Mår dåligt
Jag har också blivit utsatt för en våldtäkt, då av en pojkvän som jag lyckades lämna först flera år senare. Det har tagit mig många år att jobba mig igenom alla jobbiga känslor som hört till, men jag har hela tiden haft min pojkvän som stöd. Han har fått ta mycket skit, men har funnits som en klippa under hela tiden. Så här i efterhand önskar jag att jag inte lagt lika mycket på honom, men vi har klarat det ändå.
Kan du ta kontakt med sjukvården och förklara hur allvarligt det är, att du är deprimerad (för så låter det på dig) och att du behöver professionell hjälp nu direkt? Ideella organisationer i all ära, men jag har vänt mig till sjukvården för att få hjälp som fungerat. Det viktigaste jag lärt mig under de år jag gått i terapi är att de kan ge dig hur många verktyg och tips som helst, men det är du själv som måste hitta ett sätt att använda dem på. För mig började saker och ting ljusna för ett halvår sedan. Då vaknade jag en morgon och var inte deprimerad eller rädd längre.
Det var inget magiskt som hände då, utan ett tag innan hamnade jag i en situation öga mot öga med förövaren. Jag gick "vinnande" ur det eftersom jag lyckades strunta i honom fullständigt. Då kunde jag förstå att han inte längre är värd min energi, för det kostar massor av energi att hata eller vara arg och ledsen. Det gjorde att jag kunde gå vidare på något vis.
Det viktigaste du kan göra är att låta det ta tid, men kom ihåg att det går över. Minnet kommer aldrig att försvinna, men det bleknar och går till slut veckor och månader mellan tillfällena man tänker på det.
Jag har tacklat problemet genom att trösta mig med socker, vilket innebär att jag på något år lagt på mig ungefär 15 kilo. Nu när jag vaknat ur dvalan och insett att jag är way beyond ett normalt BMI så kommer det krävas mycket för att komma tillbaka.
Att du slutar äta eller äter mycket mindre än förut är att försöka ta kontroll när du upplever att du inte har någon kontroll. Det är vanligt, och innan jag började äta massor av socker åt jag inget alls. Jag har inget magiskt ord att säga som gör allt bra, bara att du inte är ensam och att det kommer bli bättre. Försök prata med någon som står dig nära också, någon som kan hjälpa dig. Någon som kanske kan äta lunch eller middag med dig varje dag om du gärna hoppar över att äta när du är ensam.
Det blev ett långt svar, men jag har grubblat mycket över det här själv innan lösningen för mig dök upp från ingenstans. Min lösning behöver inte vara din däremot.