Sara1991 skrev 2013-06-02 18:19:01 följande:
Jag sa inte att den översta rosen var varm, sa att den var varmare i tonen än de sista bilderna jag visade , de är så jag uppfattar den . Jag håller inte en lektion i färglära utan försöker att med enkla ord förklara hur färgen ser ut i verkligheten eftersom det inte alltid ser lika ut som bild. Jag försökte bara att hjälpa till med de som efterfrågades.
Men den är ju inte speciellt mycket "varmare" i tonen eftersom den fortfarande är kall.
Den är inte lika blålila som dom andra, men den är ju inte heller
gul-lila.
Vinröda rosor kan exempelvi vara både varma och kalla beroende på hur mycket gult eller blått dom har i tonen. Så där är det ju motiverat att prata om "varmare och kallare" grader
Men rosa-lila, blå-lila osv är alltid kalla. Så det är väl kanske mer motiverat att säga "den här är lite mer rosa"
Poängen är att om någon frågar efter blommor som är kalla i tonen och du säger att "tja den här är lite varmare" så uppfattar man ju den som varm om man inte vet bättre själv. Och då blir det fel om du ändå presenterar den som kall.
Jag vet att du inte håller på med färglära här, men det kan bli väldigt förvirrande för den som litar rakt av på dig och sen går och beställer blommorna i en annan butik när den floristen inte håller med.
Att beskriva en färg är väldigt individuellt, passionsblomman förklarade det bra angående champagne-färgen. Men som jag sa tidigare. Det där med kall och varm är egentligen väldigt enkelt. Varma färger innehåller gult och kalla färger innehåller blått.
På blommor kan det ju bli förvirrande eftersom blombladen kan tona från varmt till kallt. Men då får man ju gå efter den dominerande färgen. Det som kommer synas mest av i en bunden bukett.
Jag försöker inte vara dum mot dig. Utan bara hjälpa dig att vara mer tydlig (och korrekt) och hitta andra sätt att beskriva färgerna kanske