• Monika513

Barn på bröllop

Hej!
    Jag är journalist på Aftonbladets relationssidor och ska skriva om barn på bröllop.
    Jag vill undersöka varför det ofta blir ett känsligt ämne och ta upp lite för- och nackdelar med att ha barn med på kalaset. Jag söker brudpar (som antingen är på planeringsstadiet eller redan har gift sig) som kan berätta hur de tänkt kring sitt bröllop. Känner ni att barn skulle förstöra festen, eller tycker ni tvärtom att livet är tomt utan barnskratt? Hör av er! monika.israelsson@aftonbladet.se el 0767726484.
    /Monika

• Svar på tråden Barn på bröllop
  • PiaB

Mina barn är vuxna och barnen i släkten också. Så det är inget problem för oss att ha barnfritt. Däremot skulle jag inte välja att ha barnfritt för att det finns alkohol eller att barnen kan få tråkigt. Det anser jag vara föräldrarnas ansvar. De vet vad de blir bjudna till och kan välja att ta med barnen eller inte. Om det föds barn innan vi gifter oss blir de nog bjudna, men föräldrarna kommer få veta att det finns alkohol och att vi inte ordnar något för barnen, utan att de får ta med sig leksaker m.m.

• jeanettejohansson

Vi kommer att ha barnfritt. Vårt bröllop passar sig inte för barn. Anledningarna är många:

*Vi kommer servera alkohol. Barn och alkohol är kanske inte så kul.

*Vi vill inte ha skrik och spring under vigseln och talen.

*Vi kommer sitta still i timmar och barn gillar i regel inte att sitta still.

*Om vi bjöd barn så skulle vi ha 200 gäster istället för 100. Då skulle vi inte ha råd att bjuda på maten, drickan och boende till alla.

*De flesta av våra gäster med barn har sagt:" Det blir barnfritt va?" " Det är skönt att vara barnledig så man kan slappna av" osv.

Vi har inga barn själv. Jag tycker inte att barn är speciellt söta eller givande bara för att dom är barn. Jag är kompis med föräldrarna, inte barnen och vill ha vuxenfest :) Barnkalas blir det så många annars iallafall ;)

• Annica70

detta håller jag med om....

jeanettejohansson skrev 2013-05-20 13:31:26 följande:

Vi kommer att ha barnfritt. Vårt bröllop passar sig inte för barn. Anledningarna är många:

*Om vi bjöd barn så skulle vi ha 200 gäster istället för 100. Då skulle vi inte ha råd att bjuda på maten, drickan och boende till alla.

*De flesta av våra gäster med barn har sagt:" Det blir barnfritt va?" " Det är skönt att vara barnledig så man kan slappna av" osv.

Vi har inga barn själv. Jag tycker inte att barn är speciellt söta eller givande bara för att dom är barn. Jag är kompis med föräldrarna, inte barnen och vill ha vuxenfest :) Barnkalas blir det så många annars iallafall ;)

• Marjasinus

Utan att varken döma eller kritisera ert val att inte ha med barn på festen så tycker jag ändå att punkterna är intressanta att diskutera.

Att man inte skulle kunna servera alkohol på en barntillåten tillställning tycker jag är ganska överdrivet. Det där är ju något som föräldrarna måste ansvara för, både för att se till att de själva är tillräckligt nyktra för att ta hand om sina barn samt att skydda barnen ifrån sådant som de kanske inte borde se. Men bröllop är ju sällan några fylleslag så jag ser inte det som något problem.

Sen är det ju så att vår fest är barntillåten, men vi tvingar ju ingen att ta med sina barn. Vi är inbjudna till tre andra bröllop under året varav två kunde vi tagit med vår dotter på - men vi kommer att fixa barnvakt ändå för att få just den där ansvarsfria stunden tillsammans. Man kan vara barnledig även på ett barntillåtet bröllop, andras barn ansvarar ju nån annan för :)

Lek och spring är naturligtvis svårt att komma undan. Jag var lite orolig för det där förut men så var vi på ett bröllop för några månader sedan där det var en hel del barn med och jag hade verkligen inte den känslan av att det var något problem. Troligtvis är det väl så att som förälder så är det där en så naturlig del av allt umgänge nuförtiden att man inte tänker på det så mycket längre. Det livar liksom upp på ett annat sätt och sen blir det också en rätt spännande dynamik i festen när barnen så småningom somnar och festen går in i andra andningen eller vad man ska kalla det.

Ekonomin ja. Små gäster kostar också, om inte lika mycket kanske. Men man kan ju inte bortse ifrån det.

Det jag däremot för mitt liv inte kan förstå är varför det är en så viktig och känslig fråga för så många.
  • jeanettejohansson
    Marjasinus skrev 2013-05-20 14:53:46 följande:
    Utan att varken döma eller kritisera ert val att inte ha med barn på festen så tycker jag ändå att punkterna är intressanta att diskutera.

Att man inte skulle kunna servera alkohol på en barntillåten tillställning tycker jag är ganska överdrivet. Det där är ju något som föräldrarna måste ansvara för, både för att se till att de själva är tillräckligt nyktra för att ta hand om sina barn samt att skydda barnen ifrån sådant som de kanske inte borde se. Men bröllop är ju sällan några fylleslag så jag ser inte det som något problem.

