• dellelgarin

Hur nära vänner ska det vara på möhippan?

Här i min "del av landet" så är det både släkt och vänner som är med på möhippan, jag har haft en möhippa (gifter mig om två veckor) som annordnades endast av ett visst kompisgäng som inte känner min familj direkt , alltså vänner som jag lärt känna i vuxen ålder.
    Jag råkar veta (alla är inte så bra på att hålla tyst) att det kommer blir en möhippa till och nu är det bara en helg kvar så det lär jku bli då, då ANTAR jag att det kommer ett par bardomsvänner och så fästmannens 3 systrar, blir inte förvånad om min  brors tjej kommer oxå.

Människor som man gillar skall bli inbjudna tycker jag, sedan vad man har för relation spelar ingen roll väl?

• dellelgarin
    hedvig skrev 2013-05-28 14:50:25 följande:
    Och om man inte gillar dem så är de ju troligtvis inte bjudna till bröllopet så det ju en tämligen enkel ekvation.
    Ja jag skulle nog oxå akta mig för att bjuda in folk utanför gästlistan., kam bli fel.

Vi var ute för det på svensexan, en av killarna, (nåns brorsa som min blivande ALDRIG har umgåtts med) var inte bjuden på bröllopet , min blivande kände sig då tvungen att bjuda med honom
  • dellelgarin
    stealmystyle skrev 2013-05-28 21:31:10 följande:
    Nu har ju alla olika bröllop. Vissa kanske bara har sina allra närmsta med osv. Men vi har valt att bjuda de vi umgås med på vårt bröllop och jag hade tyckt att det blev jätte konstigt om folk var med på min möhippa som inte var bjudna på bröllopet. (har en hel del gamla vänner som inte är bjudna på bröllopet av den enkla anledningen att vi endast hörs på facebook nu för tiden, även om man när man var yngre var bra vänner). Antagligen hade den inbjudna undrat varför hon blivit exkluderad på bröllopet och jag hade känt mig tvingad till att bjuda in henne till bröllopet. 
    Ja precis så är det, vi har bjudit alla som vi umgås med och det blev rätt många, nu löser det sig väl tillslut ändå men det känns lite konstigt faktiskt :)
  • dellelgarin

Jag tycker heller inte att man kan bli sur om man inte blivit "bjuden" ,möhippa är ju något som skall arrangeras tillsammans, jag tex har ingen tärna, så valfri kompis/släkting kan ta på sig den ihopsamlande rollen .
    Har dock fått höra att en släkting "blivit" bortglömd först och tillfrågad mycket senare och att hon var ledsen över det, fast varför hörde inte hon av sig till någon och sa" hur blir det med Stinas möhippa? jag vill gärna vara med!"

De som annordnar den sista möhippan har dock itne varit så smidiga så jag vet tyvärr villken dag den kommer vara, fast jag vet ju inte exakt vilka som kommer och vad vi skall göra så det blir ju ändå en överraskning och jag ser jätte mycket fram emot det =)

• dellelgarin
    Lenblo skrev 2013-05-29 15:47:13 följande:
    En annan sorts kommentar om vilka som är med på möhippan:

Det är en hippa för mön, dvs en fest för bruden. INTE en hippa för möer, dvs tjejkväll. Alla hennes vänner som har lust, både män och kvinnor, borde alltså vara med på den. Ironiskt nog brukar man se sig som mer traditionell när man har en möhippa med bara kvinnor, när det i själva verket är precis tvärtom.
    Mina manliga vänner var nog säkert inbjudna till min möhippa, men jag har inga ;)
  • dellelgarin
    Marjasinus skrev 2013-05-29 16:20:24 följande:
    Det där kan dock likagärna sluta med att alla väntar på alla så blir det ingenting. Det har jag varit med om och fått panikfixa en svensexa för att alla väntade på nån annan.

Jag har ingen best man, men vi har varsitt vittne till vigseln och när jag frågade min kompis om han ville vara vittne så sade jag rakt ut att "du ansvarar för svensexan". Det är kanske lite väl rättfram men då behöver ingen fundera heller...
    Ja nu har jag rätt driftiga kompisar så det har jag inte ens tänkt på kan hända :)
Svar på tråden Hur nära vänner ska det vara på möhippan?