• Anonym (känslig?)

möhippa på vännernas eller brudens sätt?!

Hej!
    Min kompis ska gifta sig i sommar. Möhippan planeras av hennes andra vänner och ajg är lite delaktig- vill itne trampa de andra på tårna!
    Kompisen som ska gifta sig uppskattar inte sexskämt eller strippor osv! Hon är inte en sån person!!
    Nu har hennes bästakompisar planerat poledance till hippan och jag känner mej anti till det! min kompis gillar dans kanske ska tilläggas.

Hur tänker ni kring poledance? Är det för sexistiskt?

• Svar på tråden möhippa på vännernas eller brudens sätt?!
  • FruForsmark

Alltså är man bara ett gäng tjejer i en privat dansstudio och kör poledans så tror jag hon kan uppskatta det :)

• Mmmaria

Jag har kört poledance både på möhippa och sedan tagit en kurs (så jobbigt och roligt). Eftersom alla dansar och inte bara bruden så blir det inte pinsamt. Däremot brukar många möhippe-lektioner avslutas med att instruktören och blivande bruden kör en dans och om du tror att det inte skulle passa din kompis så kan du ju prata med instruktören innan.Om du själv inte vill vara med så kan du ju plåta eller filma. Det är inte speciellt sexigt innan man kan dansa. 

• Anonym (känslig?)

Jag har idag varit i kontakt med anordnarna av hippan och sagt ifrån mej mitt deltagande.
    Av flera anledningar, men en av dem är poledansen.
    Varken jag eller bruden är vältränade eller vana att dansa så val av aktivitet känns inte rätt.
    Bruden gillar att se på dans, men hon dansar inte själv, går ej heller på klubb!

En sak till som var avgörande är priset på hela hippan. Då vi måste åka långt ca 20 mil, för att kunna delta, samt aktiviteternas kostnad så har jag helt enkelt inte råd.

Bruden är en av mina närmaste vänner men jag kan ändå inte offra hela familjens semesterkassa på detta.
    Aktiviterna kostar 1200:- till det kommer lunch, middag, dricka, transport, inträde, brudens mat och dricka samt min resa och boende. Lågt räknat kommer det kosta mej 2500:- samma kostnad kommer för svensexan som min man ska på. 5000:- totalt mäktar vi inte med hur nära vänner brudparet än är!!

• Js Fästmö
    Anonym (känslig?) skrev 2013-05-17 10:59:53 följande:
    Jag har idag varit i kontakt med anordnarna av hippan och sagt ifrån mej mitt deltagande.
    Av flera anledningar, men en av dem är poledansen.
    Varken jag eller bruden är vältränade eller vana att dansa så val av aktivitet känns inte rätt.
    Bruden gillar att se på dans, men hon dansar inte själv, går ej heller på klubb!

En sak till som var avgörande är priset på hela hippan. Då vi måste åka långt ca 20 mil, för att kunna delta, samt aktiviteternas kostnad så har jag helt enkelt inte råd.

Bruden är en av mina närmaste vänner men jag kan ändå inte offra hela familjens semesterkassa på detta.
    Aktiviterna kostar 1200:- till det kommer lunch, middag, dricka, transport, inträde, brudens mat och dricka samt min resa och boende. Lågt räknat kommer det kosta mej 2500:- samma kostnad kommer för svensexan som min man ska på. 5000:- totalt mäktar vi inte med hur nära vänner brudparet än är!!
    Jag hade också tackat nej om det hade blivit så dyrt!
  • niriel

Men så himla dåligt av de som planerar att inte se till att planera aktiviteter efter alls möjlighet att vara med! Om det nu är en av dina närmaste vänner så utgår jag från att hon kommer att bli besviken på att du inte är med, och det måste väl de som planerar hippan veta om? Det viktigaste är ju inte vad man gör på en möhippa utan att så många som möjligt är med och umgås, tycker åtminstone jag.. Förlåt om jag stampar någon på tårna här, men det där tyckte jag var dåligt av vän-gänget att göra...

• Kalaspinglan

Tråkigt att det blev för dyrt för dig, det är självklart att man kan avstå om möhippan blir väldigt dyr. Nu vet jag inte var de andra bor, men det kan ju hända att de inte behöver resa, och 1200 kr tycker inte jag är oöverkomligt dyrt. Tråkigt i alla fall att det blev såhär.

