Inlägg från: macyaway |Visa alla inlägg
  • macyaway

Förvirrad om present eller pengar som bidrag till det nya paret

Hej, jag ska gifta mig i Agusti både i mitt hemland och här i Sverige.

Det jag är väldigt förvirrad är hur det går till här med det som bruparet får från gästerna.... nämligen i mitt hemland så ger man pengar till dem som har gift sig, så att dem i princip kan betala av bröllopet och fixa till ett Honeymoon. Och i Rumänien så vanligtvis sparar man ihop 2 månaders lön eller så, vilket motsvarar som en lämplig bidrag till det unga paret för att starta deras liv tillsammans. Själlvklart så skriver man upp vilka man har haft på sin bröllop och sedan när man går tillbacka så ger man ungefär motsvarandet. 

Det jag är förvirrad med, är gällande Svenska bröllop. Hur ger ni presenter, hur mycket ska dem kosta? Jag vill helst inte ha presenter då jag har inte vart att förvara dem..... Samt så insåg jag att detta kuvär avgift blir nästan som en restaurang kvitto typ.... och har förtsått att om det är 250:- per person så vissa går inte.
    Men är det någon tanke alls ni brukar ha med att "man faktist hjälper till och ger en bidrag till det unga paret på deras start i livet"?

Vi kommer att servera fika och kall skuret med grönsaker ost och små plock som appetiser, purjolök soppa med krutong, och ungerska koldolmar. Torta och kaffe samt vin till dem som har lust att dricka.  Kommer jag att få 100 snåla riksdalar så är det kanske inte värt att ha en bröllop i sverige med tanke på att i Transylvanien tjänar man typ 1 till 2ooo per månad och ger 2 månaders lön.... här tjänar man mycket mer och ..... mjo...förvirrad

• Svar på tråden Förvirrad om present eller pengar som bidrag till det nya paret
  • macyaway

Oh vad härligt med så många svar! Solig
    Tack snälla ni att ni tog er tiden att svara. Det känns som Marjasinus förstog nog bäst det kulturella skillnaden :)

Det är nog inte så att jag förväntar mig något ifrån dem Svenska gästerna, men vill inte bli väldigt förvånad eller till och med sur då det är dags att öppna presenter/kuvär. Och det menar jag mer som, om man kommer då från en kultur där man får en massa pengar i gåva, och man ska ge en massa pengar tillbax då det är dags att gå tillbax Tungan ute 

Egentligen ligger det så: mamma är panshis och får 400 lei- motsvarande  ca 800:- kr, och har ett extra jobb som hon drar in lika mycket ifrån. Pappa är också pansioner, men han brukade jobba för armen så han får in mer. Priserna är ungefär likadana i Rumänien också som här, förutom alkohol och cigaretter. Dem kostar mycket mindre. Vissa gånger har man extrem rea, då blir det billigare när det gäller kläder, men annars är det ungefär likadant. Det som blir skillnaden då är att man har inte råd med att ha lyx och onödiga saker samt kan man inte resa heller. (Menar inget illa till nån, det finns undantag alltid självklart) Så får man en sån ekonomisk konstig dotter som jag (student), som lever på max 3.000 :- månad här i Sverige och har hunnit spara ihop en hel del Oskyldig

Självklart så vill jag att min partner ska kunna fira vårt bröllop också och ha hans nära och kära med, och att vi kan visa upp hur det var i Transilvanien så att man kan ta emot det andra kulturen och sådan. Det skulle inte fungera med att transportera någons familj för det är bara för många personer. Dock är det bra att vara förberedd, och på nått sätt känns det som man får mer bidrag ifrån min sida av familj än det man får här i sverige.... (känns lite orättvis med tanke på omständigheter) men bra att veta i förhand.
    Eftersom det var likadan då mina föräldrar va här och hälsade på så har man mest varit innomhus och gjort saker runt huset, eller vart i närheten. Medans när svärföräldrarna har besökt mina föräldrar så har mamma och pappa fiksat en 3 dagars resa, som dem har spenderat flera månaders lön, men gav en upplevelse av att vara i Rumänien, vilket var det viktigaste för dem. Hur som, det är bra att veta i förhand vilka skilnader det finns så att jag slipper vara sur bara fär att jag inte förstår kulturella skillnaderna Foten i munnen

Tack igen för ert hjälp Solig

• macyaway

Justea, en sak till.... I mitt kultur så dricker man ....(varje dag). Min partners familj gör inte det, jag har aldrig fått erbjuden en glass vin till middagar eller likadan, och det skulle kännas lite konstigt att ta en flaska vin med mig till middagar och dricka själv hahaha-

Vår förlåvning höll jag här hemma hos oss och bjöd på 3 rätters middag, men alla skålade med vatten, förutom min partners morfar som offrade sig att dricka lite vin med mig. Jag tänkte ha lite vin och sådan på bröllopet här i Sverige, men är nästan rädd....Gråter Hur ska man göra då?

