• macyaway

Förvirrad om present eller pengar som bidrag till det nya paret

Hej, jag ska gifta mig i Agusti både i mitt hemland och här i Sverige.

Det jag är väldigt förvirrad är hur det går till här med det som bruparet får från gästerna.... nämligen i mitt hemland så ger man pengar till dem som har gift sig, så att dem i princip kan betala av bröllopet och fixa till ett Honeymoon. Och i Rumänien så vanligtvis sparar man ihop 2 månaders lön eller så, vilket motsvarar som en lämplig bidrag till det unga paret för att starta deras liv tillsammans. Själlvklart så skriver man upp vilka man har haft på sin bröllop och sedan när man går tillbacka så ger man ungefär motsvarandet. 

Det jag är förvirrad med, är gällande Svenska bröllop. Hur ger ni presenter, hur mycket ska dem kosta? Jag vill helst inte ha presenter då jag har inte vart att förvara dem..... Samt så insåg jag att detta kuvär avgift blir nästan som en restaurang kvitto typ.... och har förtsått att om det är 250:- per person så vissa går inte.
    Men är det någon tanke alls ni brukar ha med att "man faktist hjälper till och ger en bidrag till det unga paret på deras start i livet"?

Vi kommer att servera fika och kall skuret med grönsaker ost och små plock som appetiser, purjolök soppa med krutong, och ungerska koldolmar. Torta och kaffe samt vin till dem som har lust att dricka.  Kommer jag att få 100 snåla riksdalar så är det kanske inte värt att ha en bröllop i sverige med tanke på att i Transylvanien tjänar man typ 1 till 2ooo per månad och ger 2 månaders lön.... här tjänar man mycket mer och ..... mjo...förvirrad

• Svar på tråden Förvirrad om present eller pengar som bidrag till det nya paret
  • Angelica och Engin

Oj..

du får nog räkna med att få mindre än 2 månads löner jag kan tänka mig att det vanligaste är 500-1000:- för ett par om man inte är väldigt nära paret då har vi lagt 5000-7000:- men det är långt ifrån vanligt.

man får nog räkna med att ett bröllop kostar mer än vad man får iallafall i pengar.

Vår kuvert avgift ligger på ca 1700:- p.p inklusiv alkohol och vi räknar inte med att få något över huvudtaget utan är bara tacksamma för att folk vill dela vår stora dag.

Om du inte vill ha 2 bröllop eller om folk kan tänka sig att åka till rumäninen kanske det blir bättre/billigare att bara ha ett?

Ni kan ta ut en kuvert avgift som ni känner täcker upp era kostnader för bröllopet.

Det måste kännas rätt för er

• Aniara4

Ja, traditionerna när det gäller presenter skiljer sig ju ganska mycket mellan olika länder, men också mellan olika familjer och umgängeskretsar - och individer i samma krets. Vissa ger betydligt dyrare presenter än andra, helt enkelt.

Som jag ser det (utifrån min svenska uppfostran och tradition) har presenterna ingen som helst koppling till bröllopsfesten. Brudparet bjuder släkt och vänner på fest för att de vill fira tillsammans (och oftast har man inte heller så väldigt många gäster som i många andra kulturer), och officiellt förväntar man sig inga presenter utan det ska liksom vara en glad överraskning i så fall. (Inofficiellt är det klart att man blir lite förvånad om någon av gästerna struntar i att ge en present, men det är inte fint att låtsas om i så fall.)

Presenter ger man för att lyckönska brudparet, egentligen oavsett om man är inbjuden till bröllopet eller inte. Jag har skickat bröllopspresenter t.ex. till kusiner som haft ett litet bröllop med bara närmaste familjen, och vi fick även ett par bröllopspresenter från personer som inte var inbjudna.

Presenten behöver inte alls vara dyr. Oftast ger t.ex. föräldrarna ganska dyra presenter (eller mycket pengar, om man har pengagåvor), medan mer perifera bekanta kan komma undan med något symboliskt. En vän till mig som inte har så bra ekonomi gav oss en hemmagjord sak som inte kostat mycket i material, utan mest i tid och arbetsinsats. Vi blev minst lika glada för den som för något någon rafsat till sig i en affär!

Så nej, du kan nog inte vänta dig dyra presenter eller mycket pengar från era svenska gäster. Vi har inte den traditionen helt enkelt. Kanske har det att göra med självständighetsidealet, man ska inte ligga andra till last utan vill man ha fest får man minsann stå för den själv. Och då ska man inte bjuda större än man har råd med.

Om ni väljer att ta ut kuvertavgift är det viktigt att den inte är större än MAX den faktiska kostnaden för maten för varje gäst. Det finns lite olika syn på kuvertavgift (som vi har sett i diskussionerna här på BT), en del blir upprörda och tycker det är hemskt att ta betalt av gästerna, andra tycker det är helt ok och betalar gladeligen för att få gå på fest. Försök pejla lite bland era svenska gäster hur de ser på saken.

Men det viktigaste är att inte se bröllopet som något man ska dra in pengar på. Ett svenskt bröllop innebär att brudparet (ok, i enstaka fall deras föräldrar) är de som bjuder gästerna på en fest, utifrån sina förutsättningar och ofta efter långt sparande. Eventuella presenter ska ses som en oväntad bonus. 
    Ni kan önska er pengar, helst då till något specifikt som t.ex. bidrag till bröllopsresan, men förvänta er inga stora belopp. 500:- från ett par med hyfsade inkomster brukar väl ses som hyggligt.

• Marjasinus

Intressant ämne!

