Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
TAck för hjälpen!
malaina : Hej :) vilken sorts bukett har du tänkt dig :)
Hej :) ska försöka att svara på alla dina frågor så bra jag kan :)
Åh vad fint, tror att de kan bli supervackert ! När jag hör vart ni ska gifta er och temat så skulle jag valt en svalare färgskala för att matcha temat. Jag hade gjort en handbunden tight bukett i vitt, ljuslila, mörklila . De man ska tänka på när de gäller färger är att skilja på varma och kalla färger.Rött, orange, gult, rosa och brunt är varma färger medans Grönt, blått, turkost och lila är kalla färger. En röd färg som har gult i sig drar mot orange och är varm. En röd med blått i sig blir lila och känns kall. Så för att skapa en mer harmmonisk bukett så blandas oftast inte varma och kalla, men de beror helt på vilket intryck man vill ha :) Till den miljön som ni har valt så skulle de passa bäst med kalla färger , skulle man välja ex en gul färg så tror jag att de kommmer skära sig lite. Men de är som sagt inget måste utan bara riktlinjer som vi florister går efter för att skapa harmoni i buketten.
Typiska säsongsblommor för februari är exempelvis: ranunkler, anemoner, hyacint, tulpaner och andra lökväxter :) Blommor som jag tror skulle passa din beskrivning är : Kallor, Rosor, orkideer absolut, anemon eller ranunkel, prärieklocka , hypericum mm. De är blommor som inte är så fluffiga och gulliga utan lite mer stilrena i sin utformning.
Eftersom du inte vill ha någon stor bukett så tycker jag du ska satsa på en tight handbunden brudbukett ung 20 cm i diameter( de är den vanligaste storleken) , men de beror så klart lite på hur lång du är, vilken sorts klänning du ska ha och vilken sorts kroppform du har . Allt sånt lägger man in i räkningen när man planerar buketten, allt för att få bästa möjliga helhet:)
Har bifogat lite bilder som visar lite av dem ideer jag framförde ovan , för mer bilder kika på de bilder jaag lagt upp i tidigare inlägg i blå och lila färgskala:)