• DMV

OK med endast latino-musik på bröllop?

Vi ska gifta oss snart och har lite funderar på musiken. Vi har latinamerikansk bakgrund och många (minst hälften) av gästerna också. Sambon och jag tycker jättemycket om att dansa, han lärde sig faktiskt att dansa för min skull och nu älskar vi att dansa salsa, cumbia och merengue. Vi hade tänkt ha blandad lugn musik under middagen och sen en blandning av salsa, cumbia och merengue efteråt för att dansa. Det är det vi dansar och alla vi känner som vi vet kommer ställa sig upp och dansa, dansar också bara till det. Vi kommer ha väldigt blandade åldrar, de yngsta är ett år och de äldsta är över 80 ;) Hela familjen alltså! I latinamerika är sådan här musik uppskattad av alla åldrar, allt från tonåren till gamlingar. Men nu har vi fått kommentarer av två personer som tycker att folk (ej latinos) kan känna sig utanför om det bara är latinamerikansk musik.. Tror ni det kan stämma? För oss blir det lite konstigt att spela populär musik som spelas på radio och på klubbar, för det är som sagt så blandade åldrar så det blir lite konstigt att plötsligt stå och "dansa" till sådana slags låtar, då skull väldigt många ändå känna sig utanför.. BLÄÄ! :P Vad tycker ni?

• Svar på tråden OK med endast latino-musik på bröllop?
  • Fial8

Jag tycker att ni ska spela den musik ni tycker om och gillar att dansa till :) Det går ju faktiskt att dansa lite "fridans" till den musiken om man vill röra på benen men inte kan de riktiga stegen. Kanske att några lär sig lite nya steg också under kvällen! Om jag gick på ett bröllop där två personer med latinobakgrund gifter sig skulle jag inte tycka att det vore det minsta konstigt om det spelas salsa hela natten, konstigare vore det med typ Vikingarna ;)

• TheD

Jag skulle älska det! Och vara den som är på dansgolvet.

• Chicita

Jag är både för - och mot...

Jag är för - för att jag tycker att det är viktigt att bröllopet och festen speglar brudparet. Att det finns en tanke bakom allt och att det liksom är en röd tråd som leder tillbaka till brudparet.
    Det är också musik som (du också säger) är liksom ålderslös. Och det är bra.
    Man kan dansa till det även om man egentligen inte kan dansa, bara genom att vara uppe och skaka loss lite till rytmerna.

Jag är emot - för att jag tycker att det är bra om man har en bra musikblandning så att det verkligen finns något för alla smaker. Både modernt, bugg osv.
    Men jag skulle nog ändå inte protestera om ni bara spelade latinomusik. Jag kanske skulle fundera "blir det inte en bugglåt snart?" Men så länge jag kan se er på dansgolvet när ni släpper loss och dansar så hade jag inte blivit allt för ledsen över att inte få bugga Flört 

• DMV

Tack för era svar :) Ja jag tänkte också så, att om man kan stå och röra på sig till "vanlig" musik så går det ju lika bra med salsa. Jag vill såklart att det ska spegla oss, men också att folk ska ha det trevligt såklart, annars är det ju ingen poäng med gäster :P De flesta jag känner skulle nog tycka det var trevligt med latinamerikansk musik men man vet ju aldrig... Hade varit kul att köra en liten salsalektion någon gång under kvällen hahaha!

• Kaffegrus
    DMV skrev 2013-05-02 20:44:06 följande:
    Tack för era svar :) Ja jag tänkte också så, att om man kan stå och röra på sig till "vanlig" musik så går det ju lika bra med salsa. Jag vill såklart att det ska spegla oss, men också att folk ska ha det trevligt såklart, annars är det ju ingen poäng med gäster :P De flesta jag känner skulle nog tycka det var trevligt med latinamerikansk musik men man vet ju aldrig... Hade varit kul att köra en liten salsalektion någon gång under kvällen hahaha!
    Ja, men kör salsalektionen  

Vi har gått salsakurs några umgångar nu och tänkte få någon hålla en liten lektion under minglet medan vi fotas. Minglet ska dock vara ute och jag tror det blir för varmt och vårt band spelar nog inte salsamusik..

Var på ett julbord en kväll med latinotema där de hade en salsalärerinna som kom, en julpinata, jultapas med mer. Kan garanterat översättas till bröllop.

Jag skulle älskat det som gäst. Speciellt då ni båda har det i er bakgrund.
  • karamell

Jag tycker ni ska köra på latinamerikanskt musik endast! För den ena tycker jag att det är den bästa musiken som finns, och den bästa att dansa till.

Det är dessutom ert bröllop och ni ska ha det som ni vill och det ska vara personligt för er, skit i vad dessa 2 andra tycker skulle jag säga, och kör på ert race! Låter som att det kommer bli en jätteskoj bröllop med mycket kärlek och dans! 

• karamell

Vi kommer att ha ganska mkt latino-musik på vårat bröllop trotts att ingen av oss är latino, jag är bara lite smått förälskad i språket, kulturen, musiken och dansen! 

• afturelding

Jag har varit på flera bröllop där det varit liknande musik, vi har en del ingifta italienare på min fars sida som tycker om att dansa. Jag har alltid tyckt att det varit väldigt roligt, men då är jag en sådan som, sväljer det mesta i musikväg också. Jag skulle nog valt att slänga in något annat också, men ha merparten latinamerikanskt. 

• Alyllyra
    DMV skrev 2013-05-02 20:44:06 följande:
    Jag tycker ni ska försöka klämma in en lektion under dagen. Vi tänkte göra samma sak fast med folkdans, jag har en ingift morbror som är duktig på att dansa, så vi ska höra om han kan tänka sig att hålla i en lektion.
    Vi har dock en hel "bröllopshelg", så den kläms nog in på fredagen. Kan bli knepigare om det bara är den dagen. Men det kanske kan funka efter vigseln om ni är iväg och fotas eller under någon annan "dötid".

Salsamusik är ju jättekul att dansa till, även om man inte "kan", men det kan bli ännu mer drag på golvet om folk känner att de har lite nya övningar att testa på  
  • Tin

Är det någon musik som får även "stela" människor att ofrivilligt vicka på höfterna så är det just lationomusik! Kör på med de latinska rytmerna säger jag! :)

• kitkät

Jag är, precis som Chicita, både för och emot! Det är viktigt att musiken speglar er, men samtidigt så tycker jag att det är viktigt att tänka på gästerna också, så att det finns något för alla smaker och åldrar. 
    Men eftersom dom flesta av era gäster har latinamerikansk bakgrund och är bekanta med latino-musik så är det ok, tycker jag. Men om ni har en många "övriga" gäster, så tycker jag faktiskt att ni ska försöka få in lite annan musik också. 
    Visst, man ska köra på det man själv gillar, men man vill ju förhoppningsvis också att gästerna ska kunna släppa loss och ha kul! 

Jag & min fästman ska hålla ett syrianskt/svenskt bröllop och även om min fästman är svensk så älskar han syriansk musik och att dansa till det. Även hans familj och kompisar tycker att det ska bli jättekul och spännande att dansa till syriansk musik (vi kommer ha ett syrianskt liveband),  men vi har ändå valt att anlita en Dj som ska spela svensk/västerländsk musik så att dom svenska gästerna får lite av "sin" musik också. 
    Och vi har inte valt enbart musik som vi gillar, utan har valt att göra en lista med olika genrer etc.  

Svar på tråden OK med endast latino-musik på bröllop?