Jag tycker ändå du ska försöka att skilja mellan den ekonomiska biten och dina känslor för pole dancingen. Uppenbarligen tycker du att pole dancing inte passar dig, och det är helt okej. Brudens andra kompisar känner tydligen annorlunda, och det kan ju faktiskt hända att bruden kommer att ställa upp på det och se det som en kul grej. Eller så tycker hon det är aptrist men testar ändå.

Det jag vill säga med detta är att jag tycker du ska hålla dina åsikter om pole dancingen för dig själv, dvs. inte säga till bruden eller nån gemensam kompis om vad du egentligen tycker om pole dancing som aktivitet. Det kan uppfattas som sårande om nån totalsågar en grej man planerat för att alla ska testa något nytt och förhoppningsvis ha roligt tillsammans.

• Js Fästmö

Som jag fattade det var det 1200 för aktiviteterna sen tillkommer mat, inträden, resor m.m. Hon skrev inte att det var inkluderat i priset, men jag kanske missuppfattade. Sen med resa m.m så skulle hon ju betala 2500 kr otalt plus svennisen så 5000 spänn

• Anonym (känslig?)

Js fästmö- du har rätt! det är de kostnaderna...
    Kalaspinglan- tyvärr står det inte mellan "kul" och "aptrist" utan mellan "kul" och "förbannad".
     Det går mej emot att betala massa pengar för något som jag verkligen inte vill delta i oavsett om någon annan lagt manken till och försökt göra det roligt! Sen menar jag inte att hippan ska anpassas till mina önskemål, men jag tycker att kostnader och aktiviteter ska vara på en rimlig nivå där alla som betalar kan delta. Och där alla kan ha råd att delta!

• Kalaspinglan
    Anonym (känslig?) skrev 2013-05-20 10:12:20 följande:
    Js fästmö- du har rätt! det är de kostnaderna...
    Kalaspinglan- tyvärr står det inte mellan "kul" och "aptrist" utan mellan "kul" och "förbannad".
     Det går mej emot att betala massa pengar för något som jag verkligen inte vill delta i oavsett om någon annan lagt manken till och försökt göra det roligt! Sen menar jag inte att hippan ska anpassas till mina önskemål, men jag tycker att kostnader och aktiviteter ska vara på en rimlig nivå där alla som betalar kan delta. Och där alla kan ha råd att delta!
    Jag förstår vad du menar. Däremot tycker jag att din reaktion är ganska stark om du är förbannad på att vännerna ordnar poledancing och därför inte vill delta överhuvudtaget i möhippan. Det KAN ju hända att bruden kommer att gilla pole dancing, om hon nu är intresserad av dans och gänget bokat en privat session med en danslärare. Det betyder inte att någon förväntar sig att bruden ska uppträda halvnaken och sexigt under lektionen. Förhoppningsvis känner brudens andra vänner henne så bra att de inte bokat in henne på något hon blir urförbannad på.

Jag tycker att det ekonomiska är en annan diskussion. Okej, det BLIR dyrt för dig att delta, men jag tycker inte att 1200 kr är en jättehög deltagaravgift för dem som bor på samma ort som bruden och slipper kostnader för resor och övernattning. Givetvis kan man ha olika uppfattning om vad som är jättedyrt, för vissa går gränsen vid 500 kr och för andra verkar det som att det inte finns någon övre gräns för vad saker och ting får kosta. Sa du till i ett tidigt skede att du inte vill lägga så mycket pengar? T.ex. i den första mailväxlingen kan man skriva att man önskar att budgeten inte drar iväg.
    Jag vet ju inte hur möhippegänget ser ut, men om man tänker sig att det är heltidsarbetande kvinnor som jobbat några år, så kan jag förstå att man tycker att 1200 kr inte är SÅ mycket. Det beror förstås också på vad aktiviteterna kostar.

Hursomhelst tycker jag det är synd att du inte kan delta i din väns möhippa. Ni kan kanske göra något roligt på tumanhand en annan helg istället?
  • Kalaspinglan
    Js Fästmö skrev 2013-05-17 22:47:08 följande:
    Som jag fattade det var det 1200 för aktiviteterna sen tillkommer mat, inträden, resor m.m. Hon skrev inte att det var inkluderat i priset, men jag kanske missuppfattade. Sen med resa m.m så skulle hon ju betala 2500 kr otalt plus svennisen så 5000 spänn
    Ja men de som fixar möhippan kan väl knappast förväntas räkna med folks resekostnader? När jag har deltagit i möhippor (aldrig planerat någon själv), har jag ibland varit tvungen att resa och bo på hotell. Men det är ju MITT VAL, inte övriga gängets.

