Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

    Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

    Så här kan en Austinros se ut, som ett exempel.



    Purple Symphony, en kvistros i lila med lite av den "gammeldags" känslan.

    Deep Water är en nyhet som kommit efter Cool Water, och har mer lila ton än Cool Waters. Sidan låter mig inte lägga upp den bilden, verkar det, men den ser ut som Cool Water, bara mer lila.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    kouki skrev 2013-06-09 21:22:55 följande:
    En sak som jag har tänkt på, vad är skillnaden mellan en bröllopsbukett och en vanlig floristbukett? Vad är det som gör så stor skillnad på pris? 

    Jag förstår ju att det inte är samma sak, men exakt vad som skiljer åt har jag aldrig fått förklarat :) 
    Vill man speca upp det mycket kort kan man säga

    *arbetstid
    *materialval
    *materialåtgång

    Beroende på hur mycket som behövs från var och en av de delarna till just den specifika buketten, kan priset variera väldigt mycket.

    En bukett kan vara väldigt enkel tekniskt sett och inte kräva så mycket arbetstid-men kanske är blommorna superexklusiva, och det blir då en slant trots att man kanske inte ens har en så stor bukett. Eller har man valt en bukett med väldigt många blommor till antalet, och så drar priset iväg, även om varje enskild blomma inte var dyr. Eller så är buketten ett specialarbeta där man närmast blad för blad sätter ihop en skapelse, eller "broderar" med blommor som ska fästas med minituös noggranhet, kanske i en form av en väska, ett armband, eller som Mette-Marits.

    Har man både en arbetskrävande bukett, med dyrbara blommor ochh dessutom mång-ja då kan den ju bli precis hur kostsam som helst. Men har man valt en bukett som tar 30 minuter att knyta ihop, är liten och inte har så många blommor, så blir det ju en helt annan sak.

    Ofta är buketten faktiskt inte så mycket dyrare än vad den varit som presentbukett-de flesta presentbuketter innehåller inte 30-35 rosor och ytterligare annat material.

    Det här med dagspriserna är också helt sant, precis som Sara säger. Fenomenet kallas "omvänd auktion" och det går till så att när vagnarna rullar in och kockan startar, är priset högst. Vartefter de rullar vidare och klockan tickar ner, sjunker priserna. Man har alltså allt att vinna som inköpare om man har is i magen och väntar. men man riskerar också att bli utan blommorna. Den som trycker i sista sekunden kan alltså fynda rejält och få stora partier blommor för lägsta möljiga pris. Men den som har en specialorder har inte råd att spela högt utan måste säkra upp sin beställning-oftadirekt mot odlaren. det gör att priset ligger helt i odlare och första handlarnas händer och vare sig grossisterna som floristen hadlar av eller floristen själv kan påverka det-det är bara att hosta upp och det kan bli rejält mycket dyrare än vad man normalt handlar för.

    En ytterligare faktor är årstid. Har man prompt fått för sig att man SKA ha hem luktärtor i november (dålig idé) och säger "kosta vad det kosta vill" kanske det går att lösa-men det lär också kost, precis vad de vill.

    Börjar man som florist sedan fundera över hur mycket tid man egentligen ofta lägger ner på en enda brud och hennes bukett från det att hon första gången kommit in och "bara vill fråga lite om brudbuketter" till dess att man letat reda på sidenand och nålar i exakt rätt nyans, visat och visat om igen, dubbelkollat alla delar av beställningen, letat den perfekta sorten att komplettera med, ändrat helaordern för att bruden kom på att det inte alls var en sådan bukett hon ville ha...stannat kvar sent för att bli klar i lugn och ro, till att ha åkt in extra tidigt för att den lördagen verkligen leverera i rätt tid
    Ja, då inser man att just brudbinderier faktiskt är en avdelning av verksamhetn man sällan hr täckning för allt arbete man verkligen lägger ner. Man får räkna själva binderitiden-resten får man egentligen aldrig betalt för.
    Däremot är det lite creddigt att ha mycket brudar och det kan vara gott för ens rykte och status-brudar snackar ju liksom.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Ja, precis. Det var precis det jag menade med att det är ju ofta inte alls dyrare-knata in i butik och köp 35 st av deras finaste största rosor med grönt och brudslöja i till en gåbortsmiddag så får ni se liksom...

