Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

Sara1991 skrev 2013-06-02 15:08:10 följande:
    Så nu är jag hemma igen :) Här kommer några förslag :)

Cool water. Är lite varmare i tonen och är den mörkaste av dessa. Detta är min favorit :) tycker den har en väldigt härligt lila färg .

Faith . Är lite ljusare lila och nästan ljust rosa. Men väldigt fin oc har en väldig vintagekänsla.

Men Sara1991.... 
    Nu var det ju det här med varmt och kallt igen Flört
    Den översta rosen är kall. Den skiftar mot blått.
    Den understa börjar gå mot en varmare nyans men om man parar ihop den med andra blommor i kalla färger så kommer den nog att uppfattas som kall, då den mest är mot gult nere vid basen (varm) och mot blått (kall) längst ut på kronbladen...

Jag känner mig nästan lite elak när jag tillrättavisar dig om färger. Men jag tycker att det är viktigt att du ger rätt information om du ska ge information om färg...
  • Chicita
    Sara1991 skrev 2013-06-02 18:19:01 följande:
    Jag sa inte att den översta rosen var varm, sa att den var varmare i tonen än de sista bilderna jag visade , de är så jag uppfattar den . Jag håller inte en lektion i färglära utan försöker att med enkla ord förklara hur färgen ser ut i verkligheten eftersom det inte alltid ser lika ut som bild. Jag försökte bara att hjälpa till med de som efterfrågades.
    Men den är ju inte speciellt mycket "varmare" i tonen eftersom den fortfarande är kall. 
    Den är inte lika blålila som dom andra, men den är ju inte heller gul-lila.
    Vinröda rosor kan exempelvi vara både varma och kalla beroende på hur mycket gult eller blått dom har i tonen. Så där är det ju motiverat att prata om "varmare och kallare" grader
    Men rosa-lila, blå-lila osv är alltid kalla. Så det är väl kanske mer motiverat att säga "den här är lite mer rosa"

Poängen är att om någon frågar efter blommor som är kalla i tonen och du säger att "tja den här är lite varmare" så uppfattar man ju den som varm om man inte vet bättre själv. Och då blir det fel om du ändå presenterar den som kall.
    Jag vet att du inte håller på med färglära här, men det kan bli väldigt förvirrande för den som litar rakt av på dig och sen går och beställer blommorna i en annan butik när den floristen inte håller med.

Att beskriva en färg är väldigt individuellt, passionsblomman förklarade det bra angående champagne-färgen. Men som jag sa tidigare. Det där med kall och varm är egentligen väldigt enkelt. Varma färger innehåller gult och kalla färger innehåller blått.
    På blommor kan det ju bli förvirrande eftersom blombladen kan tona från varmt till kallt. Men då får man ju gå efter den dominerande färgen. Det som kommer synas mest av i en bunden bukett.

Jag försöker inte vara dum mot dig. Utan bara hjälpa dig att vara mer tydlig (och korrekt) och hitta andra sätt att beskriva färgerna kanske Glad  
  • Chicita
    Sara1991 skrev 2013-06-02 19:05:28 följande:
    Anser inte du att den första bilden upplevs varmare än den sista ? Kanske bara är min uppfattning :) Jag pratar alltid utifrån eget tycke och smak och om Hur Jag uppfattar saker och ting och försöker vara noga med att pointera de. Att de Jag säger är bara min personliga åsikt. Jag drar mig från att använda ren fakta om Jag inte är helt säker på att Jag har rätt , eftersom Jag inte Vill förvirra osv. Personliga åsikter och uppfattningar kan aldrig vara fel utan handlar enbart om tycke och smak och använder mig därför mest av de :). Men förstår Vad du menade.
    Nej jag tycker inte att den är varmare. Jag tycker att den är mer rosa (alltså mer röd-vit kombination, men inte särskilt varm Flört)

Men ja, det är ju som vi konstaterade tidigare väldigt svårt med att beskriva färger eftersom man tolkar det så individuellt.
    Kallare och varmare kan du nog bara använda när du jämför typ två vinröda eller två rosa osv 
    Att jämföra en rosa med en lila genom att säga att en är kallare än den andra blir liksom lite fel.
    Dom kan vara "lika kalla" men olika starka i färgen.