• macyaway

Hehehe, nej nej, inte finns de nå alkogolproblem, dem säger bara att dem äkta kristna dricker inte Tungan ute De ju därför jag får aldrig nått när vi är där hos dem och äter middag... Och jag vet inte hur jag ska komunicera det att det är min kultur, men jag känner mig skumm att ta min egen flaska då vi går hos dem och dricka ensam. Min partner dricker ju, men han vågar inte göra det framför föräldrarna Tungan ute sorgligt.

• macyaway

Hihi, tack för svaren, ni är så snälla med att ge råd.

Dem vet ju att det är vårt kultur, pappa har tvingat dem nästan dricka då dem var hos oss, och dem såg att alla dricker, självklart drog dem sig undan och kollade skumt på oss :P Jag känner litegrann som om att jag har inte mycket att säga, för jag får aldrig riktigt något svar, bara en skumm leende och mycket tystnad. Tror jag säger till min partner att prata om det, men han är så feg. Och jag vill inte va den som börjar ändra på saker. Det känns bara lite kränkande att det behövs vara uteslutet alltid för mig att ta nått glas, och känner mig som en sur dumm barn som vill göra motsatsen hihihihihi Tungan ute 

• macyaway

Haha vilka svar. Måste ge det, att det är kul med andra perspektiv.
    Jag dricker så sällan att min stash med hemma gjort vin räcker för flera år... känns lite konstigt att köpa dåligt alkohol fri vin som jag ska smutta på själv ....Tungan ute Får nog tvinga min partner att sluta va feg, eller helt enkelt ge upp min kultur då vi är hos dem.

• macyaway

Wow jag kände mig nästan atakerad där för en stund.... Gråter

Tack Marjasinus för förståelse och att du verkligen verkar förstå min avsikt med detta inläggSolig.

Om någon känner sig sårad av min inlägg så ber jag om ursäkt, jag menar inte klaga, men jag tänkte det är lämpligt att fråga det jag inte förstår.

Jag vet inte CoG hur du lyckades med att bli kär, har du bestämt dig och så blev du helt plötsligt kär eller? Jag vet inte hur ni har tänkt..... Va dock inte orolig jag har hört flera gånger den  kanske *rasistiska per se * komentaren, *gå du och hitta dig en från ditt eget ras, vad vill du blanda rasen för?*, tyvär får man det vissa gånger från släkten med --- Så tack att du/ni också utrycker det så fint och ger mig en skit känsla.

Hur som eftersom det är många nationaliteter i Rumänien som du kanske viste om det: rumänare, ungrare, tyskar och cigenare har kommit långt fram denna rasistiska tänkandet och det finns flera par som har lyckats med att bygga familj och ha en trevlig familj attmosfär. Det tar dock tid att lära känna skilnaderna bland kultur, tradition, sätt att utrycka sig osv, jag har lärt under mina år att det är människan som man älskar inte resten, och för att kunna leva med människan måste man förstå traditionerna osv.

Självklar är jag lite sur att se att dem fattigare ger allt och  dem som har pengar snålar, och  du/ni kan säga att jag är elak eller dumm eller vad som helst, tyvär så känner jag så och jag vill inte be om förlåtelse att jag gör det.

Och självklart är jag någolunda upprörd att svärföräldrarna skiter fulständigt i min kultur eller tradition då vi är där en vecka eller två. Och misförstå mig inte, det är inte att jag har abstinens, för jag dricker mest bara då jag har mens, men *God damn!* jag är vuxen, och har levt på mina egna fötter sedan 20 (ingen brydde sig då jag var fattig, hemlös eller vad som helst, jag har arbetat som en neger och slavat att få det jag har) och visst känns det inte kul att någon bestämmer vad jag får och inte får göra. Familjen är ingen nykterist, du säkert vet om att på 50 talet eller så va det en rörelse om kristendom etc.... => äkta kristna dricker inte (barnen dricker och pappan dricker också då han inte är hem)

Hur som, det va inte min mening att starta en stor gräl och att några kommer med faklor och börja anklaga invandraren av att jag må va fräck och pratar skit, jag med ödmjuka ord hoppades få veta vad och hur så att jag kan förbereda mig framför dagen. Så att jag kan rationalizera och förstå att jag inte behöver vara upprörd över bröllops bidrag och alkohol problemen.

