Inlägg från: Plättis |Visa alla inlägg
  • Plättis

Kostnad för kyrkligt bröllop

Jag och min blivande har satt en budget på 35 000 för vårt bröllop, tror jag. Minns inte sifforna exakt, men relativt lite i alla fall. 
    Lättast är att sätta sig ner och göra en budget. Vi gjorde en variant där vi visste vissa utgifter (lokal) och inte hade en aning om andra (klänning) och hade en uppskattning om andra (mat).

Det finns ett budgetverktyg här på BT, om du går in på Verktyg uppe bredvid bilden på dig själv. Vissa av punkterna där är hutlöst överdrivna, annat som ni kanske tycker är viktigt finns inte med. 

Börja med att titta på budgetverktyget, fundera sedan på vad som är viktigast för er. Att vigas i kyrkan kostar inget, det är festen och allt runtomkring som kostar. Ni kan göra hur stort eller litet ni vill, men ju tidigare ni börjar planera desto längre tid har ni på er att lägga undan pengar.
    Min sambo har varit arbetslös ett tag, och jag blir arbetslös om ett litet tag. Men eftersom vi började planera tidigt och dessutom får mycket hjälp av nära och kära kommer vi kunna gifta oss och ha en fest efteråt utan att behöva få ont i magen redan nu.

Och man kan alltid ta ut en kuvertavgift och låta bli att önska sig presenter, men då ska kuvertavgiften inte vara högre än det ni lagt ut på gästerna. Hittar ni någon som erbjuder buffé för 100:- per person så är det väldigt ofint att ta 200:- i kuvertavgift. 

Svar på tråden Kostnad för kyrkligt bröllop