• Anonym (förstörd fästmö)

    Mina föräldrar kommer inte på mitt bröllop

    Jag är så fruktanstvärt ledsen att jag inte vet hur jag ska påbörja denna tråd utan att stortjuta.Mitt stora drömbröllop är planerat den 2 november och inbjudningslistorna är klara med ca 350 inbjudna personer som väntar ivrigt på sina inbjudningskort.   Min familj har alltid avgudat min fästman och sett upp till vår relation. Emellanåt har ett missförståd skett  mellan mig och min fästman och min mamma vilket hon är övertygad om är sanning och inte vill lyssna på några förklaringar. Även om så skulle vara fallet att det var sant- så är det inte en anledning till att dra detta helvete över oss som hon nu håller på att göra. Hon har övertalat hela min familj, pappa och bröder om att avbryta kontaken med mig. Samtidigt som de nu valt att avbryta relationen med oss två har de valt att förpesta vår vardag så mycket de bara kan med hot och dylikt gentemot min fästman som modigt håller sig kvar med mig. De har sagt att de inte godkänner detta äktenskap, och att de ska göra allt i sin makt för att se till så att vi gör slut. De har avbokat vårt band till bröllopet och ringt upp släktingar för att tala om för dem att de inte vill att de inte kommer på vårat bröllop. Jag, min fästman och hans familj är förkrossade och förstår inte hur dessa människor kan göra såhär. Vi är helt enkelt i chock över att mina föräldrar som jag växt upp med i 23 år kan agera såhär och försöka förstöra det som skulle vara mitt lyckligaste år. De har sett mig i 6 månader stråla av lycka med mitt livs kärlek i planerandet av vår stora dag med bokning av lokal, köp av klänning, bokning av band, transporter, kyrka- allt är klart! Och nu försöker de ta det ifrån oss.  De gör allt de kan för att krossa våra liv och jag börjar långsamt känna att de börjar lyckas.  Min man är syrian och jag är serb. Jag vet inte hur jag ska göra med kyrkan eller lokalen. Det känns så fruktansvärt sorgset att det på brudens sida nu kommer sitta cirka 20 personer, medan det på min mans sida kommer att sitta 200 av hans släktingar och vänner. Vi har även bokat ett syrianskt samt ett serbiskt band. Vad ska jag med det serbiska bandet till när det inte kommer vara några serber på bröllopet?  Det kommer inte finnas någon på min sida som kommer att hålla tal, vilket var planerat att min mamma och moster skulle göra. Min pappa får inte komma av min psykotiska mamma för att hon då hotar med skiljsmässa, och för att hans heder inte tillåter honom att komma utan sin fru, vem ska ta mig till altaret?      Jag är så fruktansvärd ledsen och siken och vet inte hur jag ska lösa detta nu. Det känns som om jag lever i en mardröm som jag inte kan vakna ur. Allt skulle ju vara så himla bra, och det vände på en dag.

  • Svar på tråden Mina föräldrar kommer inte på mitt bröllop
  • Anonym (Vilken röra)

    Så sorgligt! Vad är det som hänt mellan dig och din blivande man som din familj tagit så hårt?

  • Anonym (Föräldrar)

    Normala föräldrar beter sig inte så! Beklagar att du har mentalt ostabila föräldrar! Koncentrera dig på din kommande familj, din blivande man som alltid kommer stå vid din sida. Dina föräldrar kommer en dag ångra sig

  • stormhelen

    Oj, det var dramatiskt att bryta med er och aktivt förstöra för er oavsett vilka meningsskiljaktigheter som ni har.


    Oavsett om det beror på "heder" eller inte så tror jag ändå att de kommer att ha en stor saknad efter sin dotter om de väljer att gå den vägen som de nu har inlett. Du har ju endå varit en del av deras liv i hela ditt liv fram till nu, och det kan man inte bara rasera oavsett vad man säger.


     


    Jag säger som de andra, vill de inte lyssna på några förklaringar och beter sig på detta vis mot er så strunta i dem (även om det är super jobbigt) och konsentrera dig på din blivandes familj som du gifs in i.


    För därifrån får du kärlek och stöd just nu.