Sen är det ju så att vår fest är barntillåten, men vi tvingar ju ingen att ta med sina barn. Vi är inbjudna till tre andra bröllop under året varav två kunde vi tagit med vår dotter på - men vi kommer att fixa barnvakt ändå för att få just den där ansvarsfria stunden tillsammans. Man kan vara barnledig även på ett barntillåtet bröllop, andras barn ansvarar ju nån annan för :)

Lek och spring är naturligtvis svårt att komma undan. Jag var lite orolig för det där förut men så var vi på ett bröllop för några månader sedan där det var en hel del barn med och jag hade verkligen inte den känslan av att det var något problem. Troligtvis är det väl så att som förälder så är det där en så naturlig del av allt umgänge nuförtiden att man inte tänker på det så mycket längre. Det livar liksom upp på ett annat sätt och sen blir det också en rätt spännande dynamik i festen när barnen så småningom somnar och festen går in i andra andningen eller vad man ska kalla det.

Ekonomin ja. Små gäster kostar också, om inte lika mycket kanske. Men man kan ju inte bortse ifrån det.

Det jag däremot för mitt liv inte kan förstå är varför det är en så viktig och känslig fråga för så många.

Det är ingen känslig eller viktig fråga för oss. Jag bara svarade då TS undrade. Jag tycker att det är du som ser det som en viktigt och känslig fråga eftersom att du måste "försvara" ditt val av barn på festen ;)

Jag har inte sagt att barn och alkohol är fel eller omoraliskt. Jag tycker att mamma och pappa kan ta ett glas vin ibland utan att lilla Kalle får ärr för livet ;) Det jag menade var att det kanske inte är så kul för alla barn, samtidigt som äldre "barn" kan få för sig och smaka... och jag vill inte ha en full fjortonåring som spyr på vår bröllopsfest ;)

Det kanske gör dig gladare om jag skriver att jag faktiskt inte gillar barn. Jag tycker dom är högljuda, snoriga, luktar och stör ;) ( Men det får jag inte säga högt ) Hade jag gillat barn/haft egna så hade jag kanske tänkt annorlunda.

• Marjasinus
    jeanettejohansson skrev 2013-05-20 17:37:48 följande:

Det är ingen känslig eller viktig fråga för oss. Jag bara svarade då TS undrade. Jag tycker att det är du som ser det som en viktigt och känslig fråga eftersom att du måste "försvara" ditt val av barn på festen ;)

Som jag skrev i inledningen så vill jag bara diskutera, förutsättningslöst.
  • BlackWIngedAngel
    jeanettejohansson skrev 2013-05-20 17:37:48 följande:

Det kanske gör dig gladare om jag skriver att jag faktiskt inte gillar barn. Jag tycker dom är högljuda, snoriga, luktar och stör ;) ( Men det får jag inte säga högt ) Hade jag gillat barn/haft egna så hade jag kanske tänkt annorlunda.

Jag tror inte att det gör någon gladare, men är det så du känner så är det ju betydligt bättre att vara ärlig med det. Gillar man inte barn så gör man ju inte och då det är det ju logiskt att man inte vill ha dem med på sina tillställningar.

Likadant som att man kan förstå att det kan bli dyrt om det är väldigt många barn i umgängeskretsen.

Däremot undrar jag lite över de som anger alkohol som ett skäl, eller de som är rädd att barnen ska springa runt och skrika under vigsel eller tal. Dessa barn har väl vuxna föräldrar som kan avgöra om deras barn trivs på den här typen av tillställningar eller inte och utifrån det välja om barnen ska med? För jag förutsätter att man har har en relation till föräldrarna om barnen är påtänkta för en inbjudan och personer som man har valt att umgås med bedömer man väl som personer vars omdöme man respekterar? (Observera att detta är avsett som en reflektion och inte en provokation, samt att det sista stycket härrör till tråden i sin helhet och är inte specifikt kopplat till citatet.)
  • weddinghelena
    Håller helt med här, vi ska inte heller ha barn med på bröllopet.

• Marjasinus
    BlackWIngedAngel skrev 2013-05-21 08:58:44 följande:
    Däremot undrar jag lite över de som anger alkohol som ett skäl, eller de som är rädd att barnen ska springa runt och skrika under vigsel eller tal. Dessa barn har väl vuxna föräldrar som kan avgöra om deras barn trivs på den här typen av tillställningar eller inte och utifrån det välja om barnen ska med?
    "Alkohol och barn hör inte ihop" känns som något som har uppkommit av att man inte vill bära hela hundhuvudet själv utan att man på något sätt vill framskina att man har barnfritt för barnens bästa.

Toleransnivån på stoj och spring är ju väldigt olika från person till person. Även om föräldrarna tycker att de hanterar situationen så kanske andra blir störda. Jag har slutat höra andras barn när jag fick egna - nån annans barn - nån annans problem liksom. 
  • stormhelen
    Marjasinus skrev 2013-05-21 09:45:11 följande:
     Toleransnivån på stoj och spring är ju väldigt olika från person till person. Även om föräldrarna tycker att de hanterar situationen så kanske andra blir störda. Jag har slutat höra andras barn när jag fick egna - nån annans barn - nån annans problem liksom. 
Svar på tråden Barn på bröllop