Hur nära vänner ska det vara på möhippan?
Först och främst vill jag upprepa det jag och andra sagt tusen gånger på BT: det är jättesynd tycker jag, att det blivit så att tärnan "ska" arrangera hippa-det har aldrig varit så i svensk tradition, utan sedan har varit att kompisar tillsammans hittar på ngot kul för sin vän. Och då är ALLA med och ordnar. Vilket också gör attd et bara finns en gäst och det är alltså bruden. mankan alltså egentligen inte bli bjuden till en hippa-man är med och håller den för sin vän.
Det kanske verkar meningslöst att påpeka den saken, men jag tycker verklgien att det pespektivet förändrar hela tänket med vem, hur, vilka och så vidare.
Detta har naturligtivs inneburit att det har varit folk som faktiskt känner bruden och som finns med i ett uppdaterat nätverk som deltagit i dessa hippor.
Med tiden,när vi gifter oss senare och senare i livet och har hunnit få mer spridda kretsar med vänner osm inte alls kanske ens vet om varandra, har det såklart blivit svårare att få ihop planeringarna och på så vis kan det ju naturligtvis vara logistiskt smart om några få planerar och andra mer hakar på-eller faktiskt så kan det mycket väl hållas fler än en hippa.
Hur som helst, så har det också blivit allt vanligare att man just bjuder in till hippa och meddelar alla kvinnor som är gäster till bröllopet att de är välkomna. det blir då mer av en förfest till själva bröllopet och det kan bli mycket lyckat inte minst för att då känner fler varandra när det verkligen blir bröllopsfest.
men, jag tror ärligt talat också ofta att man delvis gör så för att man planerar så pass kostsamma möhippor att man helt enkelt behöver få ihop så många som möjligt för att få ner kostnaderna per person. jag har åtminstone själv ibland känt mig kontaktad mest för att "ju fler vi blir desto billigare".
Slutligen, för att komma till det enda som egentligen är viktigt: hurdan möhippa det ska vara, måste ju helt och hållet bero på vem bruden är. Jag har haft hippa på tre hemma i hennes lägenhet, med hemlagat och sleep over-för det var så hon ville ha det, likaväl som fullt ös på stan med hur mycket folk som helst. Rätt påhitt för rätt kvinna! Våga göra det som blir en trevlig kväll/dag för din vän-det finns faktiskt ingen självklar form för vad en hippa ska vara för att vara lyckad-det kan bli en underbar och minnesvärd kväll på ett fåtal personer likväl som en total katastrof på 40. Det är käreken och omtanken i det man hittar på som kommer att lysa igenom.