Inlägg från: Ariana |Visa alla inlägg
  • Ariana

Konstiga mått på tärnklänning

@Chicita, smart knep med måttbandet!

@TS Var funderar du att beställa från? När jag beställde min klänning hade jag samma bekymmer med måtten, och mitt hollow-to-hem-mått såg nog väldigt märkligt ut i förhållande till min längd när jag beställde. Om det är en klänning som inte har några specifika detaljer längst ner hade jag lagt till lite extra för att vara säker på att den inte är för kort. Jag litade inte på att de faktiskt la på 5 cm för klackar och när jag mätte mig med skor (8cm klack) blev jag mer än 8 cm längre. Jag la på lite för underkjol med i min beställning, men det ska det kanske inte vara i tärnklänningen. Jag tror att slutresultatet blev att det bara var 10 cm skillnad mellan hollow-to-hem och height. Om man ser på måttabeller att deras förslag för en person på 160 är hollow-to-hem 147 (vilket det var där jag beställde) så måste de också ha justerat en del i längden eftersom huvud och hals knappast är 13 cm. Det kan vara så att de inte mäter rakt ner även om det står så, utan mäter efter hur klänningen kommer att gå, dvs rakt längst överkroppen och utåt från midjan.

• Ariana
    Lillasyster Tärna skrev 2013-05-17 11:33:53 följande:
    Ariana - Jag har beställt från jjshouse.com. Den här i mörkblått www.jjshouse.com/se/Empire-Axelbandslos-Knala...  Glad

Den ska ju vara knälång så risken är ju att den blir kort-kort om måttet inte stämmer. Men där gjorde jag också som de skrev, lade måttbandet mitt mellan nyckelbenen och tog ner till golvet.
    Konstigt att de inte har mått på hollow-to-hem istället för hollow-to-floor på den klänningen, men det blir säkert rätt med dina mått. Klänningen ser inte ut att vara tight över höfterna, så det är nog  inte någon fara med det måttet heller även om det skulle vara någon cm fel.
Svar på tråden Konstiga mått på tärnklänning