Försommarbröllop skrev 2013-08-16 11:20:58 följande:
En sån hjälpsam tråd! Vi ska gifta oss i juni nästa år och skulle gärna vilja ha en brudbukett med blommor som ser ut att kunna vara plockade ute på ängen samma dag. Prästkragar är givna, hundkex är en idé, craspedia är jag väldigt sugen på då jag tycker de ser ut som en svensk ängsblomma även om de inte är det. Går alla dessa blommor att få tag på hos en florist i början av juni? Har du någon annan idé än hundkex som vitt? Vad kan mer vara vackert att fylla ut med på samma tema, i vitt, grönt och gult? Vilken form av gräs eller strå skulle kunna passa?
Hej :) Tack så mycket :)
De blommor som växer vilt i sveriges natur så som exempelvis klöver, hunkex, prästkrage, rölleka osv odlas inte som snittblommor utan är viltväxande blommor. Därför säljs dem i regel inte i blomsterbutik. Undantaget kan vara blåklint som säljs mkt kring midsommar och även aster brukar finnas i butik i juni/ augusti. Detta kan såklart variera , men under min tid som florist så har jag inte tidigare stött på ängsblommor i butik. Så tyvärr tror jag inte att du kommer kunna få tag på just dessa blommor i butik.
Men de finns självklart massa andra liknande blommor i butik som man skulle kunna ta istället , som fortfarande ger en ängskänsla :) Du har ex germini som är liknande prästkrage. Sedan har du brudslöja eller tranchelium som liknar hundkex :) Andra trädgårdslika snittblommor är : Lejongap, stjärnflocka och astillbe. Passande gräs tycker jag är fontängräs som känns väldigt vilt :)