• Chicita

Hur gör ni med foto?

Vi hade två amatörfotografer. 
    Men i slutänden kostade det nog lika mycket som en proffsfotograf eftersom vi betalade för 2 nätter på hotell, tågbiljetter (hon bor ca 40-50 mil bort) och kläder för att smälta in bland bröllopsgästerna till vårt historiska tema.
    Den andra fotografen sa nej till betalning i alla fall, annars hade det blivit dyrare än att anlita proffset som vi pratat med innan och som lovade hoppa in och fotografera oss med kort varsel om vi inte blev nöjda med bilderna från amatörerna...

Jag skulle nog säga att fotografierna är en viktig del av dagen. Och jag skulle aldrig överlämna det till gästerna, eftersom det då finns en risk att någon gäst blir så stressad över att vara tvungen att få till fina bilder från hela dagen att den personen i princip går miste om dagen själv.
    Om ni inte har någon vän som är en duktig fotograf så kontakta ett gymnasium eller högskola med medieutbildning och kolla om en (eller hellre 2) studenter skulle vilja dokumentera ert bröllop och ta lite porträttbilder.
    Eller sök upp forum på nätet med fotografer.
    Porträttbilderna kan man alltid ta om senare men resten. Själva vigseln, stämningen, gästerna osv... Det kommer aldrig tillbaka. Och gästernas foton är inte avsedda som annat än minnen åt dom själva, så det är sällan några riktigt bra bilder där 

• Chicita

Jag kanske ska säga att jag röstade på att det är värt att boka ett proffs.
    Vi hade ju som sagt två amatörer. Varav den ena precis hade gått ut en universitetsutbildning i foto och media men aldrig fotat något större evenemang. Och den andra har hållt på med foto i många år, medlem i fotoklubben och gått kurser i fotografi osv osv men bara fotat familjesammankomster...

Och vi hade som sagt kontakt med en proffsfotograf redan. Så det var inte pga priset vi bytte egentligen. 
    Utan vi ville ha lite annorlunda tänk bakom bilderna. Något som inte alla andra hade - eftersom vi hade ett tema som inte alla andra hade.
    Visst skulle säkert fotografen tänkt ut lite annorlunda grejer för oss som inte var så modernt arrangerade. Men vi ville ha någon / några som tänkte "outside the box" eftersom dom inte gjort det innan och inte hade några förutfattade meningar direkt Glad 

Svar på tråden Hur gör ni med foto?