Tackar så väldigt mycket för dem konstruktiva komentaren Solig, och hej, om du tycker att du kommer att göra någons liv bättre med din destruktiv komentar så kör på, det är inte första gången, kommer säkerligen inte vara sista heller, jag verkligen behöver det inte för jag har tillräkligt att bära på redan som det är, men om det gör dig/er glad så kör på! 

Jag tror jag har fått tillräkligt med svar på min inlägg, ska försöka ta bort den nu så att det inte blir ännu mera missförstånd och Gud vet vad för konstigt gräl. Om inte Marjasinus skulle ha svarat på komentarer, tror jag skulle ha börjat böla här som en dum apa, mest för att jag hela tiden behöver må dålig över att jag tänker känner eller ...... ja!

• macyaway

Tack för alla komentarer igen. Hihihihi passionsblomman, jag har läst om det rätt skrämmande faktist och förståelig med alkohol. 
    Jag vet inte varför det spårade ur så mycket detta med alkohol, det är inte att jag behöver alkohol, men på tanke att jag kommer från en sådan tradition och kultur, tanken slåg mig att det skulle vara trevligt om nån nångong kunde fråga mig vad jag vill....  Hur som det är svårt att komma in i en händelse utan att misförstå.

CoG: det är inte meningen att attakera dig tilbacka, men när du skriver till mig att jag gör inget annat än att klaga och klaga, och att jag ska gå gifta mig med en från samma ras, alltså Rumänare när jag är faktist ungersk, så vad ska jag kalla dig? Ska jag säga hej, ursäkta att en svensk och en ungersk rumänare blev kär i varann och att jag vill ha råd för att förstå hur saker fungerar här? Jag kan inte skriva på ett Rumänsk sida, det fattar du väl.... jag gifter mig med ett annat ras, alltså svensk, då är det hanns kultur och tradition som jag behöver förstå för att kunna anpassa mig. Eller vill du att jag ska ta han och flytta till Rumänien. Vad vill du från mig?

Och visst kan jag prata med min partner, men tror ni att han bryr sig mycket om tradition och kristendom och dricka sprit eller inte? Han är atteist, han tycker att kultur och tradition är bullshit och att allt är bra såvida vi mår bra. Med att jag försöker att veta hur jag ska se på saker, är bara av respekt mot hans familj och svenska folket.

SingingFantacia, det är lungt, jag blev bara väldigt upprörd över förslaget om att jag bör gift mig med samma ras. Då behöver jag inte undra, och att då blir det samma bidrag och samma allt som jag är van vid. 

Har fortfarande inte fått veta hur man tar bort en inlägg. Jag antar att vissa saker låter väldigt skumt, är inte så bra på att utrycka mig så jag vill helst ha bort den innan en massa människor utrycker sin hat mot mig. Och inget illa menat med neger, jag har en massa svarta kompisar, vissa kallar mig "Whity" inte har mina tuttar ramlat ner av det. Förstår inte vad är hela dealen med allt det, eller att man inte ens få vara en pepparkaka något längre, eller ha avslutning på kyrkan...känns litegran som svenska kulturen rasar ihop innan jag lär känna den. Men sak samma, jag tycker inte illa om någon, attakerar verkligen inte nån, menar inget illa eller anklagar. Om jag utrycker mig på ett sådant sätt som gör er känna det så ber jag m ursäkt.
    Jag trodde detta sidan är till för att prata om saker man undrar om och för att kunna förbereda sig innan den stora dagen. Katt 

• macyaway

Kalasplingan:
    Det var interesanta räkningar, självklart finns det undantag, men jag och min fästman talade vid, vi skulle inte kunna riktigt klara oss på det man tjänar där Foten i munnen

