Hur går en vigsel och förberedelser till?
Först och främst - Ring släktingen. Han vill nog ha ett samtal hemma med er om allt, hur upplägget skall se ut, vilka som skall vara vittnen osv. Ni behöver ju inte åka till kyrkan för det om detär er släkting.
Sedan vet jag inte om han får lov att viga er i en kyrka som han inte tillhör. Ring kyrkan och fråga själva, och sedan om det är okej så får väl han/prästen ta kontakt med den kyrkan som ni vill vigas i.
Detta hade jag börjat med så man har en lösning om han inte får viga i kyrkan ni tänkt er, eller om kyrkan redan är bokad det datum ni vill ha.
Allt angående vigseln beror ju på om ni vill ta foton innan eller efter vigseln.
Och om du och mannen skall gå fram i kyrkan tillsammans eller om det är din pappa som överlämnar dig.
Jag har varit på olika vigslar där först tärnor och marshalker kommit innan brudparet, men också där de gått efter. Det är nog en smaksak.
När jag har varit tärna så har vi kommit till kyrkan precis innan så att alla gäster gått in och sen mött mannen och vittnet ( de har bara haft en tärna och en mashalk) i vapenrummet och sen gått in tillsammans.
Men jag har också varit med om att mannen väntat där framme med sin bestman och så har det kvinnliga vittnet gått fram först och sen bruden med sin far.
Det beror ju också på hur ni vill lägga upp det.
Om man behöver prata mycket eller lite tar ni med prästen, han bör ha olika upplägg och olika varianter. I vissa säger man efter prästen typ - Jag xxx tar dig xxx och lovar att älska dig i nöd och lust, och sen Ja när prästen frågar.
Andra får bara frågan.
Sen säger prästen till när man ska byta ringar.
Ofta går brudparet ut först och vittnena går efter.
Kolla lite på svenska filmer från Youtube.