    Förhoppningsvis så inser dina föräldrar (och släktingar) sitt misstag och bryter osämjan de skapat så att ni en dag kan återförenas.


     


    Kramisar till er båda!

  • FruForsmark

    Man beter sig inte så. Ens barn är ens barn oavsett vad de gör och vilka misstag de begår. Man slutar inte älska och värna sina barn för det. Har du bra kontakt med andra släktingar som du kan få stöd hos och som kan mäkla fred med din mamma? Har du en bra relation med din pappa i övrig som gör att du kan träffa och prata ut med honom? Jag hoppas det löser sig till det bästa för er!

  • filibustern

    vänta va? varför denna plötsliga vändning undrar jag? från att de har avgudat din fästman (med vissa missförstånd, som kan vara helt normalt) till att totalt bryta kontakten och sprida skit och hot kring allt och er??? 

  • blivandebrud

    Sitter här och smågrinar för att jag vet hur det känns när man inte har föräldrarnas stöttning.

    Jag själv är syrian och min fäsman är libanes, våra "konflikter" som vi har mellan varandra är småsaker som både mina o hans föräldrar har överseende med. De brukar oftast skratta bort det  vi bråkar om för det är så vanligt förekommande inom äktenskap, säger dom.  Men att min familj plötsligt skulle vända sig emot oss vet jag inte riktigt vad jag skulle göra. Är det något speciellt som har hänt som har lett till detta? Isåfall nått jävligt stort antar jag? OM det inte hänt något utan bara blivit så, så tycker jag du borde gå till dina föräldrar, utan din man och reda ut saker och ting. Berätta för de att det är DU som ska leva med mannen hela livet och inte de och ta reda på ORSAKEN till varför de har blivit som de har blivit. Se om det finns någon lösning, prata ihop er till en lösning! Det är trots allt dina föräldrar, dom älskar dig något så enormt att jag tror de kommer vilja lösa det. Har du en nära relation till din pappa så försök nå honom känslomässigt, påminn honom om hur det va o gifta sig med din mamma. Tänk om hans familj hade gjort så mot honom? Jag tror till slut att han kommer strunta i sin heder och bara bry sig om sin älskade dotter.

    Avslutningsvis vill jag säga (notera att detta är himla viktigt), att det till slut är upp till dig själv om du vill vara med denna man. Tänk på att efter ni gift er så bildas en helt ny familj, en helt ny framtid, ett helt nytt kapitel. Och ett bröllop utan dina föräldrar kan funka (jag vet hur syrian-bröllop är, och hans föräldrar o familj älskar dig minst lika mycket som dina föräldrar gör). Det är jobbigt och tråkigt om dina föräldrar överger dig, men tänk på att du kan finna stöd och hjälp hos din nya familj och din blivande make. För att dina föräldrar KOMMER ÅNGRA SIG! Bestäm dig och håll fast vid ditt beslut. Gör det bästa av situationen!

  • kitkät

    Jag håller med blivandebrud, att du ska försöka nå ut till dina föräldrar och försöka få till en träff utan din blivande man! Nu vet vi ju inte vad som hänt mellan er som lett till denna osämja, men om jag vore du så skulle jag göra allt för att lösa det och vill dom inte möta dig halvvägs så får du ta ställning till hur du vill gå vidare då. 
    Men det är bättre om du känner att du gjort allt än att stå på bröllopsdagen och ångra att du inte försökte reda ut det. Det verkar ju trots allt som att det är väldigt viktigt för dig att dom deltar på ert bröllop!
    Och även om det inte är du eller din fästman som har gjort fel, så kan du ju försöka sträcka ut en hand ändå och vara "större" än dom!  

    Har du något syskon som du står nära som kanske kan agera medlare mellan er? Och som kanske kan prata med dina föräldrar om hur du mår och hur detta har påverkat dig? Eller har alla vänt sig mot er? 

    Det låter ändå som att det är något allvarligt som har hänt, eftersom din familj helt plötsligt valt att avbryta relationen med dig och din fästman! Det är svårt att ge några generella råd egentligen, när jag inte vet riktigt vad som skett... Men jag hoppas att det löser sig på bästa sätt för er! 