Många svenskar nuförtiden gifter sig när de redan är etablerade par, sambor och kanske t o m redan har barn. Det där med att vuxenlivet skulle starta iom vigseln har vi nog gått ifrån ganska mycket. Man anordnar en fest för att fira vigseln och det är sällan något man går med vinst på.

Kuvertavgifter kan ha en avskräckande effekt, önskar man sig pengar i present så är hur mycket folk är villiga att ge är svårt att säga, det är så olika från folk till folk. 

• stormhelen

I vanliga fall så ger man inte pengar i Sverige till brudparet utan prisenter (om nu inte brudparet ber om bidrag istället för prisenter. Något som är temligen "nytt").

Däremot så är det inte ovanligt att man tar en kuvertavgift för maten. Det varierar från brudpar till brudpar.

Angående prisenterna så har vi gjort så att vi gjorde en önskelista som lagts upp på en sida. Den funktionen finns här på BT, som heter "önskelista". Där kan man lägga upp de olika produkterna, vad de kostar, vart man kan hitta dem osv.  Gästerna kan då gå in och boka den prisent som de vill köpa till brudparet. På så sätt så får man det man vill ha och man undviker dubletter.

Prisentlistan bör innefatta produkter som är i varierande prisklasser, så att det ska passa alla plånböcker.

Hoppas att det var till någon hjälp.

• CoG

De flesta som gifter sig i Sverige har ju redan startat sitt liv tillsammans och har mycket av det dom behöver i sitt gemensamma hem.

Man ger det man ha möjlighet med, alla har inte hur mkt pengar som helst att lägga på presenter.

Jag är glad att de som kommer faktiskt kommer, att dom tar sig tid och vill dela dagen med oss.
    Det är den enda present vi önskat oss

• CoG

Om ni har släkt i Sverige som ni skulle vilja dela er stora dag med, då är det ju värt att även fira det hela i Sverige.
    Men om ni inte vill att det ska kosta något och om det inte är värt att ha en sådan tillställning om ni inte får tillräckligt mkt i present, då är det nog bättre att bara ha bröllopet i Rumänien.
    Sen kan ni ju önska att svenska släktingar har råd och möjlighet att ta sig till Rumänien då ni gifter er.

Tydligen tjänar vi mer här i Sverige, men då kostar kanske mat, boende osv mer också för jag upplever inte att många skulle kunna spara två månadslöner och ge bort i present till ngn som gifter sig.
    Det är inte ens många som har två månadslöner på sparkontot att anv om det skulle hända ngt med huset eller så.

• PMB

Det vanligaste jag varit med om är bidrag till bröllopsresan och kuvertavgift när det handlat om pengagåvor. Och som många sagt i Sverige har de flesta redan startat livet tillsammans så det är inget man ger bidrag till. Om man ger bidrag är det oftast i form av delar av servis osv, dvs presenter snarare än pengar.

• jimmyojennifer

Oj, två månadslöner i present! Som skrevs här ovan så brukar högre löner betyda mer utgifter, vilket leder till mindre pengar kvar i plånboken.
    Jag tror inte jag känner någon som skulle kunna ge bort två månadslöner.

Som många andra skrivit är det mer vanligt i sverige att ge en liten present, kanske en liten peng men det handlar om ett par hundra kanske. I sverige har vi inte traditionen att pengar(bidrag) från gästerna ska betala för festen och resan utan man bjuder in för att folk ska kunna vara med, men man står själva för kalaset.

Om ni vill ha festen i Sverige också får ni nog räkna med att få en liten present eller ett litet bidrag bara. Det handlar inte om att det är "snåla 100 kronor" utan det är så det är oftast.

Framtiden är den du själv skapar
  • Chicita

Rent generellt så kan man väl säga att om man bjuder in till något så förväntar man sig inget tillbaka enligt Svensk sed.
    Sen finns det andra traditioner som säger att man inte ska komma tomhänt till ett kalas, och det brukar dom flesta gå efter. Men då rör det sig om en mindre gåva.
    Man brukar prata om att gåvan "ska" motsvara ungefär vad man har kostat som gäst. Men det finns absolut inga regler där och det vanligaste är presenter för ca 200-500:-
    Presenten ska vara ett tack för att man blev bjuden helt enkelt. Något man ger av omtanke.

Men att gå plus på ett svenskt bröllop är nog oerhört ovanligt. Så om ni vill bjuda in till ett svenskt bröllop så får ni nog räkna med att ni får stå för kostnaderna helt enkelt. Och om ni inte har råd med det utan att räkna med bidrag från gästerna, tja då ska ni nog inte ha någon bröllopsfest här.

Jag tror också att ni får räkna med att om dom Svenska gästerna måste resa långt (speciellt till ett annat land) så kommer ni inte få några gåvor alls av dom, eller väldigt små.
    För man brukar räkna med att alla utgifter som gästerna har för att kunna närvara - är en sorts gåva till brudparet... 

• Kalaspinglan

Som andra redan skrivit, så är det nog väldigt få i Sverige/de nordiska länderna som ger två månadslöner i bröllopspresent. Jag tror dessutom att det är ganska få brudpar som faktiskt VILL att gästerna ska ge så stora summor i present. Jag skulle t.ex. tycka det är pinsamt att få så mycket pengar av någon gäst, och verkligen inte vilja ta emot hela summan.

Vi brukar ge ca 500 kr om vi ger pengar i bröllopspresent. Tror 500-1000 kr är ganska vanligt (per par).

Jag har aldrig varit på ett bröllop med kuvertavgift, så jag tror praxis angående det varierar mellan regioner och bekantskapskretsar.

Svar på tråden Förvirrad om present eller pengar som bidrag till det nya paret