amerika skrev 2013-06-02 10:38:11 följande:
Det låter ju fantastiskt bra! Jag trodde att pionerna kom lite senare, slutet av maj-juni. Jag har alltid älskat pioner, min favoritblomma i mormors rabatter, långt innan det blev trendigt, men det är inte förrän nyligen jag förstått att det är så oerhört populärt i brudbuketterna. Men precis som du skriver, det blir nog ruskigt snyggt att blanda även med ranunkler!!
Generellt kan man säga att det vanligaste i snittvärlden är, att man ligger en säsong före rabatterna och naturen. Ta tulpanerna som exempel-vi längtar efter att få göra vår direkt efter jul. När det väl blommar i rabatterna, struntar vi i tulpaner i vaser inne. Tulpansäsongen tar slut vid påsk i blomsteraffärerna, fastän det är nu de står i rabatterna. Just de där blommorna vi är känslomässigt bundna till med stark årstidsanknytning (som är ganska unikt för Sverige tror jag) är ännu tydligare.
Mycket av det vårigaste vi vet, köper man till bäst kvalité på vintern och just nu är det full sommar i snittvärlden. Det ställer ibland till det, eftersom folk väntar sig kunna köpa de blommor de som sagt ser i rabatterna vid en viss årstid, men då är odlarna i snittvärlden redan förbi i säsongen.
Sedan finns ju de sorter som inte är årstidsbundna, utan så allmänt efterfrågade året om och världen över att de finns jämt. (Som rosor, liljor, nejlikor och så vidare.)
Allmänt tycker jag det är ett gott råd att inte låsa sig vid en viss blomma, utan istället lägga fokus på vad det är för känsla man vill åt. Har man det klart för sig, kan en duktig florist hjälpa en fram med alternativ och många gånger kan resultatet bli hästlängder bättre än vad bruden själv tänkt ut.
Visst kan man titta på sorter och bilder på nätet och visst kan man ha sina favoriter i förväg-men lämna lite öppet för alla de blommor ni inte vet om och ta chansen att få en bukett som verklgien blir unik och personlig.
Ofta blir det också bättre pris om det finns utrymme för floristen att fynda bland det som kommit in för dagen och råkar vara toppklass-än om man lagt en totaldetaljerad specialbeställning där floristen inte har något förhandlingsutrymme på priserna utan vackert får betala det som grossister och odlare säger.