Sara1991 skrev 2013-12-15 23:35:09 följande:
detta är jättesvårt att svara på , och jag har tidigare aldrig varit med om det. Det är upp till varje florist att bestämma hur dem vill göra med detta. Det är svårt att veta vart man drar gränsen, går man med på detta så finns ju risken att folk köper billigare blommor på hötorget och kommer till en florist och vill få en proffsbunden bukett väldigt billigt. Därför skulle jag personligen göra bedömningen att säga nej till detta . Men hör med din lokala florist :)
I butiken där jag jobbar så brukar vi räkna droppformade buketter från ca 1500 kr . Då orkideer och rosor är väldigt exklusiva blommor så kommer troligen buketten få ett lite högre pris . Priset beror också väldigt mkt på storleken. Hör med din lokala florist om vilka priser dem räknar på :)
Kruxet är att jag själv jobbar med växter och dessutom har en syster som är florist, men hon kan inte binda blommorna åt mig då hon saknar en hållare på nuvarande jobb (vilket behövs då jag envisas med droppformad bukett) och troligtvis kommer ha semester när jag gifter mig. Annars hade det här med att fixa egna blommor och fått dem proffsbundna inte varit något problem.
Att jag ville odla mina egna luktärter till buketten är dels för att jag vill få ner priset på buketten en aning, och dels för att få en väldigt högkvalitativ blomma med exakt rätt färg. Hade inte tänkt komma med blommor till precis hela buketten. Iof, vad gäller orkidéerna var jag inne på att antingen ta av blommorna hemma (om de mot förmodan skulle blomma i rätt tid), alternativt köpa plantor med blommor i rätt stadie och helt enkelt knipsa av stjälkarna och ge till floristen. Så vid närmare eftertanke är det väl egentligen bara rosorna och det gröna jag är intresserad av att faktiskt köpa direkt hos floristen - såvida inte brudorkidépriserna är rimliga hos floristen. Brukar förresten floristen göra så när det är vanliga brudorkidéer som ska i buketten? Alltså knipsa av från plantor? För det är så jag vill ha det, så man kan spara plantorna också...
Min lokala florist är tyvärr extremt liten, så där tror jag inte ens det är lönt att sätta min fot och diskutera brudbuketter. Får väl jaga vidare efter någon som kan tänkas tillgodose mina önskemål. Jag tror efter vad du har sagt för ungefärliga priser och av vad jag har sett på nätet hur buketterna ser ut här i Sverige, att jag borde klara mig undan med ca 1500 kr för buketten. Jag vill ha en mycket nättare och lösare variant än vad som tycks vara normen = färre blommor. Typ två stänglar brudorkidéer, 3-5 röda rosor (mellanstor storlek), ett fåtal luktärter och lite bladgrönt i form av björngräs eller texasgräs, eller vad som nu kan tänkas passa in för att lätta upp.