jeanettejohansson skrev 2013-05-20 13:31:26 följande:
Vi kommer att ha barnfritt. Vårt bröllop passar sig inte för barn. Anledningarna är många:
*Vi kommer servera alkohol. Barn och alkohol är kanske inte så kul.
*Vi vill inte ha skrik och spring under vigseln och talen.
*Vi kommer sitta still i timmar och barn gillar i regel inte att sitta still.
*Om vi bjöd barn så skulle vi ha 200 gäster istället för 100. Då skulle vi inte ha råd att bjuda på maten, drickan och boende till alla.
*De flesta av våra gäster med barn har sagt:" Det blir barnfritt va?" " Det är skönt att vara barnledig så man kan slappna av" osv.
Vi har inga barn själv. Jag tycker inte att barn är speciellt söta eller givande bara för att dom är barn. Jag är kompis med föräldrarna, inte barnen och vill ha vuxenfest :) Barnkalas blir det så många annars iallafall ;)
Utan att varken döma eller kritisera ert val att inte ha med barn på festen så tycker jag ändå att punkterna är intressanta att diskutera.
Att man inte skulle kunna servera alkohol på en barntillåten tillställning tycker jag är ganska överdrivet. Det där är ju något som föräldrarna måste ansvara för, både för att se till att de själva är tillräckligt nyktra för att ta hand om sina barn samt att skydda barnen ifrån sådant som de kanske inte borde se. Men bröllop är ju sällan några fylleslag så jag ser inte det som något problem.
Sen är det ju så att vår fest är barn
tillåten, men vi tvingar ju ingen att ta med sina barn. Vi är inbjudna till tre andra bröllop under året varav två kunde vi tagit med vår dotter på - men vi kommer att fixa barnvakt ändå för att få just den där ansvarsfria stunden tillsammans. Man kan vara barnledig även på ett barntillåtet bröllop, andras barn ansvarar ju nån annan för :)
Lek och spring är naturligtvis svårt att komma undan. Jag var lite orolig för det där förut men så var vi på ett bröllop för några månader sedan där det var en hel del barn med och jag hade verkligen inte den känslan av att det var något problem. Troligtvis är det väl så att som förälder så är det där en så naturlig del av allt umgänge nuförtiden att man inte tänker på det så mycket längre. Det livar liksom upp på ett annat sätt och sen blir det också en rätt spännande dynamik i festen när barnen så småningom somnar och festen går in i andra andningen eller vad man ska kalla det.
Ekonomin ja. Små gäster kostar också, om inte lika mycket kanske. Men man kan ju inte bortse ifrån det.
Det jag däremot för mitt liv inte kan förstå är varför det är en så viktig och känslig fråga för så många.