    Och vad gäller stilen, så kan man ju som brud antingen vilja ha det kompakta, där varje blomhuvud ligger tätt an mot nästa och buketten egentligen mer är ett formarbete-det är den runda formen man vill ha fram (till vilken det går åt massor av blommor), eller så vill man ha det mer luftiga intrycket-och då blir det bäst att binda den buketten i hållare, eftersom man annars sabbar hela grejen när man lindar ihop stjälkarna till ett handtag-de SKA spreta ut nertill för att behålla luften och volymen i presentbuketten. Och så brukar brudar inte vilja ha stjälkarna.
    Man måste helt enkelt anpassa teknikvalet efter hur det ska se ut i slutänden. och när det gäller den kompakta buketten, så vore det ofta mer lyckat om folk valde hållare även där-det är inte vacker med en bunt stjälkar som bruden knappt kan greppa om-och tungt blir det också.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    När jag hör dig prata om konvaljer så tänker jag vår och krispig renhet.
    Ett sätt att bygga en bukett med stark sådan känsla utan att det behöver bli så vansinnigt dyrt, vore att välja vita snitthyaciner, vita ranunkler och så liljekonvaljer. Det går inte åt så många konvaljer då, utan ett knippe räcker, (de odlade är otroligt fina måste jag tillägga-det är värt att betala en slant för dem om man älskar konvaljer)och snitthyacinerna är ju rätt stora och fyller bra. Vita freesia, anemoner, rosor och nejlikor är exempel på andra blommor som skulle funka bra i den typen av bukett.
    Men hyaciner,
    ranunkler och konvaljer skulle verkligen bli vårkrispigt. Notera att även syrén är i fin säsong i december. Iga blommor ligger särskilt lågt i pris den tiden, utom tulpaner, men det betyder inte tatt det måste bli svindyrt.
    De lösningen på bukett skulle inte kosta mer än en normal brudbukett.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Sara1991 skrev 2013-06-11 12:32:30 följande:
    Hejsan :D Har sett flera trådar här på BT dem senaste dagar med diskussioner kring prinsessan Madeleines klänning, tårta osv men ingenting om blommorna. Så nu slänger jag ut frågan här :)

    Vad tyckte ni om hennes val av bukett ?
    :)
    Ställ den här frågan i en ny, egen tråd tycker jag-då har fler chans att se den. I den här tråden väntar man sig ju tips och råd-när det kommer till prinsessan så är det säkert fler som tycker saker, men de kanske inte öppnar just den här tråden. Det är också kul om det kommer lite nya trådar av och till.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    När det gäller ängsblommor, vill jag bara korrigera en sak: de allra flesta är mjukstjälkade och mycket spröda och ska ha riktigt kallt vatten-inte ljummet. Plockar ni grenar och annat med hårda stjälkar, så är det varmare vatten som gäller. (som syréner, grenar från fruktträd etc) Det är också viktigt att pilla bort blad så gott det går-ibland lättare sagt än gjort från dessa tunna stjälkar, så att de inte hamnar i vattnet. och som sagt-minst ett dygn behöver de dra vatten för att kunna stå sig över dagen.
    Det är en god idé att ha med sig en blomspruta och duscha över blommorna med den dimmigaste strålen flera gånger under dagen för att fräscha upp buketten. Men man får räkna med att den inte orkar hänga med på samma sätt som de flesta odlade blommor-just för att det är så spröda blommor för det mesta.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Linarv skrev 2013-06-18 11:24:09 följande:
    Jag gifter mig den 10 augusti och skulle vilja ha lite tips på billiga snittblommor samt vilda blommor och blad som är aktuella då. Vi ska ha massor med småvaser på borden med en eller ett par blommor i varje. Färger är vit i första hand.
    Tack! 
    Med tanke på hur det ser ut i år, så tror jag att det kan bli svårt att hitta så värst mycket som blommar i naturen i augusti. Det har varit såpass varmt att det mesta står i full blom redan nu.  Ännu svårare blir det om man har tänkt sig specifika färger. VAD som blommar, beror ju på vad som växer där du tänkt plocka. Beroende på vad för jord det är i området, växer helt olika sorters blommor. Tänk på att ängarna redan kommer att vara slagna, liksom dikseskanterna. Var i landet du bor spelar också stor roll-det är väldig skillnad på skåne och norrbotten i det här sammanhanget.