Jag tycker inte heller man som möhippearrangör ska behöva tänka på kostnaderna för svensexan, alla som deltar i möhippan har kanske inte sambo/man/särbo. Eller så kanske deras killar inte vill delta i svensexan.

Det jag menar är att det är väldigt svårt för den som försöker fixa en möhippa att ta allas individuella situation i beaktande. Någon är deltidsjobbande trebarnsmamma (=lite pengar), någon annan heltidsjobbande singel bosatt på samma ort som bruden, en tredje student som blir tvungen att resa 30 mil för att vara med på möhippan och så vidare. Däremot tycker jag man mycket väl kan säga i ett tidigt skede att "jag har inte råd att lägga jättemycket pengar, kan vi fundera lite över budgeten" för att förhindra att kostnaden/deltagare blir jättehög.
  • Allis

Poledance tänker jag är en jäkligt svettig träningsform för vuxna. Enda gången jag skulle reagera är nog om det handlade om väldigt unga människor och om de skulle köra halvnakna uppvisningar, då hade det varit över min gräns. Men vuxna, nä. Dessutom är det föga sexigt när ingen kan, då är det mest bara kul.

Beroende på ekonomisk status så kan 1200 vara vad man betalar fören bra middag eller halva ens sparmedel. Om vänkretsen ser väldigt olika ut hade jag nog valt det säkra före det osäkra och kört med roliga och väldigt billiga aktiviteter. Poängen är ju att ses. I din situation hade jag kontaktat bruden och överraskat med ett biobesök, en fika på stan eller något annat. Kanske du kunde kombinera det med att resa till henne och hjälpe till med något särskilt inför bröllopet, det skulle nog vara en fin gest.

• Anonym (känslig?)

Det är inte en stark överreaktion! Jag känner bruden och vet vad hon gillar, vi har pratat massor om hippor och vet att vissa delar hennes nu kommande är saker hon inte vill vara med om!

Klart att man kan tänka på resekostnader för deltagare, speciellt som  i detta fall att bruden, jag och någon till måste resa de 50 milen- inte de som anordnar hippan. Man kan ju fundera över varför det är bruden som måste resa och inte deltagarna?!!

Skulle ALDRIG betala 1200:- för en middag ute!!! har aldrig gjort och kommer aldrig att göra!

• niriel

Jag åkte 40 mil för min möhippa, det var ingen som betalade min resa (för jag skulle ändå hälsa på lite kompisar hade jag tänkt och så blev det ju typ också..) och det skulle jag nog aldrig få för mig att kräva heller. För min del kändes det väldigt naturligt i efterhand att det var jag som skulle resa, i och med att flertalet av mina vänner bodde i Skåne och jag hade flyttat därifrån, det var helt enkelt mycket enklare att lösa allt logistiskt med att jag åkte ner. Dessutom var tre av mina  vänner gravida (eller fyra visade det sig senare, men det visste jag inte då), så att de skulle resa var liksom inte ens med i tanken.

Och 1200 kr för en middag... Jag gillar att äta ute, jag älskar god mat och gott vin, och det kan gärna dra iväg om man ska äta lite finare och trerätters med dryck. Så jag kan inte tycka att det är märkligt heller.

Det jag tycker är märkligt är att det inte har kollats upp att kostnaderna är ok i gruppen innan planeringen har dragit igång. Jag anser att man anpassar kostnader så att så många som möjligt ska kunna vara med snarare än att man vill göra så fancy aktiviteter som möjligt. Jag tycker att Kalaspinglans förslag ovanför, att du och din vän har en egen kväll tillsammans, lät som en jättebra idé! 

• TheD

niriel skrev 2013-05-23 14:21:21 följande:Och 1200 kr för en middag... Jag gillar att äta ute, jag älskar god mat och gott vin, och det kan gärna dra iväg om man ska äta lite finare och trerätters med dryck. Så jag kan inte tycka att det är märkligt heller.Det jag tycker är märkligt är att det inte har kollats upp att kostnaderna är ok i gruppen innan planeringen har dragit igång. Jag anser att man anpassar kostnader så att så många som möjligt ska kunna vara med snarare än att man vill göra så fancy aktiviteter som möjligt.

Svar på tråden möhippa på vännernas eller brudens sätt?!