland med lila eller blå inslag. Därför tipsar jag om den även till den vintageinspirerade. Dessutom finns det flera trädgårdssorter av hortensia och viburnum där man om någon man känner har, säkert kan få plocka klasar. Snöbollsbuske och klätterhortensia är exempel på rikblommande sorter. 
    Jag tycker också du ska titta på Astilbe som en variant som ger lite annat uttryck och blandar sig fint med andra blommor. Även ddet går att hitta i trädgården om du har någon sådan kontakt.
    Blivande Brud 2014 skrev 2013-07-10 13:31:38 följande:

Hej.

Jag kan väldigt lite om blommor :) Finns det någon som kanske har tips på blommor som passar under Augusti månad (tidigt på månaden). Jag är ute efter blommor med lite lantlig eller vintage stil. Gärna i vitt eller pastel liknande färger. Och igentligen, vilka blommor finns under Augusti månad över lag?

TACK! :)

Olika exempel på Hortensia

Astilbe finns också i olika färger.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jag har också blivit kär i Astilbe! Skulle gärna ha enbart det i brudbuketten, men vill gärna ha något matchande till bordsdekorationer. Är Astilbe en dyr blomma för det ändamålet?
  • Noli
    Sara1991 skrev 2013-07-15 11:19:11 följande:
    Hej :) Astillbe är supervacker :)

Styckevis så räknas inte astillbe som en dyr blomma . Den kommer i flera olika storlekar men bukar ca ligga på 15-30 :- under högsäsong . Astillbe är en ganska skir blomma i sig och de behövs då alltså ganska många för att skapa en normalstor bukett av enbart dessa . Men då styckepriset inte är så högt så är de ändå inte jättemycket pengar de handlar om :)
    Tack för ditt svar! Låt säga att jag vill ha Astilbe i min bukett och sen även till några mindre vaser på borden, då beställer jag allt detta tillsammans hos floristen? Eller går Astilbe att köpa billigare någon annanstans till bordsdekorationerna?

Ursäkta min dumma frågor, jag köper verkligen aldrig blommor i vanliga fall och känner mig helt borttappad inom detta område :) 
Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)