Det är bra att du är medveten om att det upplevs individuellt. Men ett tips är att vara övertydlig.
    "Jag tycker att den här känns lite... Men andra skulle kanske tycka..."
    Glad 
  • Chicita
    Sara1991 skrev 2013-06-10 11:19:37 följande:
    Kouki : hoppas du förstår skillnaden efter vad jag och passionsblomman berättade och även av bilderna Jag visade ovan :)
    Bilderna på presentbukett VS brudbukett var ett riktigt bra drag Glad
    Jag tror inte att så många tänker på hur mycket grönt det är som utfyllnad i presentbuketterna och hur få blommor det faktiskt är i dom. Dom ser ju så avancerade och fylliga ut.
    Och det är ju lite av er "magi" som florister... att göra något vackert och imponerande till den lägsta kostnad ni kan (utan att för den delen jobba gratis Flört
  • Chicita
    Cammyr skrev 2013-07-09 11:23:13 följande:
    Hej sara! :) Tack sa jattemycket for svaret! Dum fraga (jag vet inget om blommor) den vanligaste (erm billigaste ;)) sorten, heter den nagot speciellt? Alltsa, vad bor jag fraga om? Och, vara table decorations kommer vara sma flaskor inlindade i garn (min h2b ide :D) Hur manga rosor tror du det skulle bli fint att ha i varje flaska? Kanske lite svar fraga... Tacksam for din hjalp :) Vi gillar ganska enkel stil, inte mycket fuss! :)
    Hej jag är ingen florist och Sara kommer säkert att ge er ett bättre svar.
    Men om ni bara vill ha något enkelt och billigt på bordet så skulle jag valt en billigare blomma än rosen. 
    Visst en enkel ros kan vara jättefin i en vas. Men jag skulle hellre ha 1 gerbera eller kanske 2 germini i vasen istället. Eventuellt varvat med vaser med bara kvistar (kanske lite brudslöja i)
    Typ så här:
  • Chicita
    passionsblomman skrev 2013-07-09 12:32:45 följande:
    Fast gerbera är faktiskt ofta ganska dyr-ofta dyrare än rosor, Germini ligger ju lägre i pris, men jag tror det går bra att få buntar med rosor till vettig kvalité för samma pris eller lägre. Om vi bara pratar pris alltså. Sedan är ju resten en smaksak.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Är dom? Förvånad
    Här på blomsteraffärerna som jag handlar på brukar rosorna ligga på från 35:- och uppåt medan Gebera ofta ligger på runt 20-lappen. Så jag har alltid räknat dom som en "billig" blomma.... Germini har jag fått tag på från 15:- styck.
    Självklart varierar ju priserna över landet. Och mellan floristerna. Men eftersom jag aldrig har sett att Gerberor är dyrare än rosor när jag handlat så hade jag inte räknat med det... 
  • Chicita
    ThereseV skrev 2013-07-09 21:00:36 följande:
    Tack för svaret:) Då var det kanske något som min frisör fick för sig att man brukar göra, eller så är det något rätt ovanligt.
    Skumt att mina blommor inte höll alls, det jag fick höra innan var att det inte alls skulle vara några problem med rosor och nu kom dom ju direkt från frisören.. Man tycker ju att dom inte borde se ut såhär efter en halv dag, men det är kanske något man får räkna med när det inte är fejk, men då vet jag i alla fall att det inte hade något att göra med någon missad "spray" haha:)
    Jag undrar om dom verkligen hade förvarats kallt så länge som möjligt.
    Om frisören har fått dom från floristen och kanske inte kylförvarat dom tills du kom tänkte jag alltså.
    Eller om dom inte var ordentligt vattendragna innan.
    Men hur som helst så håller dom nog inte en hel dag från morgon till kväll Glad
  • Chicita
    ThereseV skrev 2013-07-09 22:13:57 följande:
    Vi åkte och hämtade dom direkt från floristen och körde med dom raka vägen till frisören, så dom borde ju ha haft optimala förutsättningar på det sättet.. just därför kändes det lite skumt att dom började bli bruna innan jag ens var ute därifrån. Tills på kvällen hade jag inte räknat med att dom skulle se helt fräscha ut i alla fall. (Lite läskigt dock att dom blev helt geggiga efter en halv dag..) Inte så att det var hela världen, frisyren såg bra ut ändå, jag var mest fundersam.  
    Ojdå... ja då var det konstigt...
    Måste varit något från frakten då. Kanske varit för varmt eller för kallt i bilen eller något. Så där ska det ju inte bli.

