Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
Jag förstår ju att det inte är samma sak, men exakt vad som skiljer åt har jag aldrig fått förklarat :)
Först så bokar man in en brudkonsultation där bruden och floristen möts personligen och går igenom bilder och ideer och tillsammans kommer fram till en passande bukett, en konsultation tar mellan 20- 40 min ung . Om bruden fortfarande känner sig osäker så beställer man hem provblommor som bruden får komma och titta på och ibland kan man även göra en provbukett . Allt detta är utan extra kostnad ( i butiken jag jobbar ) .
Sedan så läggs en blombeställning in .
De är ganska vanligt att brudar har ganska specifika önskemål när de gäller blommor och färger och då behöver blommorna beställas flera veckor i förväg. Blommor sälj på auktion i holland dit alla blommor kommer från hela världen . Så alla olika grossistbolag budar på de blommorna som dem vill ha , om dem har specifika beställningar så måste dem köpa oavsätt pris . Om många vill ha just denna vara så stiger alltså priset . Så om en vara är väldigt efterfrågad så bestäms priset därefter , de kan alltså skilja sig från dag till dag . Så en ros som idag kostade 35 kan i morgon kosta 45 :- osv :) Om vi inte har några specifika önskemål så kan vi välja de blommor som är finast och till bäst pris just den dagen och därmed hålla nere priset :)
En brudbukett är också mer tenkniskt krävande än en vanlig presentbukett. De krävs mycket mera kunnande och nogrannhet och därmed också mer tid, Speciellt om man gör en brudbukett i oasis, de är väldigt tekniskt krävande och tar oftast flera timmar att göra . Då många blommor måste fästas en och en med ståltråd i oasisen för att inte lossna så är det ett riktigt hantverk och kostar därför mer . Man betalar inte enbart för de blommor som används utan de man också betalar för är vårat kunnande och expertis och vårat hantverk.
De jag kanske tipsa om för att hålla ned priset är att ge floristen så gott som fria händer :) Önska färger men ge fria händer när de kommer till blommorna . Då kan din florist välja de blommorna som är finast för dagen och som också håller ett bra pris, jag lovar dig att du troligen också kommer få en väldigt kreativ bukett som du inte kunnat tänka ihop själv . Vi florister brukar älska att få fria händer och använda oss av våran kreativitet :)