  • Anonym (förstörd fästmö)

    Jag ville först inte skriva anledningen till detta utbrott för att jag tycker att det är så fruktansvärt pinsamt. Men inser nu att ni om några är de mest objektiva och kommer att vara uppriktiga om vad ni tycker, det är ingen ide egentligen att prata med vänner och släkt för alla tar väl egentligen partier.Det som alltså har hänt är att jag bidragit med att ta ett lån på banken tillsammans med fästmannens bästa vän till min fästman för en investering. Jag litar blint på min fästman och har miljarder orsaker till det. Denna summa kommer med hundra procents garanti att betalas tillbaka till mitt konto då den går med står vinst inom några månader på exakt utgivet datum och hela beloppet kommer att betalas tillbaka till banken på en gång.Kruxet här är att jag inte berättat för mina föräldrar om detta lån. Tanken med detta var att inte oroa dem och att de inte behövde veta någonting då det rörde sig om några månader innan beloppet betalades tillbaka. Min familj är i regel väldigt intensivt inblandade i min ekonomi. och vill styra och veta alltingNu några månader senare har min mamma dock fått veta om detta lån av en slump, och mycket sades från hennes sida utan att hon ens tagit luft och tänkt klart. Redan här krakerade vår relation- vi pratar om saker en förälder aldrig i min värld skulle kunna tänkas säga till ett barn. De tror nu alltså att min fästman utnyttjar mig och försöker lura mig., och är övertygade om detta. Främst menar de att de största sveket är att vi gick dem "bakom ryggen" och att det aldrig går att förlåta eller reparera. Jag vill påpeka att jag kommer från en väldigt speciell familj.Den senaste veckan har det förekommit grova hot mot min man, mot mig, om pengarna inte betalas tillbaka till banken nuuuuu (vilket de inte kan göras) så är de inte "rädda att gå in till det sista".  Hon har även sagt att hon kontaktat en i sverige välkänd maffialedare, i vår familj "bekant", för att ta det till "nästa steg" om det behövs. Eftersom denna ledare har kontaktat andra syrianska kriminella för att ta reda på information om min fästman så har denna information nått min fästmans släktingar. (syrian världen är liten) Dessa har emellan tid förberedit sig på det värsta och inväntar vad som ska hända. Jag ringde upp henne och frågade om dessa hot ska tas på allvar och om hon verkligen ringt denna människa varav svaret blev "han är kontaktad men vi har inte tagit upp någonting än - men jag kommer att göra det om det behövs" Jag förklarade lugnt för henne att jag förstått att hon är psykiskt instabil just nu och att jag skulle vilja be henne, som en dotter, att tänka på vad det är hon har väckt upp. Att hennes hot har väckt upp en hel stad och att hon måste börja tänka på vad hon säger för att hon inte verkar inse vilka konsekvenser det kan leda till. Jag förklarade lugnt för henne att min fästmans familj nu tror att det värsta ska hända och att hon måste backa tillbaka, att hon faktiskt har en familj och sönder att tänka på och att hon inte kan bete sig så för hon sätter oss alla i en farlig situation.Detta har hon, antagligen medvetet, nu när hon börjar inse vad hon ställt till med,använda emot mig. Hon säger till släktingar och familj att JAG hotat att DÖDA min familj, ja ni hör ju själva hur det låter och vad allt ledit till. När jag i själva verket försökt skydda dem från HENNE då det är hon som hotar oss alla. På detta sätt har hon skäl och uppbackning till att förklara sitt beetende. Smart drag, men sanningen vet iallafall jag och hon, det är det viktiga för mig. Hoppas hon kan leva med det.       Mina svärföräldrar har varit hemma hos mina föräldrar för att försöka reda ut allt men de är inte intresserade av att höra. Till mig har min mamma sagt att jag är död och hon har tagit ifrån mig min bil som jag fick när jag fyllde 18. (den står på hennes namn pga försäkring) så den får jag inte tillbaka. Min pappa fick inte låna ut sin bil till mig för att hon hotar med att skilja sig med honom om han gör det eller pratar med mig. Jag känner mig så himla besiken på honom! De har även förgiftat min lillebror (som för övrigt bor i samma byggnad som jag!!) att inte prata med mig. Och vi brukade sitta och fika varje kväll :(. Min storebror gick förbi mig på stan i helgen utan att hälsa. När jag skrev mitt inlägg här var jag ledsen. Nu är jag bara arg. Nu känner jag att JAG inte vill ha kontakt med dem. Jag är hundra procent säker på att de en dag kommer att inse hur långt de har tagit det, att de inte bara förstört vår fantastiskt fungerande familj innan, utan även äventyrat mitt förhållande med min fästman.Jag kan förlåta att de skrkit, hotat och förnedrat min fästman. Kallat honom för "död" och bedragare utan anledning. Jag förlåter att min mamma sagt att jag ska "ned med honom. Jag förlåter att de tagit avstamp från mig och sagt att jag inte existerar för dem. att jag inte är välkommen hem. Jag förlåter att de sprider rykten och skämmer ut mig för familj och vänner. Att de svartmålar mig och min fästman. Jag förlåter att de inte kommer på mitt bröllop och att de förbjuder mina släktingar att komma. Det jag aldrig någonsin kommer att förlåta är att de medvetet försökt förstöra relationen mellan mig och min blivande man när de vetat allt skit jag gått igenom i mitt liv och när de för första gången ser mig lycklig. Jag kommer aldrig förlåta att DEM kapat bandet mellan mig och min lillebror och inte låter honom prata med mig. Jag förlåter dem aldrig för att de förstört min familj och för att de förstörde det året som skulle vara mitt livs lyckligaste.  