    Jag tycekr du ska prata ihop dig med din florist om vita blommor i du kan köpa i hela buntar som inte behöver bli dyrt.
    Blommor som någon eller några av
    Freesia
    Nejlika
    Germini
    Ros
    Alstromeria
    Astilbe
    Brudslöja
    är exempel  som du borde kunna få ihop fina vaser av.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Josi skrev 2013-06-19 15:40:56 följande:
    Kan man ha en rund bukett med bara röda och rosa rosor? Eller skär det sig?
    Visst kan man det-det gäller bara att man väljer rätt röd och rätt rosa nyanser. Det kan bli hur läckert som helst, likaväl som ganska föfäligt-detta ska din florist kunna hjälpa dig att få fram så att det bli bra.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    MissA93 skrev 2013-06-19 18:31:55 följande:
    Gifter mig 2/8 och vad jag förstår så kan man inte få tag i pioner då så jag funderar på en stor vit hortensia istället, så frågan är om de går att få tag i då?
    Hortensia finns då! Är förövrigt jättefin ihop med Dahlior, rosor, nejlikor etc.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Eleya skrev 2013-06-26 14:21:28 följande:
    Jag är ute efter en vacker blå eller mörkblå iris-sort att göra en bukett och flera corsage av. Några tips på sorter som är enkla att få tag i?
    *Sträva efter att vara tilfreds med livet, Lycka är bara en känsla, att vara tillfreds är ett tillstånd*
    Det finns massor av olika namnsorter likväl på Iris som på andra blommor, alltfrån vita till gula, lila och blå. Men, olika grossiseter jobbar gentemot olika odlare, som i sin tur har olika sorter, så prata med din florist så att det står klart att du vill ha tag i en så blå som möjligt och be dem ta hem den åt dig. Det är inte en svår blomma att få tag i.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Men, varför kom inte min text med i ovanstående inlägg??? Det jag skev var:


    Det finns många olika sorters Iris, precis som rosor eller vilken blomma som helst var och en har sitt namn. Odlare arbetar ju fram egna och det kommer hela tiden nytt, medan somligt försvinner. Eftersom olika grossiter har sina favoritodlare man jobbar mer mot än andra, så prata med din florist om färgen,så att det står klart vad du är ute efter. Då blir sortnamnet mindre viktigt och du har störst chans att få tag i det du vill. Iris finns i allt från vitt till lila, blått och gult, så visst finns det många sorter.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    VI20130831 skrev 2013-06-29 14:19:03 följande:
    Varför får jag helt plötsligt inte in bilder.....
    Pröva att göra bilderna mindre, de är ofta för stora.

    Stilen på din bukett är ju en romantisk känsla med lite  pastelligt, fluffig vintage. Det kan du absolut få året om, men pionerna är över i säsong i augusti. Vill du lägga en extra slant kan du låta floristen ta hem exempelvis Austinrosor (som är av typen "gameldags trädgårdsrosor".
    Har du tight budget och inte kan/vill lägga mer än absolut nödvändigt, så ger du floristen fria händer inom stilen, färgerna, käslan och budgeten och ger därmed möjlighet att komma över blommorna till bästa priser (specialbeställningar har en tendens att bli dyrare, då odlarna får större makt över priset snabbt uttryckt)
    Buketttypen behöver inte bli dyrare än någon annan normal bukett, utan det handlar mycket om storleken (alltså antalet blommor) förutom hur petig man är med exakta sorter.

    Jag brukar tipsa om Dahlior ihop med stora rosor efter pionsäsongen när man är ute efter den känslan. Hortensia skulle också passa, och tisteln i den första buetten, Eryngium, finns också då, och jag tycker den ger lite edge åt en sådan bukett, så den inte bli för tam trots romantiken och fluffet.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Den översta buketten kan jag nästan svära på är konstgjorda blommor.


