Inlägg från: Roosen2013 |Visa alla inlägg
  • Roosen2013

Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

Hej!
    Vet inte om någon frågat tidigare, orkar inte leta igenom.
    Men undrar lite hur jag lättast förvarar min buket under middagen, vill ogärna lägga den ner på bordet.
    Har varit på ett bröllop tidigare där de hade en vas med några gelekulor (såg det ut att vara i alla fall) och hur får jag tag på sådana? och hur mycket vatten isåfall?

• Roosen2013
    Chicita skrev 2013-08-19 18:21:43 följande:
    De heter water pearls och finns på en del såna brud-butiker (web) och på ebay Glad
    Ibland kan man hitta dom i blomsterhandeln också.
    Det är gelékulor som alltså suger åt sig massor med vatten och på så sätt håller buketten fräsch, och det finns instruktioner på förpackningen om hur man använder dom.

Beroende på vilken typ av bukett du har så måste du anpassa vasen. Hög, låg, tung osv...
    Men försök hitta en som är rejält tung i botten eftersom det finns risk för att den tippar annars då brudbuketter brukar vara rejält tunga. Kompisens bukett vägde närmare 2 kilo (alltså som 2 liter mjölk)
    Sara1991 skrev 2013-08-19 22:33:11 följande:
    Roosen2013: Hej :) Precis som Chicita nämner här ovan så beror valet av vas helt på vilken sorts bukett du kommer att ha :) Eftersom du nämner vas med vatten så utgår jag från att det är en Handbunden bukett du ska ha och inte en i oasis. De viktigaste att tänka på är att inte ha en för kort eller för bred vas , buketten tippar väldigt lätt om den inte får stöd från sidorna . Så en lagom vas så att buketten står rakt och stadigt är att rekkomendera. Om du inte har en passande vas hemma så kan du be din florist om att få låna med dig en vas från dem samtidigt som du hämtar buketten , de är ganska vanligt att man gör så :) Då får man en vas som passar perfekt och behöver inte oroa sig att den ska välta under dagen :) När de gäller gelekulorna så används dem som dekoration och fungerar precis som vanligt vatten . Finns att köpa i de allra flesta blomsterbutiker :) Annars funkar de med helt vanligt vatten , räcker då med att fylla upp ca 3 cm så bandet inte blir blött :)
    Tack så mycket för svaren! Skall gå till min florist och kolla! Hjärta
Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)