Tävling! Berätta om bästa frieriet och vinn en ring!
Vi förlovade oss (eller vad min sambo kallar "friade") på juldagen 2012, och vi hälsade vi på mina föräldrar för att fira jul. Ringarna låg i väskan, och sista dagen på besöket hade vi bestämt skulle bli vårt förlovningsdatum. Vi gick in för att äta frukost, jag var så nervös att jag inte kunde prata, viskade till min sambo att jag var alldeles för nervös, han fick ordna det. Så han tog mig i handen, ledde mig till sovrummet, och satte ringen på mitt finger. Jag satte ringen på hans och inte ett ord byttes under processen. Han var nog lika nervös som mig när jag tänker på det, och han ville inte riskera att jag skulle säga nej, så han satte bara dit ringen.
Jag gav honom en puss och sa att jag älskade honom, sedan gick vi tillbaka in i köket. Jag lyckades fortfarande inte säga något, men pressade till slut fram att vi hade något att berätta. Mamma såg ringen, började gråta, pappa och mina syskon förstod ingenting, men sedan började pappa också gråta. Syskonen sa grattis och sedan åt vi frukost innan vi skulle åka hem. (Då åkte vi förbi hans föräldrar och berättade nyheten, varpå svärfar blev övertygad om att han skulle bli farfar, och jag vet helt ärligt inte om han släppt det än.)
Det kanske inte är en historia om en drömförlovning, men det är så typiskt mig, min sambo och våra familjer att det inte hade kunnat gå på något annat sätt. Jag drömde om röda rosor, champagne och att han skulle gå ner på knä, men att sätta ringen på mitt finger och sedan ge mig en puss är mer likt min älskade karl. En riktig norrlänning, handlingskraftig och allt det Han är i alla fall den bästa julklapp jag någonsin fått.