    Sara1991 skrev 2013-07-04 19:33:13 följande:
    HelenaFredrik: Hej :) ska försöka svara så gott Jag kan . Bild 1 har Jag faktiskt aldrig sätt nåt liknande tidigare, så är nog nåt ganska ovanligt .
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Popruta skrev 2013-07-04 20:38:07 följande:
     



    Stilen och färgerna är ju helt utmärkta för tiden du ska gifta dig, då höstblommorna börjat komma. Flera av blommorna som syns i buketterna är ju just säsongens blommor, som astrar, dahlior, ringblommor etc.
    Jag skulle påstå att den med dahlior och rosor och orange band utan vidare går att få ihop för en femhundring-den är dels rätt liten och är dessutom inte några särskilt dyra blommor i. Tar man bort kallorna ur den nedre så är det samma sak där. Den allra första, med mer grönt i och ringblommor, går också om du avstår orikidéerna och anpassar storleken efter din budget.
    Det bästa du kan göra är att lämna blomvalet fritt åt floristen och hålla er till färgerna och stilen. Då kan hon fynda det bästa för dagen och slippa fördyrande specialorder, vilket ger dig mer blommor för pengarna. Det finns många fina blommor som kan passa in-åt dagspris och kvalité avgöra.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Cammyr skrev 2013-07-09 11:23:13 följande:
    Hej sara! :) Tack sa jattemycket for svaret! Dum fraga (jag vet inget om blommor) den vanligaste (erm billigaste ;)) sorten, heter den nagot speciellt? Alltsa, vad bor jag fraga om? Och, vara table decorations kommer vara sma flaskor inlindade i garn (min h2b ide :D) Hur manga rosor tror du det skulle bli fint att ha i varje flaska? Kanske lite svar fraga... Tacksam for din hjalp :) Vi gillar ganska enkel stil, inte mycket fuss! :)
    Ta med dig en flaska till din florist och beställ med hennes hjälp rosor. Lämpligen köper du dem i hela buntar och tar hand om varuvården själv, då bör du få ett bättre pris än styckepris för blommor som butikspersonlaen lagt en massa tid på. Det är inte sorter som avgör pris, utan vilken kvalité blomman har. Samma sort kan komma i många olika stjälklängder och ha olika kvalité för övrigt.
    Chicita skrev 2013-07-09 11:36:43 följande:
    Hej jag är ingen florist och Sara kommer säkert att ge er ett bättre svar.
    Men om ni bara vill ha något enkelt och billigt på bordet så skulle jag valt en billigare blomma än rosen. 
    Visst en enkel ros kan vara jättefin i en vas. Men jag skulle hellre ha 1 gerbera eller kanske 2 germini i vasen istället.
    Fast gerbera är faktiskt ofta ganska dyr-ofta dyrare än rosor, Germini ligger ju lägre i pris, men jag tror det går bra att få buntar med rosor till vettig kvalité för samma pris eller lägre. Om vi bara pratar pris alltså. Sedan är ju resten en smaksak.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    ThereseV skrev 2013-07-09 22:13:57 följande:
    Vi åkte och hämtade dom direkt från floristen och körde med dom raka vägen till frisören, så dom borde ju ha haft optimala förutsättningar på det sättet.. just därför kändes det lite skumt att dom började bli bruna innan jag ens var ute därifrån. Tills på kvällen hade jag inte räknat med att dom skulle se helt fräscha ut i alla fall. (Lite läskigt dock att dom blev helt geggiga efter en halv dag..) Inte så att det var hela världen, frisyren såg bra ut ändå, jag var mest fundersam.  
    Jag tycker blomman ser ut att kunna vara frostskadad-dvs de kan ha förvarats för kallt eller blivit för blöt.
    De ska inte se ut sådär-en ros som är rätt vattendragen och av bra kvalité kan utan vidare ligga som dekoration på ett bord eller sitta i en frisyr whatever, utan att bli sådär. Den slokar ju inte-som av vattenbrist,  men någon skada har den. Hade du likadana blommor i buketten och blev även de sådär?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    20140222 skrev 2013-07-09 15:04:11 följande:
    När man fått din brudbukett. Hur kan man bevara den sen? Jag vill gärna kunna bevara min och ha som minne sen.
    Konsten att konservera en bukett är det i stort sett ingen som längre ägnar sig åt. det har blivit fullständigt omodernt och dessutom är det väldigt kostsamt, eftersom man måste montera ner hela buketten, torka varje enskild blomma i speciell sand, för atts edan försiktigt avlägsna all sand inannman återigen moterar ihop buketen och fäster upp den i en ram under en glaskupa. Det blir dessutom sällan särskilt vackert eller likt ursprungsbuketten, då det döda materialet aldrig kan komma i närheten av de tlevande.
    så, ytterst få florister kan ens den här tekniken, och de som kan har slutat erbjuda tjänsten eftersom det är lögn att få betalt vad man behöver för att gå med vinst på det-det tar lång tid!