Men detta gäller inte om pengar, det jag menade var att jag känner mig som en skit att mina släktingar ger allt dem har, och här i Sverige får vi nått om vi får. Och som min inställning, så vill jag ge, jag är inte van att inte göra det. Då blir det att jag tar från min släkt och ger vidare, på något konstigt sätt. Hur som jag bör anpassa mig på något sätt därför frågar jag och ville veta hur det egentligen är. Nu vet jag! Skrattande
    Oh om ni skulle känna mig, jag dubbel ifrågasätter mig själv hela tiden. Men saken är att inget är bra eller fel, tidpunkten är det som avgör det Flört
    Jag försöker lära känna skillnaderna i ert oskrivet norm/regel bok inte klaga på dem. Och visst är det bra att förstå varför gör man vissa saker på ett sätt och inte ett annat.Oskyldig

• macyaway
    Marjasinus skrev 2013-05-11 21:43:48 följande:
    En stor del av anledningen till att man har en ganska hög förmåga att ge andra gåvor är att man har fått gåvor när man själv gifte sig. Det är, som jag skrev tidigare, ett enda bytande av pengar under en livstid. Lägg till att detta är prioriterad fråga i den kulturen och att man har ett medvetet sparande till just detta plus en lägre tilltro till att "systemet" ska ta hand om en så att man tycker att starten på vuxenlivet kräver ett tillskott på kapital.
    Precis, mycket bra skriven! Solig
    Det blir -0+, man går inte back, man bara byter pengar och tar hand om varann, för som sagt, man ska skriva upp, vem gav hur mycket så att man ger dem tillbacka i liknande summa efter 10 år kanske eller så {#emotions_dlg.djavulsk}
  • macyaway

Tack Chicita! Solig

Kalasplingan: I rumänien ger dem det summan för att brudparet ska kunna ha bröllop och kanske en liten resa eller liknande. Jag vet inte hur du räknat på summorna, men det är 2 stora klyftor, vissa får en massa pengar vissa inte alls- kostnaderna stiger om man tänker efter. Till och med jag spenderar mycket mera där nere Skäms

Jag vill självklart inte att nån skulle ge mig en massa pengar, ville bara att på nått sätt blir det lika mycket från båda sidor. Jag är precis 30 och har hunnit arbeta, just nu avslutar vi båda våra studier och ska arbeta igen. Vi kan inte påstå att vi är fattiga, vi har allt vi behöver, men eftersom vi har en massa prylar och vet inte vad vi ska göra med en massa nya prylar, om vi skulle sälja dem så går det ner i värde... det var därför vi ville ha bidrag i form av pengar Skrattande (Man behöver inte lastbil att frakta dem till ställen vi flyttarTungan ute)

Som man säger, det mer man har det mer problem man har. 

• macyaway
    Marjasinus skrev 2013-05-11 22:10:50 följande:
     Men utan att veta säkert tror jag att många bor kvar hemma hos föräldrarna tills dess de är gifta, även om detta säkert också förändrats iom att världen blir mer och mer likriktad.
    Jupp, rätt många bor hemma, till och med efter bröllopet. Dem bor som ett par i föräldrarnas hus, med föräldrarna Solig

Oftanst har man inte riktigt råd med att flytta ut.....
    Min bror va menad att bo med mina föräldrar i samma hus, men han blev ihjälkörd av en som drack, 3 månader efter deras bröllop och 6 månader innan hans son blev född.Gråter
  • macyaway

Haha ni är roliga ni Solig

Jaaa, det skulle bli en massa pengar att festa för och att resa för. osv.

Men min mammas 2 månaders lön plus hennes pansion är 3200:- och vårt dj kostar 3000:- fotograf lika mycket, film och video igen lika mycket osv. Kanske det går lättare att förstå på den nivån? 

• macyaway

Hihihihi, det var roliga samt sanna och smarta komentarer.
    Alvstina, det kommer att bli en bröllop här med, vi tänkt att ha projektor och visa bröllopet hemmifrån, men här gör vi själva dekoration, mat osv.  Va bara orolig om sprit serveringen. Men min partner säger att vi ställer ut spriten likadan som allt annat, och dem som vill dricka gör det annars dricker man läsk, the, kaffe, vatten eller surar.
    Men jag vill skola med vin :D 

Jag fattar inte hur men Marjasinus slår spiken rakt på huvvet varje gång, vad kul att vara förståd!
    hihi, vad kul att läsa saker idag.Solig

Svar på tråden Förvirrad om present eller pengar som bidrag till det nya paret