fiskin skrev 2013-05-03 10:27:38 följande:
Hej! Jag gifter mej den 8 juni (ja, samma dag som vår sessa, men vi valde 4 mån innan :-P), och min favoritblomma är liljekonvalj och jag hoppas av hela mitt hjärta att den finns att plocka då, antingen i Värmland eller Dalarna (troligtvis då det är sen vår). Jag tänkte mej en enkel liljekonvaljbukett med lite blad, men har du andra detaljer i en sån enkel bukett som man skulle kunna ta in? Tips på hur man binder en egen sådan bukett eller är det helt att rekommendera att nåt proffs gör?
Då liljekonvaljen luktar lite för mycket för att ha inomhus på borden så undrar jag om du har förslag på annan vit eller rosaaktig blomma (ej ros) som man kan ha på bordet inomhus tillsammans med murgröna nedstucken i oasis i någon snygg vas/kruka/arrangemang (som ännu ej är bestämt)? Temat på bröllopet är väldigt naturnära då vi har stubbar som tårtfat och lite blåbärsris m.m. som detaljer.
Så tacksam för hjälp!!
Hej :) Är alltid jättesvårt att uppskatta när blommorna ute kommer att blomma , de beror ju helt på hur vädret är. Men eftersom våren blivit så sen iår så har du helt klart oddsen på din sida:) De beror ju lite på vilken sorts bukett du vill ha och så, men vill du ha en egenplockad bukett med bara liljekonvaljer så tror jag absolut att du skulle kunna göra de själv :) Men du bör vara medveten om att blommor man plockar i naturen inte håller i närheten lika länge som dom odlade blommorna vi säljer. Våra trädgårdsblommor är inte odlade för att klara sig själva , de ska sitta på sin buske/planta. Medans de blommorna som säljs i butik är specifikt odlade för att klara att stå i vas i 7-14 dagar ung. Så risken är såklart att blommorna kommer att bli vissna under dagen . Men plocka blommorna dagen innan du ska binda buketten, gör ordrentliga snitt med vass kniv, sätt i iskallt vatten och gärna förvara dem svalt så håller de förhoppningsvis :)
De finns massa härliga ängslika blommor under denna årstid :) kolla upp: lejongap, sommarriddarsporre, stjärnflocka, lövkoja, flox osv :) Blanda lite olika sorters blommor med green bell eller alchemilla och så kanske lite blåbärsris eller bräken :) tror de kan bli superfint :)