• PMB

Hur nära vänner ska det vara på möhippan?

Alla kvinnliga gäster utom min mamma och svärmor hade bjudits till min. De som kom var mina vänner och en syster, vi var 9 st inklusive mig. Dock har jag vänner på olika håll så alla kände inte varandra. Det gör de nu Flört 

Min blivande var på en svensexa där han inte var direkt vän till brudgummen (mina vänner som gifte sig) och var lite osäker på om han hade där att göra. Men i efterhand ångrade han sig inte ett dugg. Dels var det jätteroligt och dels för att han lärde känna nya människor som han sen kände på bröllopet vilket gjorde att han nog kände fler personer där än vad jag gjorde Glad 

Jag tycker att det kan vara roligt även om man inte känner alla. Det viktiga är väl att bruden känner dem även om de inte är närmsta vänner. De har ju ändå blivit bjudna till bröllopet. Du kan ju fråga brudgummen om det är några bruden absolut inte vill ha med på  möhippan. Kanske hon vill att alla ska bjudas (för det ville både jag och min blivande till vår möhippa/svensexa)

Och är man bara 4-5 personer så kan det visst bli jätteskoj. Ibland är det lättare beroende på vilken aktivitet det gäller. Och på en middag är det lättare att umgås alla tillsammans när man är ett litet gäng. 

• PMB

Även om jag håller med dig passionsblomman till viss del så gör jag det inte helt Glad Självklart är det bruden som är den enda gästen på möhippan. Men i många fall är vänner och släkt och syskon utspridda och därmed kan det vara svårt att veta om varandra. Och då brukar tärna (eller annan kompis eller syster) ta på sig att dra ihop gänget som vill vara med. Så har iaf vi alltid gjort på de möhippor jag varit med och anordnat oavsett om jag varit tärna eller inte. När jag varit tärna har jag varit sammankallande och annars en deltagare som hjälpt till att planera, boka, baka eller vad det nu kan ha varit. Så alla har varit med och skapat en möhippa anpassad för bruden. För där har du helt rätt! Möhippan ska vara för bruden och aktiviteterna anpassade därefter inte efter någon så här ska en möhippa vara för det har jag hört. Glad

Men jag kan inte tycka det är fel att kalla samman alla kvinnliga deltagare (efter ett ok från bruden via brudgummen eller liknande). Om man är som jag och tycker om att umgås med olika människor och har träffat majoriteten av gästerna (med undantag för någon respektive till min sambos del av gästlistan) så skulle jag absolut bli glad över om de skulle vilja delta på min möhippa för då skulle jag ta det som att de vill lära känna mig bättre och vara med och ge mig en speciell dag. Nu slutade det med att det bara var mina vänner och min syster vilket var kanon. Men det hade jag tyckt om det varit någon av min fästmans kompisar också eftersom de är på något sätt med i min bekantskapskrets med.

Dock förstår jag att man som inte nära vän till bruden inte alltid vill vara med (speciellt inte om man känner sig som medbjuden bara för att man representerar si och så mycket pengar). Men i mina kretsar har vi haft det tankesättet att om bruden vill ha med alla så ska alla få möjligheten (dock måste man tänka på att uttrycka det så i kontakten med alla presumtiva medarrangörer) och inte nu ska vi få med så många som möjligt för att få ner priset Flört

• PMB
    passionsblomman skrev 2013-05-24 13:04:39 följande:
    Ett annat missförstånd är att om någon inte är bjuden på bröllopet så kan den inte vara med på hippan-hippan är faktiskt inte förfesten till bröllopet. Det är kompisarnas sätt att fira av den som ska gifta sig.
    Du har rätt i det du skriver (i allt då inte bara den korta bit jag citerar Flört). Det var den här biten med om att bjuda alla jag käände jag inte var överens fast när jag läser igen så ser jag att det är vi visst det (Tack Chicita för att du förtydligade det Glad). Eftersom vi båda tycker det ska vara så det passar bruden det rör sig om Glad

Jag kommer själv vara med på en möhippa där jag inte kommer vara på bröllopet. Klart man ska vara med om man vill fira ens kompis som ska gifta sig.

Det tråkiga med inflationen är väl att bruden glöms bort i det hela och tärnan känner sig tvingad att göra något stort. Har läst så många trådar där bruden blivit besviken för att upplägget inte passade henne eller deltagare (medarrangör såklart Flört ) som inte känner att det är rätt men blir överkörda av resten. Det ska ju vara en rolig grej att minnas efteråt, en dag man kan kolla tillbaka på och glädjas över.
Svar på tråden Hur nära vänner ska det vara på möhippan?