Jag har två systrar, och en kusin som jag står väldigt nära. Vi växte upp ihop, så hon är lite som en syster, fast ändå inte.
När vi hade förlovat oss var jag lite orolig för att prata bröllop med min kusin eftersom hon är singel. Jag ville inte att hon skulle bli ledsen för att jag har någon och inte hon. Men när jag väl fick modet och frågade om hon ville följa med och titta på klänningar så blev hon superglad och nu vet jag att hon är lycklig för min skull. Och jag kan prata med henne om bröllop, att jag är irriterad på min blivande man eller om något som rör henne. Det spelar ingen roll, vår relation har uthärdat mycket mer än vad min relation till min blivande har.
Det jag försökte förmedla med den här lilla historien är att man alltid har tid för någon som står en nära. Jag vet att min syster planerar bröllop (även om hennes sambo inte verkar ha några planer på att fria i dagsläget, men det är en annan historia ) och om hon vill prata bröllop så skulle jag självklart ta mig tid för henne. Det är klart, att om det är kris och panik och kaos så skulle jag ha svårt att släppa mitt eget för att prata om hennes, men jag skulle hitta tid på något sätt. Oavsett vad det handlar om.
Min sambo är också arbetslös just nu, men vi planerar bröllop ändå. För att ha något positivt att se fram emot, något som gör deppigheten nu lättare att leva med. Oroa er inte för ekonomin, det går att gifta sig utan att spendera massor av pengar. Vi kommer be nära och kära om hjälp, om de inte erbjuder sig själva. Vi bjuder inte alla vi någonsin träffat eller umgåtts med, vi bjuder de som betyder något. Jag kommer inte ha någon designerklänning för tre månadslöner, jag kommer ha en enkel klänning (som jag inte hittat än). Det är ju inte ståhejet runt omkring som gör er gifta, det är att ni står där och säger ja till ett liv med varandra.
Kan du säga till dina systrar att du vill träffa dem och fika eller äta middag ihop och bara prata? Mina tjejer får höra sådant ganska ofta, och då hinner vi avhandla allt från pojkar till världsfred under en kväll. Att bara umgås och prata brukar kunna lyfta stora tyngder från axlarna.