• Chicita
    passionsblomman skrev 2013-07-09 23:56:20 följande:
    Mitt stående tips för att bevara sin bukett är:

Se till att ta bra närbilder på buketten och dra sedan upp väl vald(a) på canvas så får du en mycket vacker tavla där känslan komemr fram på ett fint sätt

Se till att maken har koll på blomsorterna och hinta om hur romantiskt det vore att få just en sådan bukett på kommande bröllopsdagar-då får du varje år chansen att njuta din bukett ännu en gång-helt levande.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Skriver under på det här...
    Och så kan jag ju tipsa om att ta en eller två av dom finaste blommorna ur buketten och lägga mellan hushållspapper (eller annat fuktdragande papper).
    Jag har någon gång även tagit dubbla lager hushållspapper och pudrat mellan lagren med potatismjöl för extra absorbering av fukt.
    Pressa sedan blommorna var och en för sig i / eller mellan tunga böcker.
    Då bör man få minst en blomma kvar från ursprungsbuketten som man sen kan sätta in i gästboken eller något när den är helt torr 
  • Chicita
    Roosen2013 skrev 2013-08-19 17:47:05 följande:
    Hej!
    Vet inte om någon frågat tidigare, orkar inte leta igenom.
    Men undrar lite hur jag lättast förvarar min buket under middagen, vill ogärna lägga den ner på bordet.
    Har varit på ett bröllop tidigare där de hade en vas med några gelekulor (såg det ut att vara i alla fall) och hur får jag tag på sådana? och hur mycket vatten isåfall?
    De heter water pearls och finns på en del såna brud-butiker (web) och på ebay Glad
    Ibland kan man hitta dom i blomsterhandeln också.
    Det är gelékulor som alltså suger åt sig massor med vatten och på så sätt håller buketten fräsch, och det finns instruktioner på förpackningen om hur man använder dom.

Beroende på vilken typ av bukett du har så måste du anpassa vasen. Hög, låg, tung osv...
    Men försök hitta en som är rejält tung i botten eftersom det finns risk för att den tippar annars då brudbuketter brukar vara rejält tunga. Kompisens bukett vägde närmare 2 kilo (alltså som 2 liter mjölk)
  • Chicita
    linnea ros skrev 2013-09-09 16:34:38 följande:
    En fundering... Har ju hört att blommor betyder olika saker. Vad funderar på Kalla i min bukett tillsammans med rosor.. Vet du vad Kalla "står" för?
    Kolla den här länken så kan du kika vilken betydelse blommorna har. Det är ju inte bara sorten, utan även antalet och färgen som kan påverka Glad

http://www.blomsterspraket.se/baf/blomspraket
  • Chicita
    linnea ros skrev 2013-09-09 16:34:38 följande:
    En fundering... Har ju hört att blommor betyder olika saker. Vad funderar på Kalla i min bukett tillsammans med rosor.. Vet du vad Kalla "står" för?
    Såg nu att Kallor inte var med där...
    Här är betydelsen från en annan källa

Kalla= "Du är en skönhet"

• Chicita
    Vichy skrev 2013-10-15 16:49:57 följande:
    Ja det är klart man ska göra också.. men nu är jag mer nyfiken på vad det finns. Vad kan man söka på för att få upp fina bilder? Är nyfiken på allt just nu så länge det är i softa ljusa färger....
    Brudbukett pastell
    Brudbukett vintage
    (som exempel Flört )
  • Chicita
    Cuddly skrev 2013-11-27 09:07:42 följande:
    Jag kommer att behöva ganska mycket mossa till vårt bröllop. Vet du var man kan köpa det? Eller är det bara att gå ut i skogen och plocka hur mycket man vill?

Skulle vilja pyssla ihop en boll av mossa. Har du något tips på hur man ska göra? Tänkte själv att det borde vara typ som att göra en krans men i bollform. Hur svårt kan det vara?
    Sara kan säkert hjälpa dig med hur man pysslar ihop en boll av mossa men när det gäller "saker att plocka i skogen" och mossa generellt så kan jag nämna några saker...

1: Man får inte bara plocka saker hur man vill i skogen. Man måste ha tillstånd från markägaren annars räknas det både som skadogörelse och stöld även om det "bara" är mossa, grenar, stenar osv...