    Att bara torka genom att hänga buketten uppochner blir ju som det blir-även den typen av torkat känns väldigt 80/90-tal.

    Mitt stående tips för att bevara sin bukett är:

    Se till att ta bra närbilder på buketten och dra sedan upp väl vald(a) på canvas så får du en mycket vacker tavla där känslan komemr fram på ett fint sätt

    Se till att maken har koll på blomsorterna och hinta om hur romantiskt det vore att få just en sådan bukett på kommande bröllopsdagar-då får du varje år chansen att njuta din bukett ännu en gång-helt levande.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

     


    Cammyr skrev 2013-07-10 11:55:36 följande:
    Hej hej igen sara! Jag är verkligen inte bra på det här med blommor, gillar gerbera idéen chicita berättade om dock (tack :)) men finns det några andra fina vita blommor, helst lite större, också som skulle se fint ut i en flaska på borden? (har hjärnsläpp;)) Är sugen på att blanda lite olika blommor i våra flaskor. Tack för hjälpen!
    Hortensia är ju härliga, bulliga blommor somger mycket på varje blomma. De finns i vitt, rosa, blått och även flera "smutsade" kulörer där färgerna vandrar mellan limegrönt till brunrött och ibland med lila eller blå inslag. Därför tipsar jag om den även till den vintageinspirerade. Dessutom finns det flera trädgårdssorter av hortensia och viburnum där man om någon man känner har, säkert kan få plocka klasar. Snöbollsbuske och klätterhortensia är exempel på rikblommande sorter. 
    Jag tycker också du ska titta på Astilbe som en variant som ger lite annat uttryck och blandar sig fint med andra blommor. Även ddet går att hitta i trädgården om du har någon sådan kontakt.
    Blivande Brud 2014 skrev 2013-07-10 13:31:38 följande:

    Hej.


    Jag kan väldigt lite om blommor :) Finns det någon som kanske har tips på blommor som passar under Augusti månad (tidigt på månaden). Jag är ute efter blommor med lite lantlig eller vintage stil. Gärna i vitt eller pastel liknande färger. Och igentligen, vilka blommor finns under Augusti månad över lag?


    TACK! :)


         

       Olika exempel på Hortensia
       
    Astilbe finns också i olika färger.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    sommaren13 skrev 2013-07-15 16:28:16 följande:
    Dom hade tyvärr slutat konservera blommor
    Japp. De och ett par till var nog de sista jag kände till förut och jag har inte hört någon annan som tycker att det rent affärsmässigt är någon idé att hålla på med längre. Det efterfrågas nästan aldrig och lönsamheten är noll-en sådan tavla skulle behöva kosta många tusen idag för att det skulle bli någon vinst för företagaren.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    sommaren13 skrev 2013-07-15 16:36:26 följande:
    Jaja får bli fina kort av buketten istället
    Det brukar jag alltid ha som mitt tips-ochjag tror i längden att det blir bra mycket bättre, ärligt talat. Efter ett par år är den där konserverade buketten inte fin längre, om den ens var det från början.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)