Sara1991 skrev 2013-11-06 13:14:49 följande:
Cuddly: Hej :) ska försöka svara så bra jag kan :) De enda knepiga i denna kombo är violerna, då viol inte är en snittblomma utan en trädgårdsväxt. Demhe brukar finnas att få tag på under våren , samtidigt som panseer. Så just violerna får du kolla med din florist om dem har möjlighet att få tag i dessa. När de gäller priset så vågar jag inte svara på de eftersom jag inte alls vet vilken sorts bukett , storlek ,täthet osv . Pion är en medeldyr blomma så det blir ingen monsterdyr bukett i alla fall :) Trollhassel är oftast väldigt dyrt tyvärr . För ett billigare alternativ så finns pil bland annat . Det tipset jag brukar ge för att inte priset ska dra iväg är att inte detaljstyra. Om man ger floristen önskemål på färger men håller det öppet med blommor ser jag floristen en chans att fynda bra och billiga blommor just den dagen. Eftersom blommor säljs på auktion så går priserna upp på vissa populära blommor som ex pioner som många vill ha under sommaren . Och måste man då beställa i förväg till bröllop så får man oftast betala ett överpris. Så de är oftast specialbestallningar som drar iväg priset :)
Tack för att du bryr dig om att svara :) Dina svar och förslag är mycket uppskattade.
Så, om jag förstår det rätt så kommer det att bli lite dyrare att använda pioner i bröllopsbuketten i och med dess popularietet under sommaren. Men, att det ändå inte kommer att bli monstruöst dyrt då jag inte vill ha en stor bukett. Förstår jag det rätt?
Ja det är klart, det kanske blir lite knepigt med violer iom att de är trädgårdsväxter. Försökte hitta en bild på demhe och fick bilder på en pionliknande växt... vad skulle du rekommendera som är mer viol-likt? Kan man använda penseer eller räknas de som trädgårdsväxt snarare än snittblomma? Har du förslag på andra blommor som går åt det blålila hållet och som skulle kunna fungera som mer utfyllnadsblomma? Är hortensia ett bra alternativ? Räknas det som dyrt? Tänker att denna utfyllnadsblomma gärna får gå igen i bordsdukningen tillsammans med t.ex. pilen... som jag förövrigt tyckte var ett väldigt fiffigt förslag! Tack!
Jag kommer nog att låta floristen få rätt fria händer, men vill ändå ha några förslag så att hon/han lättare kan få en bild av vad vi är ute efter. Jag blir också mycket glad för prisuppskattningen, vill ju ogärna känna som om man blir lurad till att betala överpris. Ibland när man läser i trådarna här är det lätt att få den uppfattningen att det händer rätt ofta. Kanska är det bästa att säga till floristen hur mycket det får kosta. Hur mycket kan man räkna med att det kan kosta för crosage ggr 2, brudbukett, liten brudnäbbsbukett och blommor till honnörsbordet? Om det får ligga på en mellan nivå eller det billigare alternativet...
I det här fallet tänker jag mig pioner endast i min bukett och utfyllnadsblommorna mer åt blålilahållet i övriga crosager, näbbsbukett och bordsarrangemang.
Stort tack för svaren som du delger.