Anonym (känslig?) skrev 2013-05-20 10:12:20 följande:
Js fästmö- du har rätt! det är de kostnaderna...
Kalaspinglan- tyvärr står det inte mellan "kul" och "aptrist" utan mellan "kul" och "förbannad".
Det går mej emot att betala massa pengar för något som jag verkligen inte vill delta i oavsett om någon annan lagt manken till och försökt göra det roligt! Sen menar jag inte att hippan ska anpassas till mina önskemål, men jag tycker att kostnader och aktiviteter ska vara på en rimlig nivå där alla som betalar kan delta. Och där alla kan ha råd att delta!
Jag förstår vad du menar. Däremot tycker jag att din reaktion är ganska stark om du är förbannad på att vännerna ordnar poledancing och därför inte vill delta överhuvudtaget i möhippan. Det KAN ju hända att bruden kommer att gilla pole dancing, om hon nu är intresserad av dans och gänget bokat en privat session med en danslärare. Det betyder inte att någon förväntar sig att bruden ska uppträda halvnaken och sexigt under lektionen. Förhoppningsvis känner brudens andra vänner henne så bra att de inte bokat in henne på något hon blir urförbannad på.
Jag tycker att det ekonomiska är en annan diskussion. Okej, det BLIR dyrt för dig att delta, men jag tycker inte att 1200 kr är en jättehög deltagaravgift för dem som bor på samma ort som bruden och slipper kostnader för resor och övernattning. Givetvis kan man ha olika uppfattning om vad som är jättedyrt, för vissa går gränsen vid 500 kr och för andra verkar det som att det inte finns någon övre gräns för vad saker och ting får kosta. Sa du till i ett tidigt skede att du inte vill lägga så mycket pengar? T.ex. i den första mailväxlingen kan man skriva att man önskar att budgeten inte drar iväg.
Jag vet ju inte hur möhippegänget ser ut, men om man tänker sig att det är heltidsarbetande kvinnor som jobbat några år, så kan jag förstå att man tycker att 1200 kr inte är SÅ mycket. Det beror förstås också på vad aktiviteterna kostar.
Hursomhelst tycker jag det är synd att du inte kan delta i din väns möhippa. Ni kan kanske göra något roligt på tumanhand en annan helg istället?