2: Färsk mossa innehåller massvis med kryp. Och det ser inte fräscht ut när dom här små små spindlarna, maskarna och skalbaggarna börjar krypa ut ur mossan och runt på vita dukar och tallrikar... 
  • Chicita
    Cuddly skrev 2013-11-27 22:10:14 följande:
    Jo jag tänkte också på det. Min svärfar äger rätt mycket skog och jag läste att enligt allemansrätten får man plocka så mycket som man vill... bara inte på ett och samma ställe, vilket kan leda till "sår". Det är ju jättetrist! Så därför undrar jag, Hur mycket kan man plocka innan det blir ett "sår" i naturen liksom? Svärfar har koll på skog och träd, men inte så mycket när det gäller mossa vad jag förstod.

Ja det är sant... det är lite ofräscht med småkrypen. Men om man tar in dem ett tag innan och rengör så borde det väl gå? Tänkte att det kanske var smart att köpa grön mossa som bas och sedan plocka lite annan mossa och kvistar som ger mer 3D effekt på det hela, men var får man tag på mossa att köpa. Jag hittar meds bara mossdödar medel och sånt.Har du något tips?
    Enda sättet att ta död på krypen är att spraya mossan med massvis med insektsmedel. Elle att röka den
    Tyvärr luktar det riktigt illa av insektsmedel och mossan kommer hinna bli torr och trist också (typ som gammal mossa i en adventsljusstake) innan du blir av med djuren. Och om du röker den så kommer mossan också att dö.

Mossa är alltså inte en särskilt bra idé. Det är ofräscht och / eller giftigt (om man sprayar på massa medel för att slippa dom ofräscha insekterna Flört 
    Försök hitta andra alternativ till mossa om du kan - det är mitt största råd.

Man kan inte plocka särskilt mycket mossa från samma ställe i skogen heller innan det blir sår. Du kanske kan fylla en ICA-kasse på en 200 meters promenad om jag säger så.. Sen bryr sig inte alla om sånt. Men det kan ju vara bra att veta i alla fall ;) 

Mörkgrön sammet / plysch kan ge samma intryck. Speciellt om man parar ihop det med andra saker ur naturen Glad 
  • Chicita

Som Sara1991 säger så är det ju stor skillnad på odlad mossa och mossa från naturen Flört
    Det kan givetvis finnas kryp i odlad mossa också. Men långt ifrån i samma mängd som om du tar det från skogen. Och man slipper dessutom allt annat otrevligt som kan vara i naturmossa (fågelskit och annan avföring bland annat Tungan ute

• Chicita
    Maria466 skrev 2014-01-10 12:59:46 följande:
    Igår var jag på ljusfest med Partylite och blev så kär i deras lila kollektion av ljus..... Så jag tror bestämt att det blir lila rosor och liljekonvaljer i brudbuletten :D och lila ljus på borden <3
    Bara en reflektion Maria...
    Partylites ljus är doftljus (tror att nästan alla doftar men jag är inte helt 100% säker) och även om partylites ljus doftar mer diskret än vanliga man köper på typ ICA så kan folk som är känsliga för dofter eller får migrän lätt osv må dåligt av doftljus.
    Man brukar inte heller rekommendera allt för mycket liljekonvaljer inomhus heller till större middagar/ fester just pga att doften kan utlösa migränanfall.

Nu skulle du ju bara ha liljekonvaljer i brudbuketten vad jag förstår så den mängden liljekonvaljer bör ju bara påverka typ dig och de som sitter nära buketten Flört Men om du dessutom lägger till doftande ljus så kan det bli för mycket för vissa...

Jag säger inte att du ska strunta i det. Men ha det i bakhuvudet när du planerar Glad
  • Chicita
    Maria466 skrev 2014-01-10 13:31:56 följande:
    Om inte annat så blir det andra lila doftfria ljus, lila ska d va iaf Tungan ute 
    och liljekonvaljer ska jag endast ha i min bukett hade jag tänkt 
    Lila är en snygg färg, och det kommer bli jättesnyggt ihop med liljekonvaljerna i buketten Glad
    Det var bara doften jag tänkte på eftersom det är många som inte tänker på hur starkt det kan bli att dofta med många doftljus - även om dom inte luktar särskilt mycket ett och ett Flört
    Men lila ljus borde inte vara svårt att få tag i annars (vanliga utan doft alltså). Det kanske finns på duni's hemsida. Då kan ni hitta matchande servetter löpare och annat sånt också om du är ute efter det Glad
Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)