  • blivandebrud

    Nej men herregud, vet inte vad jag ska säga riktigt. Detta är så jävla typiskt (ursäkta mig men) hos invandrarfamiljer. Man får inte ta ett enda jävla beslut utan föräldrarna. Att du har hjälp till och tagit lån är upp till dig, du har inte skadat någon på något sätt. Jag förstår din ilska. Samtidigt förstår jag din mammas frustation, hon vill helst inte att sin dotter utnyttjas. Men att hon inte tar emot förklaringar och vägrar förstå ert perspektiv är oacceptabelt. Alltså är hon inte intresserad av att möta dig/er halvvägs utan är bara ute efter att hota er och bryta upp mellan er. Frågan är då; gör hon så för att skrämma er? Eller menar hon allvar? 
    Och att hon sen skyller på dig är för att skydda sig själv från att vara "boven". Det viktiga är som du säger att hon inser vad hon ställt till med och backar tillbaka. Nu när hon insett att det kanske inte var så bra det hon gjorde så kommer hon med hjälp av tiden kanske kanske kunna komma er närmare igen. Om inte, så tycker jag du ska gå vidare med din fästman och inte oroa dig för något. Vill du lätta på hjärtat så kontakta dina nära såsom släktingar, bror och andra som tagit avstånd från dig och förklara att du inte gjort något fel och allt hittepå som din mamma kommit med. Detta behöver du inte göra personligen, utan per mail, facebook, sms, brev eller på telefon. Väljer dom att förstå så är det bra, gör dom inte det så släpp det bara! 

    Sedan är ju frågan vilka kommer komma på bröllopet? Du har förklarat dig och berättat för de du förlorat kontakten med. Efter det tycker jag du ska skicka inbjudningskort till ALLA. inklusive din familj. Väljer dom att komma så är det bara att tacka gud för att de valt den rätta vägen. Gör de inte det så vet du ialf vart du har de. 

    Vet inte om detta hjälper dig på något sätt, men jag har likadana erfarenheter som du, fast inte med fästmannen inblandad. Om hoten blir allvarligare och du får höra av syrianerna/serberna att de planerar något så tycker jag ni ska ta ert pick och pack o dra. Men dit ska det inte behöva komma! Tror bara de försöker skrämmas lite.. 
     

  • Anonym (Vilken röra)

    Hon låter verkligen instabil. Att hota sin dotter och hennes blivande man och familj för något som dottern själv samtyckt till, att hota och förstöra relationer för ett låns skull, så jäkla lågt! Tycker så synd om dig men hoppas att du kan hitta stöd hos din blivande man och hans familj...

Svar på tråden Mina föräldrar kommer inte på mitt bröllop